Článek
Žalobci požadují finanční kompenzaci za porušení smluvních podmínek, kalifornského zákona o nekalé soutěži, a náhradu škody ve výši 1000 dolarů (přibližně 24 000 Kč) na osobu za porušení federálního zákona o uložené komunikaci. Případ byl předložen federálnímu soudu v kalifornském San José.
Podle žaloby společnost LinkedIn v srpnu minulého roku zavedla nové nastavení ochrany osobních údajů, které uživatelům umožnilo rozhodnout, zda povolí, nebo zakážou sdílení svých osobních dat.
Kritici však upozorňují, že LinkedIn na tuto zásadní změnu neupozornil dostatečně viditelně, což mělo za následek, že mnozí uživatelé nebyli vůbec informováni o možnosti sdílení svých dat.
Facebook může v Evropě zůstat. EU a USA se dohodly na předávání dat uživatelů
Věk umělé inteligence
Situaci dále zkomplikovala aktualizace zásad ochrany soukromí, kterou společnost provedla 18. září. Podle těchto nových podmínek totiž mohly být uživatelské údaje použity k trénování AI modelů. V sekci „Často kladené otázky“ firma uvedla, že rozhodnutí o odhlášení z tohoto procesu „nebude mít vliv na trénink, který již proběhl“.
„Je to zjevné porušení důvěry, kterou jsme do této platformy vkládali. Sdílení soukromých dat bez našeho vědomí či souhlasu je nepřípustné,“ uvádí podle agentury Reuters jeden z žalobců, který je součástí hromadné žaloby.
Kauza může mít zásadní dopad na pověst firmy i její další obchodní aktivity. Společnost zatím na obvinění nereagovala veřejným prohlášením.
Pokud soud uzná žalobu jako oprávněnou, může to pro LinkedIn znamenat nejen vysoké finanční sankce, ale také tlak na změnu jeho interních politik a větší transparentnost vůči uživatelům. Celý případ je zároveň dalším příkladem rostoucího napětí mezi technologickými giganty a ochránci práv na soukromí ve věku umělé inteligence.