Článek
Investice do automatizace ve Velké Británii v několika posledních týdne strmě roste. Maloobchodníci se totiž už od dubna minulého roku potýkají s vyššími náklady na zaměstnance kvůli zvýšení minimální mzdy a příspěvků zaměstnavatelů na národní pojištění (NIC).
Podle webu The Guardian by tyto investice do umělé inteligence nebo robotů mohly zvýšit produktivitu právě v odvětví, které je dlouhodobě závislé na levné pracovní síle. A ušetřit peníze maloobchodníkům.
Jednou z klíčových technologií pro zlepšení provozu obchodů by v letošním roce měly být kamery s umělou inteligencí. Ty by v reálném čase měly kontrolovat nedostatky v regálech a sledovat, jak zákazníci s produkty pracují.
Umělá inteligence pomáhá s úkoly více než čtvrtině studentů
Maloobchodníci také doufají, že se jim podaří omezit plýtvání a zlepšit marketingové úsilí pomocí umělé inteligence. Ta by měla analyzovat rozsáhlé množství dat nebo zpracovávat jednoduché a opakující se úkoly.
AI kamery a nástroje pro předvídání s využitím umělé inteligence do svých obchodů nasadila například společnost Sainsbury's v rámci iniciativy na úsporu nákladů ve výši 1 miliardy liber (skoro 30 miliard Kč).
Umělá inteligence jim pomáhá umístit správné množství výrobků do regálů podle toho, kolik jich lidí v průměru kupují.
Mezi dalšími je také firma Waitrose využívající AI k plánování správné pracovní síly pro své dodávky z obchodů, M&S k psaní online popisů výrobků a k poradenství zákazníkům při výběru oblečení na základě jejich tvaru těla a stylových preferencí nebo Tesco, které používá umělou inteligenci pro rozhodování o nákupu a optimalizaci tras pro řidiče rozvozu.
„Interakce se zákazníky bude skutečně poháněna a řízena umělou inteligencí téměř ve všech aspektech podnikání,“ řekl generální ředitel Tesca Ken Murphy.
„AI by měla být využita k analýze údajů z věrnostních karet zákazníků a poté jim může poskytnout nápady, které jsou relevantní pro ně a jejich rodinu, včetně toho, jak ušetřit peníze nebo pečovat o své zdraví tím, že nebudou kupovat určité zboží,“ dodal.
Automatizace skladů a elektronické štítky
Mezi další novinky patří také elektronické štítky na regálech, které by se v Británii mohly objevit během letošního roku.
Ceny by mělo být možné měnit stisknutím tlačítka, čímž se sníží počet hodin strávených odstraňováním a výměnou stovek malých papírových etiket.
Tento druh automatizace chce zavést například řetězec s elektrospotřebiči Currys ve stovce ze svých tři sta britských prodejen do konce letošního roku. Dále elektronické cenovky testují supermarkety Sainsbury's a Co-op.
Kromě těchto dvou novinek obchody ve Velké Británii zavádějí větší automatizaci skladů také pomocí robotů.
Podle obchodní organizace Automate UK vzrostl prodej robotů na montážních linkách firmám z oblasti potravin a nápojů, logistiky a spotřebního zboží za prvních devět měsíců loňského roku o 31 %. Tato čísla nezahrnují autonomní mobilní roboty. Ti se pohybují při plnění úkolů bez lidské obsluhy a jsou stále rozšířenější.
Například společnosti Amazon a John Lewis využívají autonomní roboty k přemisťování výrobků ve svých skladech a jejich přenášení k lidem balícím zboží.
Společnost Ocado má zase založený celý obchodní model na využívání skladů řízených roboty, včetně balení tašek nakupujících a plnění dodávek zboží.