Článek
„Počítač, který je napaden tímto virem, po přihlášení do internetového bankovnictví nabádá k instalaci bezpečnostní aplikace ‚OTPdirekt‘ do mobilních telefonů. Jde o podvodnou aplikaci, díky které se útočník snaží z napadeného mobilního telefonu získávat SMS zprávy včetně zpráv pro potvrzování transakcí,“ varovali zástupci České spořitelny.
Obrazovka s výzvou k instalaci bezpečnostní aplikace skutečně vypadá jako služba Servis24, je plně lokalizována do češtiny a obsahuje jen drobné pravopisné chyby. Uživatelé si tak snadno mohou virus splést se skutečným internetovým bankovnictvím spořitelny.
„Česká spořitelna podobnou bezpečnostní aplikaci v žádném případě nenabízí. Buďte obezřetní při používání vašeho internetového bankovnictví i mobilního telefonu. Jestliže se vám v internetovém bankovnictví nebo v mobilu nabídne instalace bezpečnostní mobilní aplikace, případně její aktivace, nereagujte na zobrazenou výzvu a neprovádějte instalaci nabízené aplikace do vašeho mobilního telefonu,“ doporučili zástupci banky.
Podobné triky zkouší kyberzločinci pravidelně
Na Českou spořitelnu se kvůli početné základně klientů zaměřují počítačoví piráti pravidelně. Na přelomu července a srpna se snažili například vylákat pomocí viru informace o platebních kartách. [celá zpráva]
„Po přihlášení k vašemu účtu se může zobrazit informační okno (viz obrázek výše), které vybízí k zadání CVV2/CVC2 kódu k vaší platební kartě pod záminkou aktivace služby 3D Secure. Česká spořitelna po klientech nikdy nepožaduje zadávání bezpečnostního CVV2/CVC2 kódu. Ten může být vyžadován pouze internetovým obchodníkem při platbě přes platební bránu,“ stojí ve varování České spořitelny.
„Službu 3D Secure klientům sice nabízíme, ovšem nabídka registrace v žádném okně samovolně nevyskakuje, klient si musí o aktivaci služby požádat sám,“ uzavřeli zástupci banky. Skutečnou podobu obrazovky s aktivací služby 3D Secure najdete na obrázku níže.
Pokud uživatelé zaznamenali neobvyklé chování služby Servis 24, mohou se obrátit na bezplatnou informační linku České spořitelny 800 207 207.
Desatero bezpečného internetu
1. Důležité jsou pravidelné aktualizace celého počítače. Ty je nutné stahovat pro operační systém, bezpečnostní bránu (firewall), antivirus i další programy.
2. Některé viry dokážou bezpečnostní software v PC zablokovat. Proto je vhodné pravidelně kontrolovat, zdali funguje.
3. Škodlivé programy se často šíří prostřednictvím nevyžádané pošty. Pokud nevíte, od koho e-mail je, nikdy nestahujte jeho přílohu a neklikejte na žádné odkazy.
4. Pozor je nutné dávat na e-maily, v nichž odesílatel požaduje, abyste se přihlásili na nějakou webovou stránku a aktualizovali informace o vašem účtu.
5. Při zadávání přístupových hesel na internetových stránkách je nutné kontrolovat, zda je web zabezpečený. To poznáte například podle ikonky zámečku na liště internetového prohlížeče nebo tak, že adresa webové stránky začíná zkratkou https, kde „s“ znamená bezpečná.
6. Citlivé osobní informace zadávejte pouze na internetových stránkách, které bezpečně znáte.
7. Do e-mailů nepatří důvěrné informace, jako je například číslo kreditní karty nebo heslo k bankovnímu účtu. Elektronickou poštu totiž může zachytit útočník.
8. Firewall dovoluje lépe zabezpečit operační systém. Méně zkušení uživatelé by jej rozhodně neměli vypínat. Při nedostatečných znalostech je vhodné jej nechat pracovat v automatickém režimu.
9. V internetových kavárnách a na cizích počítačích se nepřihlašujte do internetového bankovnictví. V počítači mohou být nainstalované keyloggery.
10. Obezřetnost je nutná při připojení k nezašifrovaným bezdrátovým sítím. Ty totiž může kdokoliv odposlouchávat, a získat tak přístup ke všem datům v cizím počítači.