Hlavní obsah

AI bude spravedlivější než učitelé, myslí si polovina českých studentů

5:48
5:48

Poslechněte si tento článek

Více než osmdesát procent českých mladistvých mezi 12 a 17 lety používá nástroje umělé inteligence (AI), a to jak ve škole, tak doma. Padesát tři procent z nich si myslí, že známkování od AI bude spravedlivější, a většina se přiklání k tvrzení, že učitelé rozumí umělé inteligenci velmi málo nebo ji neumí používat vůbec. To vše vyplývá z výzkumu společnosti Ipsos a Vodafone.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační obrázek

Článek

Umělá inteligence je v dnešní době velkým pomocníkem a mnoho lidí si bez ní už neumí představit svůj život. Stále více oblíbenou se stává i mezi dětmi a mladistvými, kteří ji využívají k pomoci s domácími úkoly, k učení nebo i ve škole.

Společnosti Vodafone a Ipsos se v rámci svého nového výzkumu zaměřily právě na využívání umělé inteligence u mladistvých především ve škole, ale také doma nebo ve volném čase.

Umělá inteligence pomáhá s úkoly více než čtvrtině studentů

AI

Do výzkumu se zapojilo 817 mladistvých ve věku 12 až 17 let. Byli dotazováni, jak moc využívají nástroje umělé inteligence, jaké jsou mezi nimi nejpopulárnější nástroje AI a jestli je kompetence učitelů s ohledem na umělou inteligenci dostatečná.

Dále odpovídali na otázky, zda by hodnocení pomocí AI bylo spravedlivější, jestli ve škole existuje nějaká regulace umělé inteligence, zda hrozí nějaká rizika a jak AI využívají doma.

V gymnáziích je AI populární

Jak už bylo řečeno, podle výzkumu 87 procent studentů pracuje s AI nástroji, a to ať už doma, nebo ve škole.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že ve škole bude využití AI mnohem nižší vzhledem k možnosti podvádění, i v rámci výuky už je umělá inteligence celkem běžná. Téměř dvě třetiny dospívajících pracují ve škole pod vedením vyučujících s nějakými AI nástroji, jako jsou Google Lens, Chat GPT nebo Duolingo.

Foto: Ipsos a Vodafone Děti a AI/autor: sta

Nejpopulárnějšími AI nástroji jsou v českých školách Google Lens, Chat GPT a Duolingo.

Jedná se ale především o studenty gymnázií (83 %), na učilištích se AI nevyužívá skoro vůbec. Výzkum také uvádí, že umělou inteligenci ve školách méně využívají děti z rodin s čistým měsíčním příjmem do 30 tisíc korun.

Pro 74 % studentů je důležité mít ve škole učitele, kteří umělé inteligenci rozumí a dokážou s ní v rámci výuky pracovat. Většina mladých si ale myslí, že kantoři s AI moc neumí pracovat a školy tedy tento typ vzdělávání postrádají.

Foto: Ipsos a Vodafone Děti a AI/autor: sta

Jedna třetina studentů, kteří ve škole s AI nástroji pracují, vnímá výuku jako interaktivnější. Více než jedné pětině usnadňuje práci v neoblíbených předmětech nebo naopak umožňuje naučit se více o tom, co je zajímá.

Známkování pomocí umělé inteligence

Výzkum se také zaměřil na známkování pomocí umělé inteligence. Podle více než padesáti procent dotazovaných je tento typ hodnocení mnohem spravedlivější, protože učitelé mohou některé studenty upřednostňovat před ostatními.

Na druhou stranu se 48 % mladých obává, že pokud hodnocení převezme AI, povede to k diskriminaci.

„Téma hodnocení pomocí umělé inteligence může být mírně polarizující a ne každý s ním musí souhlasit. Podobně tomu je i u používání AI během zkoušek, 41 % studentů je pro, ale 39 % proti. Tedy velká část z nich neví, co by mohlo být nejlepší,“ řekla Tereza Horáková ze společnosti Ipsos.

„Je evidentní, že sami mladí lidé teprve různé oblasti umělé inteligence prozkoumávají a vedení učitelů pro ně bude do budoucna důležité,“ doplnila.

Mimo školní výuku využívá umělou inteligenci přes 80 % studentů. Polovina z nich si myslí, že díky ní dokážou rychleji plnit domácí úkoly nebo se naučit více o tom, co je baví.

Doma mladiství používají především Duolingo, Google Lens, Chat GPT a také Snapchat My AI.

„Zároveň platí, že osm z deseti mladých si myslí, že by zkoušky měly testovat spíše schopnosti řešit problémy než pouhé memorování. Na to je právě umělá inteligence výborná,“ vysvětlila Horáková.

Foto: Ipsos a Vodafone Děti a AI/autor: sta

Mimo školní výuku používají čeští mladiství nejčastěji Duolingo, Google Lens, Chat GPT nebo Snapchat My AI.

Regulace AI ve výuce se pomalu rozšiřuje

Co se týče regulace umělé inteligence ve školách, v Česku není ještě tak rozšířená jako v některých jiných evropských zemích. Přesto 63 % českých dětí uvádí, že používání nástrojů AI školy nějakým způsobem regulují, především prostřednictvím jednotlivých učitelů.

I přesto, že je obecně používání umělé inteligence mezi mladistvými populární, pořád studenti vidí určitá rizika jejího využívání ve škole.

Mezi největší rizika dotazovaní zahrnuli nepravdivé obvinění z podvádění. Absence osobní interakce či zneužití dat nejsou v jejich očích tak silnými hrozbami.

Podle generální ředitelky Vodafonu v Česku Violety Luca jsou tedy nástroje umělé inteligence stále více součástí každodenního života, a právě proto je důležité, aby mladí tyto nástroje nejen používali, ale také jim dobře rozuměli.

„V rámci porozumění umělé inteligenci mezi studenty a rozvíjení jejich digitální gramotnosti hrají školy zásadní roli. Ve společnosti Vodafone věříme, že vybavení studentů správnými dovednostmi a znalostmi jim umožní využívat AI zodpovědně a efektivně. To jim otevře nové příležitosti pro inovace a růst,“ uzavírá ředitelka.

Foto: Ipsos a Vodafone Děti a AI/autor: sta

40 % dotázaných, kteří AI používají mimo výuku, uvádí, že díky ní dokážou rychleji plnit domácí úkoly, mohou se učit svým tempem nebo se naučit více o tom, co je baví.

Virtuální zaměstnanci? AI by mohla zásadně proměnit pracovní trh

AI

Výběr článků

Načítám