Článek
Pro Čechy je při výběru nejdůležitější atraktivita funkcí (55 %), vybírají ale také podle ceny (53 %) a pověsti výrobce (47 %). „Bezpečnost zařízení a dostupnost aktualizací předem zvažuje jen pětina zákazníků. Třetina považuje používání chytrých zařízení za pohodlnější a necelá pětina si je koupila, aby šetřila náklad,“ prohlásil Darek Pikálek, analytik společnosti Seznam.
Průzkum ukázal, že tři čtvrtiny uživatelů považují své chytré zařízení za bezpečné. Přitom 60 % lidí neví jistě, jaká data konkrétní zařízení shromažďuje, a dokonce 75 % neví, jak se s jejich daty nakládá.
Internet věcí je fenomén. Smart zařízení nalezneme ve většině českých domácností
„Problém je také v tom, že tyto informace nejsou snadno dostupné. V minulém roce jsme se uživatelů ptali, zda se o to, jak výrobce s daty nakládá, zajímají. Zajímalo by to 38 % lidí. Výrobci ovšem tato data nijak výrazněji neprezentují,“ vysvětlil Pikálek.
Jen čtvrtina uživatelů se domnívá, že zařízení nelze nijak zneužít. „Většina uživatelů si je vědoma, že zařízení lze nějak napadnout. Například polovina si myslí, že data z těchto spotřebičů lze prodat. Jako další možné incidenty uváděli respondenti sledování domácnosti, zapojení do botnetu nebo rozesílání spamu,“ konstatoval Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky Esetu.
„Se všemi případy už jsme se v minulosti setkali. Ačkoli to mnoha uživatelům zní jako sci-fi – vaše lednice opravdu může těžit bitcoiny nebo rozesílat spam. Není pravda, že by jakékoli údaje o vaší domácnosti byly bezcenné. Proto vždy apeluji na uživatele, aby bezpečnostní aspekt při nákupu zařízení nepodcenili,“ doplnil Dvořák.
Wearables a chytré audio-vizuální zařízení
Podle dat společností Seznam.cz a Eset zařízení ze světa internetu věcí vlastní téměř tři čtvrtiny (69 %) Čechů, což je mimochodem stejný podíl jako loni. Nejčastěji bychom v českých domácnostech narazili na takzvané wearables (40 %), tedy zařízení, která se nosí přímo na těle, jako hodinky, sluchátka, přívěsky, chytré boty apod.
A oblíbenost potvrzují také data nákupního rádce Zboží.cz. „Pozorujeme dlouhodobý rostoucí zájem o chytré hodinky. V meziročním srovnání u nás poptávka po nich narostla o 47 procent. Kromě chytrých hodinek se těší oblibě i chytré náramky a v nabídce máme třeba i vyhřívané vložky do bot na dálkové ovládání,“ uvedla Kristýna Hořovská, PR specialistka Zboží.cz.
Zdůraznila, že dále v nejvyšší míře vlastníme chytré audio-vizuální zařízení (35 %) a smart příslušenství k osobnímu počítači, jako jsou tiskárny či skenery (32 %). „Na našem srovnávači jsme letos v meziročním srovnání zaznamenali o třetinu vyšší zájem například o tiskárny. Ten ale nepochybně souvisí i s faktem, že si lidé zlepšovali pracovní prostředí doma, a to vzhledem k práci formou home office v době pandemie koronaviru,“ prohlásila Hořovská.
Co přinesly počítačové technologie ve druhé dekádě
Co je internet věcí?
Za zkratkou IoT (Internet of Things, česky internet věcí) se ukrývá označení pro chytré přístroje, které jsou schopny připojovat se na internet a komunikovat mezi sebou prostřednictvím této celosvětové počítačové sítě.
Typicky jde například o zařízení, která umožňují sledování či ovládání některých funkcí na dálku. Připojit se k nim je možné prostřednictvím chytrého telefonu nebo počítačového tabletu přes internet, i když je uživatel na druhém konci planety.
Celosvětovou počítačovou síť mohou tímto způsobem využívat nejrůznější rekordéry, meteorologické stanice, ale klidně také chytré žárovky, u kterých je možné upravovat teplotu světla.