Článek
Pokud by byla žaloba úspěšná, mohlo by každé z dotčených dětí získat nárok na tisíce liber. TikTok ale žalobu označuje za neopodstatněnou a hodlá proti ní bojovat.
Právníci žalující strany budou podle BBC argumentovat tím, že TikTok osobní údaje dětí, včetně telefonních čísel, videí, přesné polohy a biometrických dat, shromažďuje bez dostatečného upozornění či souhlasu požadovaného zákonem a že děti ani rodiče nevědí, jakým způsobem se bude se shromážděnými údaji nakládat.
Prodej aktivit TikToku v USA se zatím odkládá
TikTok má po celém světě přes 800 milionů uživatelů. Zisky jeho mateřské společnosti ByteDance pocházejí především z příjmů z reklamy. „Soukromí a bezpečnost jsou pro TikTok nejvyššími prioritami,” uvedla firma v reakci na žalobu. Upozornila také, že využívá mechanismy a technologie, které mají uživatele chránit. „Domníváme se, že obvinění jsou neopodstatněná. Hodláme se rázně bránit,” dodala.
Longfieldová označila TikTok za „službu pro shromažďování dat, která se skrývá pod rouškou sociální sítě”. Služba podle ní „záměrně a úspěšně klame rodiče”. „TikTok je obrovsky populární platformou, která v mimořádně obtížném roce pomáhala dětem zůstat v kontaktu s přáteli. Za legračními písničkami a tanečními výzvami však stojí něco mnohem zlověstnějšího,” uvedla.
Tom Southwell z právní firmy Scott and Scott, která má žalobu na starosti, se domnívá, že sběr dat v aplikaci TikTok porušuje zákony Británie i Evropské unie na ochranu osobních údajů. „Příjmy TikToku z reklamy jsou založeny na osobních údajích uživatelů, včetně dětí. Profitování z těchto informací bez splnění zákonných povinností je nepřijatelné,” uvedl.
Hvězdou TikToku se stal pařížský metař a popelář
Jak funguje TikTok
TikTok je nejpopulárnější především mezi mladistvými, kteří jej podle některých statistik používají již častěji než Facebook. Mezi uživateli této čínské sociální sítě nalezneme ale i starší ročníky.
Princip této online služby je velmi jednoduchý, staví na velmi krátkých videích, která se přehrávají postupně za sebou. Je to stejné, jako kdybyste si prohlíželi příspěvky na Facebooku a obrazovka se rolovala sama na další a další posty.
Místo textu ale na TikToku hrají prim videa, krátké nahrávky s délkou od tří do 60 sekund. A právě takto krátká délka je podle všeho receptem na úspěch, neboť v USA dokonce již čínská sociální síť překonala i Snapchat a Instagram.
Nejprve bylo možné nahrávat videa o délce pouze 15 sekund, později bylo umožněno publikovat až tříminutové klipy. Nyní může videoobsah dosahovat délky až deset minut.
Přestože prim hrají stále krátká videa, řada uživatelů je schopna trávit na TikToku i několik hodin denně.