Hlavní obsah

Austrálie přinutí Google a Facebook platit za mediální obsah

Sydney

Austrálie jako první země přinutí zákonem americké technologické firmy Google a Facebook, aby platily médiím za zveřejňovaný obsah. Průlomový krok má chránit nezávislou žurnalistiku, uvedla s odvoláním na australského ministra financí Joshe Frydenberga agentura Reuters.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Austrálie podle Frydenberga ještě letos schválí zákon, na jehož základě budou Google a Facebook nuceny platit médiím autorské poplatky za obsah, který tyto dvě společnosti zveřejňují.

„Je to o spravedlnosti pro australské mediální firmy. Je to o zajištění toho, abychom zvýšili konkurenci i ochranu spotřebitele a dosáhli udržitelné mediální krajiny,” řekl Frydenberg novinářům v Melbourne. „V sázce není nic menšího než budoucnost australské mediální krajiny,” dodal ministr.

Krok přichází v době, kdy technologičtí giganti čelí v mnoha zemích světa výzvám po větší regulaci. V americké Sněmovně reprezentantů se ve čtvrtek uskutečnilo dlouho očekávané slyšení šéfů společností Amazon, Apple, Google a Facebook. Členové právního podvýboru je přirovnávali ke lhářům, tyranům nebo zrádcům ve snaze dokázat, že je nejvyšší čas zakročit proti jejich technologickým impériím. Detailní zpráva s doporučeními, která se budou týkat omezení jejich moci na trhu, by podle Reuters mohla být zveřejněna koncem léta nebo na podzim.

USA oznámily podobu odvety za francouzskou digitální daň

Internet a PC

Po vyšetřování vlivu amerických internetových platforem na australský mediální trh vláda v Canbeře na sklonku loňského roku sdělila Googlu a Facebooku, aby se sdělovacími prostředky dobrovolně vyjednaly dohodu o zveřejňování jejich mediálního obsahu. Jednání však nikam nevedla.

Google se hájí, že zamýšlená regulace pomíjí „miliardy kliků“, které každoročně přivádějí uživatele na webové stránky australských médií. „Vysílá to znepokojivou zprávu podnikům a investorům, že australská vláda chce zasahovat, místo aby nechala trh volně fungovat,” uvedla v prohlášení Mel Silvaová, ředitelka australské a novozélandské součásti Googlu. „Vůbec to nepřispěje k řešení základních problémů, jak vytvořit (pro média) obchodní model vhodný pro digitální věk.”

Podle studie zveřejněné v roce 2019 ztratil australský mediální sektor za posledních deset let zhruba 3000 pracovních míst. Tradiční mediální domy si stěžují, že Googlu a Facebooku plynou příjmy z reklamy za zveřejňování jejich obsahu (především v podobě náhledů článků), za který přitom nic neplatí. Podle Frydenberga se obě americké firmy dělí zhruba o třetinu všech příjmů z on-line reklamy v Austrálii.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám