Článek
„Stojí opřen o kamennou zeď a zčernalá sesychající kůže mu v obličeji vycenila děsivý škleb. Je i ve své neživosti statný, hrozivý, a dokonce jakoby nemrtvý. Stojí tu, co stráž nad smrtí ostatních, a čeká. Čeká, až přijde znovu čas, kdy budou lidé potřebovat hrdiny,“ píše badatel Leoš Drahota na webu Moskyt.
Řeč je o Bohuslavu z Chrastu, majiteli Vamberka za dob vlády Vladislava Jagellonského. Ještě se k němu dostaneme, napřed však vysvětlení málo známého slova: „fext“ (též fekst, fajks či fex) pochází zřejmě z německého „kugelfest“, tedy člověk nezranitelný kulí. Po česku byl zván také „zmrzlík“, po hanácku „omraženec“.
Fexta nic nezraní, ani ostří nože, ani kule z pušky, a po smrti nezetlí a kosti drží stále pohromadě
Pověrčiví lidé tímto výrazem označovali osoby s nadpřirozenou schopností vyléčit vlastní rány, jejichž tělo se bránilo rozkladu i po smrti. Jak popsal spisovatel Jan Morávek v románu Divočina, „fexta nic nezraní, ani ostří nože, ani kule z pušky, a po smrti nezetlí a kosti drží stále pohromadě“.
Mumie jeptišky z hradu: Zázrak, nebo hříčka přírody?
Podle pověsti z Rychnova nad Kněžnou, kterou zachytil spisovatel Stanislav Dvořák, přicházeli tito nezmaři na svět výhradně v neděli a rodili se v „košilce“. Pokud ji z nich porodní bába sloupla a spálila, vyrostli v obyčejné lidi. Když ji však zašila novorozeněti do podpaží, stal se z chlapce muž nadlidské síly, jenž se dožil dvojnásobku obvyklého věku a jehož tělo po smrti nezetlelo. Občas se dokonce znovu probralo k životu, což se v 17. a 18. století údajně stávalo.
Mohou mít pověsti pravdivé jádro? Mohou…
Nahánět hrůzu a trpět hrůzou…
V ochranné „košilce“ neboli vnitřním plodovém obalu (amnionu) se rodí přibližně jedno dítě z osmdesáti tisíc. Obvykle jde o průvodní jev předčasného porodu, mnohé starověké kultury ho však považovaly za šťastné znamení pro miminko. Plodový obal sám o sobě pak byl ceněným talismanem: námořníky chránil před utonutím, nosil štěstí právníkům a usnadňoval skon umírajícím.
Také náhodná mumifikace ve vhodných přírodních podmínkách – mrazem, vysušením v písku, bez přístupu vzduchu v bažině – je známý proces. A uměle zachované lidské ostatky, jež nepodlehly rozkladu, se taktéž stávaly zázračnými amulety: práškem z rozemletých mumií se léčilo vše od zánětů přes kašel po bolestivou menstruaci. Mumiemi se hnojily pole a vinice, sloužily jako přísada do barevných pigmentů (ceněná načervenalá mumiová hněď), vyráběly se z nich vonné tyčinky a františky.
Pochopitelná je i touha po nezranitelnosti: rozšířila se v Evropě za třicetileté války, jejíž hrůzy poznamenaly tři generace. Postiženy byly zejména Čechy a Německo, kde ubyla minimálně třetina – podle některých historiků až polovina – obyvatel. K nejvíce zasaženým oblastem patřilo právě Polabí, jímž se opakovaně prohnala švédská vojska pod velením generálů Johana Banéra a Lenarta Torstenssona i vojska císařského generála Matyáše Gallase. Není divu, že právě tam se pověst o fextech vyskytuje nejčastěji.
„Žraní a chlast, hlad a žízeň, smilnění a vyhrožování, řinčení a hraní, hýření a potlačování, zabíjet a být zabit, sužovat a být proháněn, hnát a být hnán, nahánět hrůzu a trpět hrůzou, loupit a být olupován, ničit a být ničen, vyhrožovat a trpět vyhrožováním, působit bolest a trpět bolestí, bít a být bit,“ popsal bezuzdné řádění žoldnéřů německý spisovatel Jan Jakub von Grimmelhausen v knize Dobrodružný Simplicius Simplicissimus.
Mumie není jen vědecký materiál
Když nastal vytoužený mír, nebyla situace o moc lepší. Zpustlá pole ležela ladem, lesy zamořili lapkové. V Čechách a na Moravě chyběli kněží a učitelé, neboť po Bílé hoře vynuceně opustila zemi duchovní elita národa. Šířilo se opilství a nemoci, vládla surovost a nevědomost. Rekatolizační kněží, jež urychleně vysílaly do světa katolické semináře, nedokázali čelit hlubokému mravnímu úpadku. Jak popsal Josef Veselý v rozhlasovém seriálu Toulky českou minulostí, nastoupila „generace znající víceméně jenom krev a pustošení, generace otrlá i zubožená, vyrostlá takřka bez škol, bez víry a ideálů“.
Kosti v těle harašily
Náprava trvala dlouhá desetiletí, a tak zoufalí lidé hledali pomoc a útěchu, kde se dalo. I v magii. Bájní fextové se stali ochránci celých vesnic: za nějaký strašlivý zločin -obvykle vraždu dítěte - byli prý odsouzeni bloudit zemí, pokud je nevysvobodí dobrý skutek nebo smrt v podobě koule ze skla či kaleného stříbra.
Nemrtvé nacházeli na pohřebištích v Kostelci nad Labem, Klatovech či Brně, ale hlavně v severovýchodních Čechách: u Hradce Králové, Rychnova nad Kněžnou, Vamberka. A němečtí kronikáři ještě dlouhá léta po válce popisovali tragické případy odvážlivců, kteří na sebe nechali střílet v hluboké víře ve vlastní nesmrtelnost…
Objev vamberského fexta zaznamenal tamní kronikář Josef František Král, který se v roce 1890 účastnil kontroly stavu krypty farního kostela sv. Prokopa. Stavební dělníci v ní tehdy našli rakve s mumifikovanými ostatky sedmi dětí a třiceti devíti dospělých, mezi nimi i jednu hodně zvláštní mužskou mumii: měřila bezmála dva metry a k věčnému odpočinku byla uložena vestoje, jako by ostatní chránila.
Zaslechli jsme, že v mumii kosti haraší jako v pytli. Příšerný zvuk ten dlouho nám zněl v uších
„Když jsme se zesnulým již vambereckým stavitelem Josefem Studničkou prohlíželi chrámovou hrobku, hledajíce pozůstatky dobroditelky zdejšího lidu Magdalény Grambové, zakladatelky zdejšího krajkářství, našli jsme vysokou postavu zmíněného fexta opřenu o jeden z pilířů hrobky. Pozdvihnuvše ji, zaslechli jsme, že v ní kosti haraší jako v pytli. Příšerný zvuk ten dlouho nám zněl v uších!“ vzpomínal kronikář.
Ke strachu měl důvody, neboť znal historku, jež se v kraji vyprávěla: O Vánocích 1741 drancovala kraj vojska pruského krále Fridricha II., který válčil s Marií Terezií o rakouské dědictví. Ve Vamberku se tehdy usadila kompanie dragounů. Nudu utápěli v panské hospodě a právě tam k ránu padla sázka: tomu, kdo přinese z krypty fexta, aby si s ním vojáci mohli připít, zaplatí ostatní sud vína!
Vidím nádherné věci: Sto let od objevení hrobky Tutanchamona
Nejodvážnější – možná nejopilejší – z nich skutečně vzápětí mumii ke stolu dotáhl, přítomní však pod jejím přízračným, rozšklebeným úsměvem jaksi ztratili chuť k přípitku. Zábava ochladla, a tak vojín odvrávoral s fextem zpět ke kryptě. Znavení dragouni usnuli rovnou na hospodských stolech, aniž by čekali na jeho návrat. Ostatně už se nevrátil. Ráno našli jeho bezduché tělo ležet u hřbitovní zdi, ve tváři divokou hrůzu. A fext – vyschlý a zčernalý – spočíval opřen o svůj pilíř v kryptě, svíraje v kostlivém pařátu límec utržený z dragounské uniformy…
Co historická realita?
Ta je méně dramatická, ale stejně záhadná. Barokní kostel svatého Prokopa ve Vamberku byl vybudován v letech 1712 až 1714 na místě dřevěného kostela ze 14. století. Při stavbě vznikla i velká krypta, do které se vstupovalo otvorem umístěným v podlaze kostelní lodi před presbytářem. Z kostí přenesených z původního zrušeného hřbitova v ní bylo vyskládáno osárium.
V kryptě našli útočiště také nově zesnulí vamberečtí bohatí měšťané a kněží. Poslední nebožtík tam byl uložen roku 1787, poté postupně upadala v zapomenutí. Až do zmíněné rekonstrukce v roce 1890, kdy užaslí dělníci zjistili, že rakve místo zpráchnivělých kostí obsahují zachované ostatky.
Podzemní prostor byl totiž vytesaný v jílovité opuce, tudíž dobře izolovaný, a odvětrávací šachty umístěné naproti sobě v něm zajišťovaly cirkulaci vzduchu. Díky příznivému mikroklimatu došlo k přirozené mumifikaci ostatků. To ovšem nevysvětlovalo, proč jedna z mumií spočívá opřená o zeď.
Hrobka byla vyčištěna, rakve uspořádány, část nebožtíků identifikována. Pocházeli z 18. století – se dvěma výjimkami, jež potvrdily náhrobní kameny objevené později v podlaze kostela. Tou první byla hraběnka Magdalena Grambová, zakladatelka tradice slavné vamberské krajky, uložená k věčnému odpočinku už roku 1671. Druhou pak v úvodu zmíněný zeman Bohuslav z Chrastu, zesnulý Léta Páně 1508. Nejenže ho uložili vestoje, navíc byl o dobrých dvě stě let starší než ostatní: to musel být onen fext z pověstí!
Dva Bohuslavové?
Poškozený nápis lemující Bohuslavův náhrobní kámen četl historik Josef Kalousek takto: „Anno dny vmrziel gt vroz … dob pamty pan Bohuslav z Chrastu a na wabercze ten pon po pwoni neli lta panie tysczi po piet X viij“ neboli: „Léta Páně umřel jest urozený… dobré paměti pan Bohuslav z Chrastu a na Vamberce v pondělí po provodní neděli Léta Páně tisícího po pěti stech osmého“.
Znění přepisu potvrdil historik August Sedláček, upravil však datum: podle něj je před závěrečnou osmičkou vytesána ještě římská desítka (X), takže jde o rok úmrtí 1518, nikoli 1508. A „provodní“ neděle? Určitě znáte koledu Hody, hody do provody: právě té se datace týká. Označuje druhou Velikonoční neděli, která původně ukončovala osmidenní hody. Bohuslav z Chrastu tedy zemřel buď v pondělí 1. května 1508, nebo v pondělí 12. dubna 1518.
Jak naznačují dochované dobové listiny, pravdu měl zřejmě historik Kalousek. V roce 1513 si totiž podělili jmění včetně hradu Vamberk dva bratři: Bohuslav a Karel, s největší pravděpodobností synové „Bohuslava Vamberského z Chrastu a na Vamberce“, který je roku 1523 v seznamu soudních sporů připomínán už jako zemřelý. Zároveň však osoba stejného jména funguje v roce 1543 coby ručitel dluhu, což by potvrzovalo teorii, že náš fext měl stejnojmenného dědice.
Stavovské divadlo oslavilo 240 let. Poučilo se z chyb hořících scén
Některé otazníky však zůstávají: Kde bylo uloženo Bohuslavovo tělo prvních dvě stě let, že se tak dobře zachovalo? Existovala snad v podzemí původního dřevěného kostela menší krypta, v níž byly stejně příznivé podmínky pro přirozenou mumifikaci a která byla při stavbě nového kostela rozšířena do současného stavu? Archeolog Bohumír Dragoun z Muzea a galerie Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou to nevylučuje, jak však podotýká, „prokazatelně starší zdivo jsme při průzkumu nenašli“.
I kdyby ano: proč bylo tělo hradního pána uloženo v nové kryptě ve vzpřímené poloze? A jsou ostatky vůbec jeho? Ani to nevíme s jistotou. Jak praví zápis z kanonické vizitace roku 1891, rakve mají být opatřeny příslušnými nápisy, „pokud by se z hodnověrných výpovědí osadníků nade všechnu pochybnost zjistiti dala jména v kryptě té pohřbených osob“. Jak hodnověrné byly výpovědi osadníků, naznačuje fakt, že hraběnka Grambová měla původně v rakvi cizí – dokonce mužskou – hlavu a její vlastní lebku se podařilo dohledat až nedávno v osáriu.
Každopádně je jisté, že Bohuslav z Chrastu nemohl být milencem Magdaleny Grambové, což se někdy uvádí: jeho rodová větev vymřela po meči už v 16. století (kdy jsou jako dědičky panství uvedeny tři dcery Bohuslava mladšího: Anna, Esterka a Bohunka), tedy ještě dřív, než se Magdalena narodila.
Zpět v kryptě
V roce 1954 byl do krypty kostela sv. Prokopa proražen nový vchod pro turisty. Rakve s některými mumiemi dostaly skleněná víka a zpřístupněná krypta se stala vděčnou atrakcí – až do roku 1985, kdy dělníci při stavebních úpravách pokryli okolí kostela dlažbou a zároveň omylem zabetonovali větrací otvory z podzemí. Navíc do krypty zatekly odpadní vody z porušené kanalizace.
Důsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Už o pět let později zjistili pracovníci Muzea Orlických hor, že vzdušná vlhkost v podzemí přesahuje devadesát procent, rakve jsou navlhlé a ostatky napadly plísně a kožojedi. Ze čtyřiceti šesti mumií se zachovalo pouze třicet čtyři a ty byly roku 2000 dočasně uloženy v broumovském klášteře.
Nouzové řešení se protáhlo téměř na čtvrtstoletí. Teprve letos – za intenzivní spolupráce vamberské římskokatolické farnosti, Muzea Orlických hor a města Vamberk – byly mumie převezeny zpět do opravené krypty pod kostelem sv. Prokopa a geofyzik Jiří Šindelář ze spolku Naše historie pracuje na její digitalizaci.
Krypta totiž zůstane z pietních důvodů veřejnosti uzavřena. Zájemci do ní budou moci vstoupit pouze virtuálně prostřednictvím 3D projekce ve vamberském muzeu krajky. Mrtví tak konečně dojdou pokoje tam, kde byli před staletími pohřbeni.