Hlavní obsah

Nedostatek lidí řeší v Japonsku umělá inteligence

Tokio

V Japonsku roste zájem o využití umělé inteligence (AI) v různých odvětvích. Jedním z klíčových důvodů je přitom nedostatek pracovních sil, který země dlouhodobě pociťuje. Podle zprávy agentury Kjódó se řada firem v posledních měsících rozhodla zavádět inovativní AI technologie zejména do oblastí zákaznického servisu a prodeje, kde tradičně pracují tisíce zaměstnanců.

Foto: ChatGPT / DALL-E, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Příkladem může být technologická společnost Ridgelinez, která ve spolupráci s dceřinou firmou prodejce automobilových součástek Autobacs začala v srpnu testovat AI asistentku jménem Rachel.

Ta je schopna doporučovat vhodné produkty na základě typu služeb, které zákazník požaduje, modelu jeho vozidla a aktuálních skladových zásob. Rachel vyvíjí společnost Couger a jejím cílem je usnadnit práci prodejcům automobilových dílů, kteří potřebují mít přehled o širokém spektru součástek.

V automobilovém průmyslu je každé vozidlo specifické a často vyžaduje konkrétní díly, což zvyšuje nároky na personál.

Všudypřítomní AI asistenti přijdou do roka, předpovídá Microsoft

AI

„Při výměně dílů jsou stále nezbytní lidé, ale umělá inteligence Rachel může významně ulehčit pracovníkům tím, že dokáže rychle doporučit vhodné produkty. To umožňuje zaměstnancům soustředit se na složitější úkoly, které vyžadují lidský faktor,“ uvedl zástupce firmy Ridgelinez.

Podobný krok učinily i další japonské společnosti. Oki Electric Industry a železniční společnost Kyushu Railway nedávno začaly testovat AI asistenta, který je schopen komunikovat ve třech jazycích – japonštině, angličtině a čínštině. Tento asistent pomáhá cestujícím zorientovat se na rušných nádražích a radí jim například při přestupech mezi vlaky. Jde o další příklad, jak umělá inteligence může přispět k efektivnějšímu poskytování služeb a ke zlepšení zákaznického zážitku, zejména pro turisty.

Inovace však nekončí pouze u technologií zaměřených na přímý kontakt se zákazníky. Tokijská start-up firma Sapeet přišla s AI, která se zaměřuje na školení personálu v oblasti služeb zákazníkům.

V jednom z japonských klenotnictví byla v červenci nasazena technologie, která dokáže simulovat konverzaci s klienty a předvádět dovednosti špičkových prodejců. Tento AI asistent slouží především k tomu, aby noví zaměstnanci mohli sledovat, jak reagují zkušení kolegové na různé scénáře, a získat tak cenné zkušenosti ještě před tím, než budou čelit reálným zákazníkům.

AI může nahradit 300 milionů zaměstnanců

Podle loňské zprávy americké investiční banky Goldman Sachs by umělá inteligence mohla nahradit až 300 milionů pracovních míst po celém světě. Umělá inteligence by mohla vést k tvorbě nových pracovních míst a zvýšení produktivity v různých odvětvích.

To by podle amerického futuristy a autora knihy Rule of the Robots: How Artificial Intelligence Will Transform Everything (Vláda robotů: Jak umělá inteligence všechno změní) Martina Forda mohlo mít hrozivé následky.

„Nejde jen o to, že by se to stalo jednotlivcům, ale mohlo by to být docela systémové. Mohlo by se to stát mnoha lidem, zcela náhle, potenciálně všem najednou. A to má důsledky nejen pro tyto jednotlivce, ale pro celou ekonomiku,“ prohlásil Ford.

Mathias Döpfner, generální ředitel německé mediální skupiny Axel Springer, již dříve uvedl, že systémy jako ChatGPT by mohly nahradit kupříkladu novináře. „ChatGPT například umožňuje lidem s průměrným písemným projevem vytvářet eseje a články. Novináři tak budou čelit větší konkurenci,“ sdělil pro BBC rovněž ekonom Carl Benedikt Frey působící na Oxfordské univerzitě.

Bojí se i umělci

Také někteří umělci a programátoři vyjadřují obavy o své pracovní vyhlídky v souvislosti s umělou inteligencí. Nicméně umělá inteligence může rovněž vytvářet nové příležitosti a pracovní pozice v oblastech, kde je potřeba zvýšit produktivitu a efektivitu.

Zpráva Goldman Sachs zdůrazňuje, že využití umělé inteligence se v různých oblastech liší a v administrativě lze zautomatizovat více pracovních úkolů než v jiných odvětvích, například ve stavebnictví.

Fenomén jménem ChatGPT

Umělá inteligence se dostala do středu pozornosti s rozvojem ChatGPT. Tento chatovací systém dokáže generovat různé texty včetně článků, esejí, vtipů a poezie na základě jednoduchých dotazů. ChatGPT se učí odpovídat na podněty uživatelů a podobně jako lidé se učí na základě velkého množství dat.

V květnu 2024 byl zpřístupněn pokročilejší model umělé inteligence GPT-4o. Ten je schopen poskytovat bezpečnější a užitečnější odpovědi a připravit půdu pro šíření technologií podobných lidem. Zvládá simulovat i emoce.

Webovou aplikaci nabízí OpenAI zdarma, v placené verzi ale můžete systém využívat i ve chvíli, kdy je velmi zatížen. Ostatní musí čekat na uvolnění kapacity. Předplatné, které nabízí i další výhody, vyjde případné zájemce na 20 dolarů měsíčně, tedy v přepočtu zhruba na 470 Kč.

Za ChatGPT stojí start-up OpenAI, který financuje společnost Microsoft.

První AI politik zcela pohořel. Ve volbách dostal jen 179 hlasů

AI

Související články

Expertka: Regulace EU může zpomalit vývoj AI

Konkurenční boj či vysoké náklady na vývoj patří podle specialistky na právo v oblasti technologií Veroniky Macurové Křížové mezi zásadní výzvy spojené...

Výběr článků

Načítám