Hlavní obsah

AI kamery a robotické baličky. Britské maloobchody chtějí využít automatizaci ke snížení nákladů

4:25
4:25

Poslechněte si tento článek

Elektronické štítky na regálech, robotické baličky sáčků, stroje na vracení zboží nebo kamery s umělou inteligencí. To jsou některé z mnoha technologií, které britské maloobchody využívají k vyřešení problému s rostoucími náklady spojenými s pracovními silami. Tato automatizace v obchodech a jiných odvětvích bude přibývat, píše The Guardian.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační obrázek

Článek

Investice do automatizace ve Velké Británii v několika posledních týdne strmě roste. Maloobchodníci se totiž už od dubna minulého roku potýkají s vyššími náklady na zaměstnance kvůli zvýšení minimální mzdy a příspěvků zaměstnavatelů na národní pojištění (NIC).

Podle webu The Guardian by tyto investice do umělé inteligence nebo robotů mohly zvýšit produktivitu právě v odvětví, které je dlouhodobě závislé na levné pracovní síle. A ušetřit peníze maloobchodníkům.

Jednou z klíčových technologií pro zlepšení provozu obchodů by v letošním roce měly být kamery s umělou inteligencí. Ty by v reálném čase měly kontrolovat nedostatky v regálech a sledovat, jak zákazníci s produkty pracují.

Umělá inteligence pomáhá s úkoly více než čtvrtině studentů

AI

Maloobchodníci také doufají, že se jim podaří omezit plýtvání a zlepšit marketingové úsilí pomocí umělé inteligence. Ta by měla analyzovat rozsáhlé množství dat nebo zpracovávat jednoduché a opakující se úkoly.

AI kamery a nástroje pro předvídání s využitím umělé inteligence do svých obchodů nasadila například společnost Sainsbury's v rámci iniciativy na úsporu nákladů ve výši 1 miliardy liber (skoro 30 miliard Kč).

Umělá inteligence jim pomáhá umístit správné množství výrobků do regálů podle toho, kolik jich lidí v průměru kupují.

Mezi dalšími je také firma Waitrose využívající AI k plánování správné pracovní síly pro své dodávky z obchodů, M&S k psaní online popisů výrobků a k poradenství zákazníkům při výběru oblečení na základě jejich tvaru těla a stylových preferencí nebo Tesco, které používá umělou inteligenci pro rozhodování o nákupu a optimalizaci tras pro řidiče rozvozu.

„Interakce se zákazníky bude skutečně poháněna a řízena umělou inteligencí téměř ve všech aspektech podnikání,“ řekl generální ředitel Tesca Ken Murphy.

„AI by měla být využita k analýze údajů z věrnostních karet zákazníků a poté jim může poskytnout nápady, které jsou relevantní pro ně a jejich rodinu, včetně toho, jak ušetřit peníze nebo pečovat o své zdraví tím, že nebudou kupovat určité zboží,“ dodal.

Automatizace skladů a elektronické štítky

Mezi další novinky patří také elektronické štítky na regálech, které by se v Británii mohly objevit během letošního roku.

Ceny by mělo být možné měnit stisknutím tlačítka, čímž se sníží počet hodin strávených odstraňováním a výměnou stovek malých papírových etiket.

Tento druh automatizace chce zavést například řetězec s elektrospotřebiči Currys ve stovce ze svých tři sta britských prodejen do konce letošního roku. Dále elektronické cenovky testují supermarkety Sainsbury's a Co-op.

Kromě těchto dvou novinek obchody ve Velké Británii zavádějí větší automatizaci skladů také pomocí robotů.

Podle obchodní organizace Automate UK vzrostl prodej robotů na montážních linkách firmám z oblasti potravin a nápojů, logistiky a spotřebního zboží za prvních devět měsíců loňského roku o 31 %. Tato čísla nezahrnují autonomní mobilní roboty. Ti se pohybují při plnění úkolů bez lidské obsluhy a jsou stále rozšířenější.

Například společnosti Amazon a John Lewis využívají autonomní roboty k přemisťování výrobků ve svých skladech a jejich přenášení k lidem balícím zboží.

Společnost Ocado má zase založený celý obchodní model na využívání skladů řízených roboty, včetně balení tašek nakupujících a plnění dodávek zboží.

Oblečení si budeme zkoušet jen virtuálně. Amazon nasazuje umělou inteligenci

AI

Výběr článků

Načítám