Článek
Ačkoliv je umělá inteligence dobrým pomocníkem, a to především ve školách mezi studenty, ne všem vyučujícím se tato relativně nová technologie líbí.
Paradoxně ale právě učitelé stále častěji využívají nástroje umělé inteligence, a to jak k úspoře času při rutinních úkolech, tak k outsourcingu některých nejsmysluplnějších činností, jako je známkování esejí nebo doučování problémových studentů.
„Umělou inteligenci již využívá většina učitelů a studentů,“ řekla Jennifer Carolanová, bývalá učitelka dějepisu a zakladatelka Reach Capital, který investuje do nástrojů pro učení pomocí AI.
Personalizace úkolů a plánování výuky
Pedagogové čím dál častěji experimentují s umělou inteligencí. Důvodem je urychlení práce a vyřešení věčného problému, jak studenty více nadchnout pro dané předměty a učení.
Například v texaském městě Llano v USA navrhl správce technologií ve školním obvodu Maurie Beasley učitelům, aby umělou inteligenci využili k personalizaci úkolů, píše web The Economic Times.
Díky aktivitám napsaným AI chatbotem mohou někteří studenti pracovat na slovní úloze o rychlosti založené na příkladu zrychlujícího se baseballového míče, zatímco jiní uvažují o tanečníkovi skákajícím vzduchem.
Na střední škole v Providence na Rhode Islandu v USA zase někteří pedagogové využívají umělou inteligenci k plánování výuky.
Učitel dějepisu John Gold ChatGPT vycvičil tak, že mu předal desítky stránek učebních materiálů, které napsal během mnoha let působení na akademii. To pomohlo chatbotovi najít užitečné informace.
Na základě toho AI chatbot dokázal upravit dlouhý úkol ke čtení na tři odstavce pro krátké cvičení nebo vytvořit fiktivní eseje. Ty studentům ilustrovaly rozdíl mezi efektivní esejí a prací, která postrádá podpůrné důkazy.
„Klíčovou věcí v používání umělé inteligence je transparentnost. Všem svým studentům vysvětluji, jak přesně jsem použil AI. Částečně taky proto, abych modeloval její etické používání,“ vysvětlil John Gold, který učí na soukromé akademii Moses Brown School.
„Například požádat chatbota, aby shrnul poznámky do studijní příručky, je dobrý nápad. Nechci však, aby moji studenti používali AI k vypracování esejí nebo provádění výzkumu,“ dodal Gold.
Profesor také se studenty mluví o etických otázkách týkajících se toho, jak chatboti spoléhají na autorská práva.
AI pomáhá s kontrolou esejí
Umělá inteligence také může být užitečná pro učitele, kteří by rádi zadávali více písemných prací, ale mají málo času na jejich hodnocení. Společnosti jako MagicSchool a Brisk Teaching již nabízejí produkty s umělou inteligencí, které poskytují okamžitou zpětnou vazbu k písemným pracím studentů.
K používání umělé inteligence při automatizovaném bodování dochází také u zkoušek, které rozhodují o tom, zda studenti ukončí střední školu.
V roce 2020 podepsal stát Texas v USA pětiletou smlouvu s firmou Cambium Assessment, která se zabývá vzdělávacími technologiemi, zčásti za účelem poskytování automatizovaného bodování písemných prací studentů.
Podle webu The Economic Times tato technologie není generativní umělou inteligencí s přístupem k otevřenému internetu. Měla by využívat starší formu umělé inteligence vycvičenou na vzorcích písemných prací hodnocených lidmi.
Začátkem letošního roku si představitelé dallaských škol stěžovali poté, co byly některé otázky ve státních testech hodnoceny tímto softwarem a výsledky byly horší, než vedení okresu očekávalo. Když předložili přibližně 4 tisíce vzorků písemných prací žáků k přehodnocení, asi 2 tisíce z nich obdrželo vyšší skóre.
„Chyby jsou v kontextu 71 tisíců vzorků zanedbatelné. Umělá inteligence sice může udělat chybu, ale to i člověk. Pořád této technologii věříme,“ řekl mluvčí texaské vzdělávací agentury Jake Kobersky.
Je to velký byznys
Podle analýzy společnosti Reach Capital, která se zabývá rizikovým kapitálem, získaly společnosti pracující na pomezí umělé inteligence a vzdělávání za poslední dva roky 1,5 miliardy dolarů (více než 33 bilionů Kč). To dělá z umělé inteligence ve školách velký byznys.
Největšími hráči na poli vzdělávacích technologií jsou Google, Microsoft a Khan Academy. Rovněž intenzivně podporují umělou inteligenci pro výzkum žáků, doučování a plánování výuky učiteli.
Například chatbot Gemini společnosti Google může studenty zkoušet otázkami, které je vybízejí k předvedení a procvičení toho, co znají.
„Vizí společnosti Google v oblasti umělé inteligence je poskytnout virtuálního učitele každému žákovi a pedagogovi,“ řekl Robert Wong, ředitel produktového managementu pro učení a vzdělávání společnosti Google.
Populární jsou také matematické aplikace, včetně PhotoMath a Google Lens. Ty dokážou vyřešit záludné matematické úlohy, včetně správné odpovědi a rozebraného řešení krok za krokem. To vše pomocí fotografie úlohy.
„Ačkoliv to pro někoho může být na hraně podvádění, jsou tyto nástroje velmi užitečné. A to speciálně pro studenty, kterým rodiče nemohou nebo nechtějí pomoct s domácími úkoly,“ vysvětlil Wong.
„Ačkoliv ne každý musí souhlasit s umělou inteligencí na poli vzdělávání, je nezodpovědné ji neučit. Připravujeme děti na jejich budoucnost,“ uzavřela Stephanie Elizaldeová, dallaská komisařka nezávislého školního obvodu.