Článek
Ti poukázali na to, že slevová akce je doslova jak magnet pro nejrůznější internetové podvodníky. A to samé v bleděmodrém platí o akci Cyber Monday, která připadá na poslední pondělí v listopadu.
„Koronavirová opatření přináší nárůst online tržeb. Blíží se nákupní sezona, takže můžeme očekávat i rekordní aktivitu kyberzločinců. Buďte proto opatrní a pečlivě zvažte a prověřte všechny speciální slevy kolem Black Friday a Cyber Monday,“ varoval Pavel Krejčí, bezpečnostní výzkumník Check Pointu.
Zdůraznil, že phishingové kampaně jsou stále sofistikovanější, takže někdy může být složité podvod odhalit. „S každým e-mailem a s každou nabídkou je potřeba zacházet opatrně. Není všechno zlato, co se třpytí,“ konstatoval Krejčí.
Rekordní Black Friday: Útraty v e-shopech překročí miliardu
Z analýzy Check Pointu je patrné, že za posledních šest týdnů vzrostl počet phishingových e-mailů více než 13krát. „Každý 826. doručený e-mail je phishingová zpráva, přitom ještě na začátku října byl phishingový podvod jen jeden z 11 000 e-mailů,“ prohlásil bezpečnostní expert.
„V první polovině listopadu vzrostl počet phishingových e-mailů se ‚speciálními nabídkami‘ o 80 procent ve srovnání s říjnem. Kyberzločinci se zaměřují na slevy kolem Black Friday a Cyber Monday a zneužívají známé značky, například Pandoru,“ doplnil Krejčí.
Pozor na podezřelé nabídky
Lidé by tedy především u příliš výhodných nabídek měli být velmi obezřetní. „Například 80 procent sleva na nový iPhone obvykle nevěstí nic dobrého,“ uzavřel bezpečnostní expert.
„Falešné kampaně a phishingové útoky se nevyhýbají ani Česku. Nejvíce je pociťují především banky a přepravní společnosti, ale i české e-shopy představují pro útočníky velkou motivaci. Hlavním důvodem je fakt, že u nakupujících na konkrétním e-shopu je velká pravděpodobnost, že na něm budou brzy nakupovat znovu. Útočník má tedy větší šanci, že oběť udělá chybu. Lidská zvědavost je jednou z nepopulárnějších hackerských taktik,“ prohlásil Michal Lukáš, manažer Kaspersky pro region střední a východní Evropy.
Podvodníci mají natolik sofistikované metody, že mohou do napadeného stroje propašovat nějaký škodlivý virus, odcizit uživatelská data, v některých případech pak důvěřivce dokonce připraví i o peníze.
Kromě e-mailů mohou lidé na podvodné nabídky související s Black Friday a Cyber Monday narazit také na sociálních sítích, ale také na nejrůznějších pochybných serverech, kde se zobrazují jako reklama.