Článek
Zlatý vůz si nechal vyrobit na zakázku Jan Antonín I. z Eggenbergu pro svou diplomatickou misi u papeže v Římě. Kočár nesloužil pro přepravu osob, ale byl určen k převozu darů. Tehdy ho do Říma doprovázelo dvě stě lidí: jezdci, gardisté, pážata, hudebníci a také šedesát koní s pozlacenými pokrývkami.
Zlatý vůz je po staletí součástí českokrumlovského zámku, který ale nyní na čas opustil.
„Je to vůbec poprvé a pravděpodobně i naposledy, kdy tato jedinečná barokní památka opustí svůj domov v Českém Krumlově a zavítá za hranice naší republiky, aby prezentovala odkaz Eggenbergů v prostorách jejich původního rodového sídla. Zlatý vůz se stane středobodem výstavy Ambice & Iluze ve Štýrském Hradci,“ řekla před cestou ředitelka Národního památkového ústavu Naďa Goryczková s tím, že naši republiku zlatý vůz opouští po 350 letech.
Po roce 1639, kdy se vrátil z Říma, byl vůz několik let vystaven na zámku Eggenberg ve Štýrském Hradci. Po smrti Jana Antonína přepravili kočár ve 2. polovině 17. století na zámek v Krumlově.
Kočár musel být nyní kvůli svým impozantním rozměrům rozmontován na 70 kusů. Pro zajímavost, vůz je dlouhý přes pět a půl metru, je dva metry široký a tři metry vysoký.

Kočár museli restaurátoři rozebrat na 70 kusů.
„Demontáži předcházel rozsáhlý restaurátorský průzkum a konzervátorské ošetření vozu. Opraveny byly i některé doposud chybějící části podvozku a dekorativní prvky. Tým odborníků ho opět sestaví až ve výstavních prostorách eggenberského zámku ve Štýrském Hradci,“ řekla mluvčí jihočeských památkářů Markéta Slabová.
Kočár byl naposledy rozebrán v 80. letech minulého století.
Zlatý vůz byl vytvořen Giuseppem Fiocchinim a podle historiků je mistrovským dílem římského baroka a jedním z nejvýznamnějších dochovaných exemplářů svého druhu. Konstrukce je vyrobena z ořechového dřeva, podvozek z jasanového a jemné řezby pak z hruškového a lipového dřeva. Celý povrch vozu je pokryt plátkovým zlatem.
Na zámek do Českého Krumlova se vůz opět vrátí příští rok.