Článek
Používání nástrojů umělé inteligence ve školách v rámci vzdělávání se stává stále populárnější. Ačkoliv má tento způsob výuky velké množství odpůrců, některé americké školy a učitelé asistenty umělé inteligence používají na denní bázi včetně čtení a psaní.
Jednou z nich je i učitelka dvanácté třídy a ředitelka školy v Jižní Dakotě Lisa Parryová, která v rámci slohových prací nabádá žáky k používání ChatGPT. Podle ní jim chatbot může navrhnout nové a zajímavé nápady, píše USA Today News.
Například v případě referátu o knize Fast Food Nation jim učitelka navrhla, aby chatbota požádali o vytvoření tématu o fastfoodovém průmyslu.
Používání umělé inteligence dělá lidi hloupějšími. Ovlivňuje kritické myšlení

Chatbot nakonec jednoho studenta vyzval, aby napsal o tom, jak McDonald’s používá cukr ve svých výrobcích. To Parryovou zaujalo a studenta povzbudila k využití nápadu umělé inteligence.
„Tento nápad byl výraznější než návrhy mnoha studentů, a proto jsem ho schválila. Určitě ale nepodporuji, aby mým žákům chatbot psal jejich úkoly. Ty si musí vypracovat sami,“ řekla Parryová pro USA Today News.
Podle výsledků nového celostátního průzkumu mezi více než 12 tisíci učiteli a řediteli škol je Parryová jednou z přibližně 40 % učitelů angličtiny v zemi, kteří ve svých hodinách používají umělou inteligenci.
V porozumění mluvené řeči AI pokulhává
Učitelka angličtiny Jen Robertsová umožňuje studentům ve své třídě v San Diegu používat umělou inteligenci pro čtení a psaní. Žáci devátých tříd, kteří navštěvují její hodiny na Point Loma High School, využívají aplikace MagicSchool a BriskBoost. Tyto nástroje umělé inteligence dokážou vytvářet okamžitou zpětnou vazbu při psaní a ptají se žáků na to, co zrovna přečetli.
Nových AI nástrojů zaměřených na čtení a psaní ve školách je ale celá řada včetně Amira Learning, CourseMojo nebo KhanMigo od Khanovy akademie. Podle ředitelky Centra pro znovuobjevování veřejného vzdělávání Robin Lakeové tyto aplikace mohou dětem pomoct rozvíjet a zlepšovat znalosti angličtiny.
Někteří výzkumníci ale poukazují na to, že v rámci porozumění umělá inteligence pokulhává. „Většina těchto aplikací dokáže děti naučit číst písmena nebo mapovat hlásky, ale nejsou tak zdatné při porozumění mluvené řeči,“ řekl docent umělé inteligence v oblasti učení a vzdělávání na Harvardově univerzitě Ying Xu.
„U gramotnosti existují dva procesy: První je čtení písmen a mapování zvuků. Druhým je porozumění mluvené řeči. Doufám, že umělá inteligence poroste a vyvine si lepší schopnost porozumění,“ dodal.
Obavy z umělé inteligence přetrvávají
Podle webu USA Today News mezi některými učiteli přetrvává odpor vůči umělé inteligenci. Někteří přistihli studenty, jak používají chatboty k psaní esejí, jiní se obávají horšího kritického myšlení anebo nahrazení učitelského postu.
Například učitelka na střední škole v New Jersey Katie Thomasová zakázala svým studentům psát eseje na počítačích nebo dokončovat písemné úkoly doma. Zjistila totiž, že většina jejích žáků používá ChatGPT nebo jiný AI nástroj k vypracování veškerých písemných prací.
„Už mě nebaví neustále vkládat věci do kontrolorů umělé inteligence. Připravuje mě to o plánování a jejich vzdělávání,“ řekla Thomsová.
„Úroveň čtení této generace je příšerná a myslím, že je to kvůli používání AI platforem. ChatGPT se někdy mýlí. Neustále jsou jim podávány dezinformace. Obávám se, že budeme mít generaci, která bude slepě následovat umělou inteligenci,“ dodala učitelka.
I přes všechny negativní aspekty a výzvy, jak správně umělou inteligenci do výuky začlenit, se na zavedení AI nástrojů chystají další americké školy. Vyplývá to z rozsáhlé databáze škol, které již umělou inteligenci používají. Sestavila a zveřejnila ji nestranná organizace pro výzkum a analýzu Center on Reinventing Public Education.
„Jsem zvědavá, jak se ChatGPT bude postupně vyvíjet. Chtěla bych s ním experimentovat a využít ho ke zlepšení psaní u studentů,“ vysvětlila Parryová. „Je to nový Divoký západ,“ uzavřela.
Polovina zaměstnanců si ulehčuje práci s pomocí AI, aniž by o tom nadřízený věděl
