Článek
Jako první oznámila odložení plánů na spuštění AI v Evropě společnost Meta Platforms. Tomuto rozhodnutí předcházela ostrá kritika hned několika skupin na ochranu práv, kterým se nelíbil plán této americké společnosti k využívání dat získaných z Facebooku a Instagramu k tréninku svého asistenta.
Meta nicméně argumentovala, že hodlá používat pouze veřejně dostupné informace z on-line prostředí, což jí umožňují i stávající licence mezi uživatelem a provozovatelem sociální sítě.
Irský úřad přesto americkou společnost vyzval, aby „pozastavila trénink svých velkých jazykových modelů za použití veřejného obsahu sdíleného dospělými uživateli na Facebooku a Instagramu“.
Meta odkládá spuštění AI v Evropě. Kvůli regulátorům
„Jsme zklamáni nynější žádostí irské komise pro ochranu údajů, našeho hlavního regulačního orgánu. Zejména proto, že jsme zapracovali zpětnou vazbu od regulátora a evropské orgány pro ochranu údajů byly informovány už v březnu,“ uvedla Meta ve svém prohlášení. Společnost rovněž upozornila, že tato žádost představuje „krok zpět pro evropské inovace a hospodářskou soutěž v oblasti vývoje AI“.
„Jednoduše řečeno, bez zahrnutí místních informací bychom byli schopni lidem nabídnout pouze druhořadou zkušenost. To znamená, že v tuto chvíli nejsme schopni Meta AI v Evropě spustit,“ uzavřeli zástupci společnosti.
Apple také otálí
Prakticky ke stejnému kroku se odhodlala také společnost Apple – svůj nový AI systém, který si premiéru odbyl zkraje měsíce, zatím v Evropě nenabídne. Původně měl být přitom vydán na podzim, kdy vyjdou nové operační systémy prakticky pro všechna zařízení s logem nakousnutého jablka.
Apple Intelligence má být přitom klíčovým vylepšením, které chce americký technologický gigant integrovat do celého svého ekosystému. Tedy nejen do chytrých telefonů iPhone, ale také do počítačových tabletů iPad a počítačů Mac.
Zástupci Applu se netají tím, že k odložení startu AI systému v Evropě je vedou obavy z nařízení DMA. Pravidla totiž mimo jiné vyžadují, aby velké technologické podniky zajistily „fungování konkurenčních produktů a služeb na svých zařízeních“.
Společnost tvrdí, že tento požadavek zatím nemůže splnit, aniž by ohrozila bezpečnost svých uživatelů. Proto raději AI nenabídne vůbec, kromě systému Apple Intelligence přijdou uživatelé rovněž o možnost zrcadlení obrazovky či o vylepšené sdílení obrazovky SharePlay.
„Konkrétně se obáváme, že požadavky na interoperabilitu stanovené nařízením DMA by nás mohly donutit ohrozit integritu našich produktů způsobem, který by ohrozil soukromí a bezpečnost dat uživatelů,“ stojí v prohlášení společnosti Apple, podle kterého se s uvedením zmiňovaných funkcí v letošním roce nepočítá.
Zástupci amerického technologického gigantu nicméně zdůraznili, že jsou odhodláni spolupracovat s Evropskou komisí (EK) „ve snaze najít řešení, které by umožnilo poskytovat nové funkce a zpřístupnit zákazníkům v EU, aniž by byla ohrožena jejich bezpečnost“.
Dlouhé čekání
Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se situace mohla v dohledné době změnit. Evropané si tedy Meta AI ještě nějakou dobu evidentně neužijí. A to samé platí v bledě modrém také o umělé inteligenci od Applu. Bude to zkrátka dlouhé čekání…
Současný vývoj podtrhuje širší problém, kterému technologické společnosti čelí v Evropě, kde jsou pravidla pro ochranu osobních údajů přísnější než v jiných částech světa.
Evropské regulační orgány stále více zdůrazňují potřebu transparentnosti a ochrany soukromí uživatelů, což často vede k napětí mezi inovačními snahami technologických gigantů a požadavky na ochranu dat.
Co je DSA a DMA?
V roce 2023 začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).
Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.
Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání.