Hlavní obsah

Avast zavře kritizovanou divizi Jumpshot, která prodávala data uživatelů

Aktualizováno

Po vlně kritiky se rozhodla společnost Avast zavřít svou dceřinou společnost Jumpshot, jejímž úkolem bylo zpracovávat a prodávat data o uživatelích. Výrobce antivirových programů o tom informoval ve čtvrtek v tiskové zprávě, kvůli tomuto kroku jsou nicméně v ohrožení stovky pracovních míst.

Foto: archív tvůrců

Avast Free Antivirus.

Článek

Avast začal být terčem kritiky poté, co weby Motherboard a PCMag informovaly o tom, že Jumpshot prodává data stovek milionů uživatelů antiviru firmám jako Google, Microsoft nebo Pepsi za miliony dolarů. Jumpshot měl zájemcům nabízet informace o každém vyhledávání, kliknutí, nákupu, a to na všech webových stránkách.

Antivirus Avast totiž po instalaci údajně začal sbírat data uživatele a Jumpshot s nimi potom pracoval a nabízel je zájemcům. Avast má mimochodem měsíčně přes 435 milionů aktivních uživatelů, Jumpshot nabízel data 100 milionů z nich. Byli to uživatelé, kteří souhlasili se sběrem údajů.

Avast údajně prodává data svých uživatelů

Bezpečnost

Motherboard a PCMag se podařilo získat data zahrnující vyhledávání v Googlu, GPS souřadnice, návštěvy LinkedIn, videa na YouTubu a návštěvy pornografických stránek. Data sice neobsahují osobní data uživatelů, podle webů ale experti tvrdí, že by vzhledem k množství sebraných dat bylo možné uživatele odanonymizovat.

Právě kritika je jedním z hlavních důvodů, proč nyní dceřiná společnost končí. „Mrzí nás, že tento krok bude mít dopad na zaměstnance společnosti Jumpshot, velmi si vážíme jejich práce a přispění. Budeme se snažit udělat celý proces pro ně co nejsnazší,“ uvedl generální ředitel Avastu Ondřej Vlček.

Dělají to i další společnosti

Uzavření divize je jen poslední tečkou za celou kauzou. Změny totiž začali provozovatelé podniku činit již na konci loňského roku.

„V prosinci 2019 jsme rychle zareagovali a upravili naše bezpečnostní doplňky prohlížečů tak, aby splňovaly standardy obchodů s doplňky prohlížečů. Současně jsme přestali používat jakákoliv data z bezpečnostních doplňků prohlížeče pro jiný účel, než je jádro našeho antivirového programu, včetně sdílení s naší dceřinou společností Jumpshot,“ sdělila Právu tisková mluvčí Avastu Dominika Kalašová.

Prohlásila, že Jumpshot nezískával osobní identifikační údaje, jako jsou jména, e-mailové adresy nebo kontaktní údaje.

„Uživatelé měli vždy možnost odhlásit se a data se společností Jumpshot nesdílet. Od července 2019 jsme zavedli volbu opt-in, tedy možnost pro nové uživatele zvolit si, zda chtějí data sdílet, nebo ne. Nyní vyzýváme i uživatele bezplatného antivirového programu, aby se rozhodli pro možnost opt-in nebo opt-out,“ dodala.

Podle IT odborníků se takto chová řada softwarových firem. „Většina firem, které dělají software nainstalovaný v počítači, má snahu monitorovat uživatele, a to jak pro svou potřebu, tak pro cenné marketingové informace, které se dají dobře prodat. Děje se to dlouhodobě, jenom se o tom moc nemluví,“ řekl Právu expert na kybernetickou bezpečnost Martin Půlpán.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám