Hlavní obsah

36 miliard – o tolik žalují TikTok nizozemští rodiče

Právo, vpl

Nizozemští rodiče žalují TikTok, oblíbenou mobilní aplikaci a sociální síť pro vytváření a sdílení krátkých videí. Tvrdí, že čínská aplikace porušuje právní předpisy Evropské unie, protože její obsah vystavuje jejich děti riziku a shromažďuje nepřiměřené množství údajů.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Tisíce nizozemských rodičů podle televize RTL požadují kompenzaci od provozovatelů TikToku. Celkem si rodiče nárokují více než 1,4 miliardy eur (35,6 mld. korun), sdělila SOMI, nezisková organizace zaměřená na ochranu základních práv uživatelů online služeb. Podle vlastních slov zastupuje více než 64 tisíc rodičů.

Důvodem žaloby je, že TikTok shromažďuje data od nezletilých, aniž by vyžadoval povolení k tomu, aby na ně mohl zaměřit cílenou reklamu. Kromě toho jsou děti vystaveny nebezpečí v rámci takzvaných výzev, kdy uživatelé platforem od sebe požadují riskantní činy.

Dívka chtěla napodobit populární video z TikToku, skončila s popáleninami v kritickém stavu

Zahraniční

Čínská platforma: Děláme, co můžeme

TikTok vlastní čínská skupina ByteDance. Provozovatel platformy už dříve oznámil, že podniká kroky k zajištění bezpečnosti mladých uživatelů. Podle pravidel používání TikToku potřebují nezletilé osoby souhlas rodičů nebo zákonných zástupců.

Děti mladší 13 let obvykle tuto službu nesmějí využívat. Společnost také na svých webových stránkách varuje, že uživatelé mohou nastavit ochranu svého soukromí podle svého.

Do hry se teď vložil i Brusel

V dubnu navrhli britští aktivisté za práva dětí podobnou žalobu, jakou podali nizozemští rodiče. Evropská komise (EK) na konci května oznámila, že přezkoumá obchodní praktiky TikToku. 28. května EK oznámila, že zahájila formální dialog s TikTokem. Jedním z důvodů je agresivní reklama zaměřená na děti.

TikTok dostal měsíc. Musí reagovat na stížnosti spotřebitelů v EU

Internet a PC

Jak funguje TikTok

TikTok je nejpopulárnější především mezi mladistvými, kteří jej podle některých statistik používají již častěji než Facebook. Mezi uživateli této čínské sociální sítě nalezneme ale i starší ročníky.

Princip této online služby je velmi jednoduchý, staví na velmi krátkých videích, která se přehrávají postupně za sebou. Je to stejné, jako kdybyste si prohlíželi příspěvky na Facebooku a obrazovka se rolovala sama na další a další posty.

Místo textu ale na TikToku hrají prim videa, krátké nahrávky s délkou od tří do 60 sekund. A právě takto krátká délka je podle všeho receptem na úspěch, neboť v USA dokonce již čínská sociální síť překonala i Snapchat a Instagram.

Nejprve bylo možné nahrávat videa o délce pouze 15 sekund, později bylo umožněno publikovat až tříminutové klipy. Nyní může videoobsah dosahovat délky až deset minut.

Přestože prim hrají stále krátká videa, řada uživatelů je schopna trávit na TikToku i několik hodin denně.

Výběr článků

Načítám