Článek
Organizátoři dokonce nechali vyvinout chatbota (počítačový program určený k automatizované komunikaci s lidmi), nazvali ho asistentka Isssa, který pomáhá s orientací v programu konference. Zajímalo nás, jak asistentka pracuje a jak je využívána. A dotázali jsme se přímo jí. Bohužel právě s touto otázkou si neporadila.
„Ahoj, jako virtuální asistentka konference ISSS 2024 jsem zde, abych poskytovala informace o konferenci, jejím programu, přednáškách a dalších aktivitách. Nemám však přístup k datům o tom, jak často a na co se lidé ptají, protože moje schopnosti jsou omezeny na poskytování informací na základě dostupného kontextu,“ vysvětlila.
A tak jsme se zeptali ryze prakticky. Kde si mohu dát během konference kávu? „Nápoje a káva jsou k dispozici v každém sále konference ISSS,“ zněla odpověď.
Ukrajinským uprchlíkům pomáhá v Česku i umělá inteligence
Stále jenom stroj
„Umělá inteligence je stále pouze stroj, který plní rozkazy člověka. Nachází se v podobném stavu jako internet v devadesátých letech, který neměl téměř žádná omezení a právní rámec. Bylo na něm možné téměř cokoliv,“ řekl výkonný ředitel konference Tomáš Renčín s tím, že se ale umělá inteligence postupně zapojuje do našeho každodenního života, prolíná se všemi odvětvími, veřejnou správu nevyjímaje. Je tedy nutné, aby u umělé inteligence do budoucna byly jasně vykolíkované mantinely a vytvořená pravidla.
V oblasti veřejné správy je využití AI možné ve dvou rovinách.
„První je umělá inteligence, která komunikuje s občanem. Druhým pomáhající uvnitř úřadu,“ vysvětlil Václav Koudele, odborník ze společnosti Microsoft. Konkrétně se tak můžeme s AI setkat, když telefonujeme na úřad s dotazem. Rychle odpoví, navíc můžeme volat sedm dní v týdnu, čtyřiadvacet hodin denně.
„Pomáhat může při správních řízeních, kdy úředníkovi pomůže shromáždit podklady, přečíst je, zkontrolovat a vyhodnotit. Samozřejmě jsou specifická řízení, kdy to nejde. Těžko bude vyhodnocovat vliv jaderné elektrárny na životní prostředí. Ale běžné věci typu žádost o státní občanství nebo příspěvek na bydlení jsou bez problému,“ uvedl Koudele.
Legislativa neumožňuje, aby ve správním řízení rozhodovala umělá inteligence a lidský prvek zde zůstane zachován zřejmě i v budoucnosti. Ale běžně už AI používají banky například při vyřizování žádostí o úvěr.
Zkušební provoz od září
Umělá inteligence by tak mohla radit například i starostům. Svaz měst a obcí již připravuje projekt umělé inteligence s názvem Profesionální aliance spojenců měst a obcí. Jde o jakéhosi kapesního pomocníka v počítači či mobilu.
Chatbot se bude jmenovat Honza a zodpoví na otázky z různých oblastí. Informace bude získávat z veřejně přístupných dat státní správy. Jak na konferenci uvedla výkonná ředitelka svazu Radka Vladyková, zkušební provoz by měl být spuštěn v září.