Článek
Telefonní a online podvody jsou jedněmi z nejčastějších a nejnebezpečnějších především pro starší generaci. Nový nástroj umělé inteligence s příhodným názvem babička Daisy nejenom chrání samotné uživatele před těmito podvody, ale také je díky nekonečnému tlachání může frustrovat a otrávit. Přesně tak, jak to dělají oni sami.
Daisy, samotným O2 přezdívaná šéfka vztahů s podvodníky, se vydává za milou starší babičku s vřelým hlasem, která si chce jen popovídat. Dle webu Forbes to z ní činí součást demografické skupiny, která je vůči podvodům obzvláště zranitelná.
Podle agentury AP „charitativní organizace Age UK odhaduje, že pětina všech lidí starších 50 let ve Spojeném království se bojí zvedat telefony kvůli podvodům“. Právě proti tomu chce Daisy bojovat.
Seniorka prokoukla podvodníka, zachránila si 220 tisíc korun
Nejí, nespí a pracuje 24 hodin denně
Na rozdíl od lidských podvodníků, kteří se potřebují jednou za čas vyspat a osprchovat, může Daisy trávit celé dny a noci na telefonu s podvodníky. „Umělou inteligenci jsme použili proto, že nespí, nejí, můžete ji používat 24 hodin denně,“ řekl marketingový ředitel společnosti Virgin Media O2 Simon Valcarcel.
„Nejlepší na tom je, že když podvodníci mluví s umělou inteligencí, nemluví se skutečnými lidmi a tím pádem je neošidí o jejich těžce vydělaná peníze,“ dodal.
Nový chatbot také automatizuje praktiku tzv. „scambaitingu“. Lidé se v něm vydávají za potenciální oběť, aby podvodníky připravili o čas a prostředky, shromáždili informace užitečné pro orgány činné v trestním řízení, veřejně odhalili jejich lstivé způsoby nebo dokonce zmátli jejich mobilní zařízení.
Založená na reálném hlase jedné z babiček
Daisy má vlastní vyhrazené číslo, které tým O2 přidal na seznam kontaktů internetových fór používaných podvodníky. Kombinuje různé modely umělé inteligence k vyslechnutí volajícího a pozdějšímu přepisu jeho hlasu do psané podoby. Poté použije vlastní velký jazykový model k odpovědi.
Aby byla zajištěna věrohodnost, londýnská kreativní agentura VCCP Faith založila její umělý hlas na reálném hlase babičky jednoho ze zaměstnanců. Právě tato agentura v čele s týmem vývojářů a kreativců stojí za vznikem samotné Daisy.
Tvůrci i nadále pokračují ve zdokonalování schopností nového chatbota, včetně plánování dalších scénářů hovorů, nových osobností a reakcí na různé typy podvodů.
„Máme spoustu plánů. Pro Daisy jsme napsali různé scénáře, které se zaměřují na odlišné věci. Například na různé druhy ptáků, kteří přistávají na její zahradě. Kromě ní zde máme i další postavy z jiných prostředí, které čekají v záloze,“ říká kreativní ředitel společnosti VCCP Ben Hopkins.
Možnost zbrojení se podobnou umělou inteligencí
Ačkoliv společnost Virgin Media O2 věří, že její strategie využití umělé inteligence tímto způsobem funguje a bude fungovat dál, výzkumník z Keele University Colin Rigby upozorňuje na možnost vytvoření stejně složité technologie umělé inteligence. Útočníci by se tak proti Daisy mohli nějakým způsobem bránit.
„Musíme zvážit možnost závodů ve zbrojení s umělou inteligencí. Lidé, kteří podvádějí a jsou podvedeni, používají k podvádění umělou inteligenci, a nakonec máte dvě podobné umělé inteligence. Ty se v podstatě mohou učit jedna od druhé a mohou válčit mezi sebou,“ říká Rigby.
„Množství zdrojů, které by se tím propálilo, a sofistikovanost podvodů, které by z takového závodu ve zbrojení vzešly, by byly zcela mimořádné,“ uzavírá.
Dle samotných tvůrců je ale babička s umělou inteligencí cenným nástrojem, který alespoň podvodníky zpomalí a zmate. Navíc díky této kampani ukazují, jak jejich společnost využívá umělou inteligenci k řešení problémů s podvody a že umělá inteligence dokáže být opravdu užitečná.
I tak Virgin Media O2 vyzývá spotřebitele, aby byli ostražití vůči možným podvodům a aby je okamžitě hlásili operátorovi.
Co je phishing a vishing?
Internetoví podvodníci neustále hledají cesty, jak napálit důvěřivce. Často k tomu využívají phishing – rozesílají e-maily, které vyvolávají dojem, že pocházejí od důvěryhodné firmy, banky, úřadu nebo webové stránky.
Pomocí těchto zpráv se útočníci snaží vylákat citlivé informace, které se týkají například bankovních kont. Tato data následně využívají k odčerpání financí z účtu postiženého.
V posledních letech se rozšiřuje také vishing, což je obdoba phishingu. Místo e-mailu ale využívají kyberzločinci metod sociálního inženýrství v průběhu telefonních hovorů.
Podvodníci se v tomto případě příjemcům hovorů představují jako pracovníci banky, kteří zjistili napadení bankovního účtu, případně jako bezpečnostní experti, kteří chtějí zabezpečit jejich počítač.