Článek
Rozsáhlá analýza, vycházející z odpovědí zhruba 100 000 respondentů ze 47 zemí, mapuje překážky, kterým čelí zpravodajská média v éře, kdy se snaží zvýšit své příjmy a udržet relevanci v dynamickém prostředí. Řada zpravodajských redakcí z různých koutů světa se pokouší čelit těmto novým výzvám mimo jiné s pomocí generativní umělé inteligence.
Technologičtí giganti a inovativní startupy, jako jsou Google a OpenAI, vyvíjejí nástroje, které mohou zpracovávat a shrnovat informace, což potenciálně odčerpává návštěvnost tradičních zpravodajských webů.
Vygenerováno AI: Mýty a fakta o umělé inteligenci
Většina čtenářů nechce zprávy od AI
Průzkum odhalil, že spotřebitelé jsou k využívání AI pro tvorbu zpravodajského obsahu značně nedůvěřiví, zejména když jde o citlivá témata, jako je politika. Například 52 % respondentů v USA a 63 % dotázaných v Británii vyjádřilo nespokojenost s myšlenkou, že by zprávy byly vytvářeny převážně pomocí AI. Naopak, respondenti byli otevřenější myšlence, že by AI mohla pomáhat novinářům při jejich práci.
„Bylo překvapivé vidět míru nedůvěry. Lidé obecně vyjadřovali obavy o spolehlivost obsahu a důvěryhodnost zpráv,“ doplnil k výsledkům Nic Newman, vedoucí výzkumný pracovník institutu Reuters a hlavní autor analýzy Digital News Report.
Obavy z nepravdivého zpravodajského obsahu na internetu vzrostly oproti loňskému roku o tři procentní body, přičemž nyní je sdílí 59 % respondentů. V některých zemích je tento podíl ještě vyšší, například v Jihoafrické republice (81 %) a v USA (72 %), kde navíc letos probíhají volební kampaně.
Analýza se zabývala také ochotou čtenářů platit za zpravodajství. Přestože během pandemie covidu-19 došlo k mírnému nárůstu předplatitelů, průzkum ukazuje, že ve 20 sledovaných zemích má předplatné jen 17 % respondentů, což je číslo, které se za poslední tři roky prakticky nezměnilo.
Významná část amerických předplatitelů pravděpodobně využívá zkušební nebo propagační nabídky, přičemž 46 % z nich platí za předplatné méně než plnou cenu.
Rostoucí vliv influencerů
Zajímavým fenoménem, který průzkum odhalil, je rostoucí vliv zpravodajských influencerů na populárních online platformách, jako je TikTok. Mezi více než 5600 uživateli TikToku, kteří uvedli, že aplikaci používají pro získávání zpráv, 57 % sleduje hlavně jednotlivé osobnosti, zatímco pouze 34 % sleduje novináře nebo konkrétní média.
„Tato zjištění ukazují, že redakce by měly usilovat o přímý vztah se svým publikem a zároveň strategicky využívat platformy k oslovení obtížně dosažitelných skupin, například mladšího publika,“ doplnil Newman.