Hlavní obsah

Quake II znovu ožil díky AI. Hrát ho ale nebudete chtít

4:31
4:31

Poslechněte si tento článek

Společnost Microsoft vydala v prohlížeči chatbota Copilot hratelnou úroveň klasické střílečky Quake II, zahrát si ji ale nebudete chtít. I zástupci amerického technologického gigantu totiž přiznávají, že titul má nedostatky a že zážitek není úplně stejný jako při hraní klasické videohry. Reinkarnace titulu Quake II má být spíš ukázka herních schopností umělé inteligence (AI), experiment vznikl v rámci nového herního modelu Muse.

Foto: Microsoft

Ukázka ze hry Quake II, generované pomocí AI

Článek

V nedávném příspěvku na blogu výzkumníci společnosti Microsoft uvedli, že jejich model umělé inteligence pro videohry Muse nově umožňuje uživatelům interagovat s modelem prostřednictvím akcí na klávesnici/ovladači. Zároveň hráči mohou okamžitě vidět účinky svých akcí, což v podstatě umožňuje hrát uvnitř modelu.

AI generativní model pro videohry Muse tvůrci představili už 19. února prostřednictvím časopisu Nature. Tento model by měl umět generovat herní vizuály, akce ovladače nebo obojí.

Aby výzkumníci předvedli tyto schopnosti, trénovali svůj model na úrovni hry Quake II, kterou Microsoft vlastní díky akvizici společnosti ZeniMax, píše web TechCrunch.

Foto: screenshot/Copilot Microsoft

Ukázka z dema hry Quake II generovanou umělou inteligencí

„Trénovali jsme náš model na základech známé hry Quake II. K naší počáteční radosti jsme byli schopni hrát uvnitř světa, který model simuloval,“ napsali tvůrci v příspěvku.

„Mohli jsme se procházet, pohybovat kamerou, skákat, krčit se, střílet, a dokonce vyhazovat sudy do vzduchu podobně jako v původní hře. To vše mohou uživatelé nyní zkusit taky,“ dodali.

Hratelná úroveň má své nedostatky

Tvůrci ale na druhou stranu přiznali, že demo hra vytvořená umělou inteligencí má svá omezení a nedostatky, včetně rozmazaných nepřátel, nepřesného počítadla poškození a zdraví nebo problémů se stálostí objektů.

„Jedná se o experimentování s naším generativním modelem. Učíme ho tedy aproximaci skutečného prostředí, na jehož datech byl natrénován,“ vysvětlili výzkumníci.

„Naším záměrem není plně kopírovat skutečný zážitek z hraní původní hry Quake II. Má se jednat o výzkumný průzkum toho, co jsme schopni vytvořit pomocí současných ML přístupů. Představte si to jako hraní modelu na rozdíl od hraní hry,“ dodali.

I přes chyby by tak měl být experiment zdrojem zábavy, kdy uživatelé mohou porazit nepřátele nebo se teleportovat pomocí pohledu nahoru a pak zpět dolů. Nejedná se tedy rozhodně o klasickou hru.

AI hra vás uvězní v černé místnosti

Někteří uživatelé, kteří si novinku vyzkoušeli, ale nadšení nejsou. Například spisovatel a herní designér Austin Walker zveřejnil video z hraní, ve kterém strávil většinu času uvězněn v tmavé místnosti.

„Skutečným pachatelem je zde Microsoft. Ale kdokoliv, kdo napíše nový příspěvek o AI herním demu Copilota Quake bez popisu, jak to ve skutečnosti funguje (nebo selhává), dělá společnosti neplacenou PR práci,“ napsal Walker ve svém příspěvku na platformě Bluesky.

Walker také reagoval na nedávné prohlášení generálního ředitele společnosti Microsoft Gaming Phila Spencera, že modely umělé inteligence by mohly pomoct s uchováváním her jejich přenášením na jakoukoliv platformu.

„Když čtu takováto prohlášení, vaří se ve mně krev. Cítím zde zásadní nepochopení nejen této technologie, ale i toho, jak hry fungují,“ vysvětlil Walker.

„Vnitřní fungování her jako Quake (kód, design, 3D umění, zvuk) vytváří specifické případy hraní, včetně překvapivých okrajových případů. To je velká část toho, co dělá hry dobrými. Pokud nejste schopni přestavět klíčové vnitřní mechanismy, ztrácíte přístup k těmto nepředvídatelným okrajovým případům,“ dodal designér.

Nový generativní model Muse společně s jeho experimentální hrou tedy asi ještě musí projít značnými vylepšeními, aby vše fungovalo tak, jak má, a střílečka vás neuvěznila po celou dobu v jedné černé místnosti.

Trailer k původní hře Quake IIVideo: archiv tvůrců

Série her Quake

Quake je série stříleček z pohledu první osoby vyvinutá společností id Software. Od roku 2010 je vydávaná společností Bethesda Softworks. Titul vznikl jako nástupce velmi úspěšné série Doom v roce 1996 a stavěl na rychlé hratelnosti, herním enginu a 3D grafice právě ve stylu Doomu.

Střílečka rozšířila možnosti hraní pro více uživatelů zavedením online multiplayeru přes internet. To přispělo k popularitě série Quake a charakterizovalo ji jako předěl v online hrách.

Každá hra ze série Quake má společný základ v hraní stříleček z první osoby. Série však postrádá jednotný příběh napříč všemi svými díly – pět hlavních dílů a několik vedlejších rozšíření. V rámci série existují dvě hlavní příběhové linie a také série Aréna, která se zaměřuje především na hraní pro více hráčů.

Původní zápletka hry se zaměřovala na postavu hráče, později známého jako Ranger v Quake III Arena. Ten dokáže cestovat napříč alternativními dimenzemi a snaží se zastavit nepřítele s kódovým označením Quake.

Videohry se odehrávají v lovecraftovském prostředí se směsicí temné fantasy, pseudostředověkých a sci-fi prvků.

V druhém dílu se série posunula ke sci-fi tématu a příběh se točí kolem války mezi lidstvem a kybernetickou mimozemskou rasou známou jako Stroggové.

Výběr článků

Načítám