Hlavní obsah

Smrt Davida Ogilvyho, korunovaného krále reklamy

Novinky, Jan Barák

Mattel, Dove, Rolls Royce, Nestlé, Ford nebo Coca-Cola. To je jen zlomek světoznámých značek, pro které David Ogilvy pracoval. Jejichž úspěšnou reklamní image vytvořil. David Ogilvy, legenda reklamní tvorby, zemřel 21. července roku 1999. Jeho práce ale přetrvala dodneška.

Foto: Novinky

David Ogilvy - kouzelník reklamního průmyslu

Článek

Otec reklamy, i tak se Ogilvymu přezdívalo. V roce 1962 americký magazín Time přispěchal s jiným přízviskem, Ogilvy - nejvyhledávanější kouzelník současného reklamního průmyslu.

Otec reklamy, i tak se Ogilvymu přezdívalo. V roce 1962 americký magazín Time přispěchal s jiným přízviskem, Ogilvy - nejvyhledávanější kouzelník současného reklamního průmyslu.

David Ogilvy napsal řadu knih a publikací, za bibli a učebnici reklamy je považována kniha Ogilvy o reklamě.

Byl také autorem řady úspěšných reklamních sloganů. Jeden zdomácněl natolik, že ho společnost Dove používá i 52 let po jeho prvním uvedení. Pouze Dove obsahuje čtvrtinu hydratačního krému, tak nadčasový slogan zní.

David Ogilvy se narodil 23. června 1911 ve Skotsku. Jeho rodiči byli úspěšný skotský finanční poradce Francis John Ogilvy a Irka Dorotha Fairfieldová.

Foto: Novinky

David Ogilvy s tradiční dýmkou na dobové fotografii

Roztržky s učiteli

Když malý David dosáhl tří let, Anglie vyhlásila Německu válku. Boje neblaze zasáhly celou Velkou Británii a neušetřily ani Skotsko. Francis John přišel o práci, David tak poprvé okusil, jak chutná chudoba.

Školu musel navštěvovat v chudinské čtvrti, ale vůbec mu to nevadilo. Učil se rád a brzy začal své spolužáky převyšovat. A nezůstalo jen u nich, často se o své pravdě neváhal hádat také s učiteli. Jeden z vyučujících otci vzkázal: „David má velmi široký všeobecný přehled a na svůj věk je neuvěřitelně vyspělý. V rozhovorech s učiteli má ale sklon k hádkám a často trpí pocitem, že má pravdu on, nikoliv učebnice.“

Po studiích v Edinburghu se Ogilvy dostal na Oxford, ale neuspěl. Odešel proto do Francie, kde pracoval jako kuchař v pařížském hotelu Majestic. Přestože se brzy stal šéfkuchařem, ani tato práce ho nenaplnila. Vrátil se proto do Anglie, kde se stal obchodním zástupcem společnosti prodávající kuchyňské potřeby.

Spotřebitel jako manželka

Zde si vedl tak dobře, až ho zaměstnavatel požádal, aby sepsal návod, jak se stát úspěšným prodejcem. Stejný návod o třicet let později časopis Fortune vyhlásil jako nejlepší manuál k prodeji v dějinách.

Po čase byl Ogilvy poslán na stáž do USA. Ameriku si zamiloval natolik, že si zde se ženou založili malou farmu. Bohužel, zkrachovali, a tak se v roce 1949 vrátili zpět do Anglie.

Za uspořené peníze, něco málo přes 6000 dolarů, Ogilvy založil reklamní agenturu Ogilvy, Benson & Mather. „Spotřebitel není blbec, je to vaše manželka!“ Tímto heslem se Ogilvy proslavil a po celou svou kariéru se jím řídil.

Začátky měla agentura krušné. Vlivem nízkých rozpočtů se Ogilvy často musel vzdát vlastního honoráře, aby se reklamu vůbec podařilo zrealizovat. Vycházel ale z předpokladu, že pro agenturu není horší reklama, než nedokončená zakázka, a tak na projektech neváhal i sám tratit. A karta se brzy začala obracet.

Zajímavosti 21. července

Svátek: Vítězslav

Významné události:

1944 americké letouny omylem bombardovaly zajatecké tábory v Záluží u Mostu, zemřelo 194 osob

1981 česká tenistka a dlouholetá světová jednička Martina Navrátilová získala americké občanství

2008 v Antarktidě byla naměřena historicky nejnižší teplota, měla hodnotu -89,2 stupně Celsia

Významná narození:

1816 Paul Julius Reuter (britský novinář německého původu, zakladatel zpravodajské agentury Reuters)

1880 Milan Rastislav Štefánik (vojenský generál, jeden ze zakladatelů Československa)

1978 Josh Hartnett (americký filmový herec, snímky Pearl Harbor, Sin City, August)

Po čtyřiceti letech na úplném vrcholu Ogilvy své reklamní konsorcium za 864 milionů dolarů prodal a přestěhoval se do Francie. Zde také 21. července 1999 ve věku 88 let zemřel.

Výběr článků

Načítám