Článek
Pozornější uživatelé si na první pohled u podvodného e-mailu všimnou, že je odesílán z úplně jiné adresy, která nepatří Monetě.
Velké logo Monety a relativně dobře zvládnutá čeština ale může způsobit, že se v předvánočním shonu naopak nechají nachytat i jinak ostražití uživatelé. „Nedávno jsme na vašem online bankovním účtu zaznamenali neobvyklou aktivitu,“ tvrdí kyberšmejdi v podvodném e-mailu.
„Bohužel jsme museli pozastavit vaše internetové bankovnictví, abychom zajistili bezpečnost vašeho účtu. Toto pozastavení je dočasné. K ověření vaší identity jsou potřeba další přihlašovací údaje,“ pokračují ve smyšlené historce.
Klient si nechá vykrást účet, škodu by mohly hradit banky
Neklikat, nevyplňovat
Součástí e-mailu je i odkaz na podvodnou stránku, která imituje internetové bankovnictví Monety. Pokud to důvěřivci udělají a smyšlený ověřovací formulář vyplní, naservírují kyberšmejdům svůj bankovní účet jak na zlatém podnosu.
V rámci ověření identity totiž následně chtějí zaslat i potvrzovací SMS zprávu, případně operaci potvrdit prostřednictvím mobilní aplikace v chytrém telefonu. V obou případech tak ale získají přístup k účtu, ze kterého mohou následně odčerpávat finanční prostředky.
Není vyloučeno, že podvodníci stejný trik budou zkoušet v dohledné době i pod hlavičkou jiné banky. Na pozoru by se tedy měli mít i lidé, kteří účet u Monety nemají.
„Podvodníci zasílají výzvy k přihlášení do internetového bankovnictví s odkazem na falešnou stránku, na které je vyžadováno vyplnění vašich přihlašovacích údajů do Internet Banky. Dbejte, prosím, zvýšené bezpečnosti, kontrolujte odesílatele e-mailů a neklikejte na žádné podezřelé odkazy,“ varovali před podvodem pracovníci Monety.
Svým klientům zároveň poradili, co mají dělat, pokud se stali obětí podvodného jednání „Okamžitě nás kontaktujte na telefonním čísle 224 443 636,“ doplnili pracovníci Monety.
Není vyloučeno, že podvodníci stejný trik budou zkoušet v dohledné době i pod hlavičkou jiné banky. Na pozoru by se tedy měli mít i lidé, kteří účet u Monety nemají. V případě podezření na zneužití účtu je nutné okamžitě kontaktovat svou banku prostřednictvím oficiálních kanálů, případně zajít na pobočku.
Co je phishing?
Internetoví podvodníci často rozesílají e-maily, které vyvolávají dojem, že pocházejí od důvěryhodné firmy, banky, úřadu nebo webové stránky.
Pomocí těchto zpráv se útočníci snaží vylákat citlivé informace, které se týkají například bankovních kont. Tato data následně využívají k odčerpání financí z účtu postiženého.
Podvodná stránka ve vyhledávači
Vhodné je také myslet na to, že podobné podvodné zprávy nemusejí číhat pouze v nevyžádané poště, ale například i jako reklama v internetových vyhledávačích.
Na vlastní kůži se o tom přesvědčila tento měsíc žena (46) z Olomouce, když se snažila připojit ke své bance – její jméno napsala do vyhledávače a klikla na jeden z prvních odkazů. Dostala se tak ale na stránky podvodníků, načež přišla o bezmála 600 tisíc korun.