Hlavní obsah

Před sto lety se zrodilo české letectví

Novinky, Tereza Kušová

Je to právě sto let, co pilot Jan Kašpar vzlétl se svým strojem a doletěl z Pardubic do pražské Chuchle. Česká metropole si tuto významnou událost připomíná zopakováním této akce, jen pilot se vymění, letoun zůstává stejný.

Článek

Vše začalo už 12. května 1911, kdy se Jan Kašpar rozhodl, že v sobotu 13. května poletí na svatbu v letounu typu Blériot. Měl jít za svědka, chtěl tak překvapit snoubence.

Český inženýr, průkopník aviatiky u nás a nejznámější z prvních českých leteckých konstruktérů a pilotů si asi neuvědomil, co tím způsobil. Jednalo se o první dálkový let v českém letectví.

Přelet z Pardubic do Prahy byl dlouhý 120 kilometrů. Jan Kašpar letěl nad městy Přelouč a Kolín, k Praze se přiblížil v oblasti Proseku, odtud zamířil k Hradčanům, pak přes Petřín a Košíře ke Zlíchovu. Let trval 92 minut a nakonec přistál na louce u dostihového závodiště v Chuchli, kde na něj čekalo několik přátel.

Po tomto činu se Jan Kašpar stal hrdinou. Tisk ho opěvoval. Dokonce mu telegraficky pogratuloval i francouzský pilot a letecký konstruktér Louis Blériot. Jan Kašpar nepřestával a zdokonaloval své letouny. Dalším slavným letem byl první český dálkový let s pasažérem na palubě, byl jím redaktor z deníku Národní politika Jaroslav Kalva. Tentokrát odstartoval z Mělníku a přistál zase u Chuchle, trasu uletěl za 41 minut a 55 sekund.

Protože byl Jan Kašpar vlastenec a hlavně věřil vědě a technice, svůj slavný letoun Blériot už roku 1913 věnoval tehdejšímu Technickému muzeu Království českého, dnes Národní technické muzeum v Praze, kde je vystaven dodnes.

Historie se má opakovat přesně o sto let později. S replikou letounu poletí pilot Petr Mára. Repliky starších letounů jsou náročnější na řízení, aby se ale zjistilo, jestli letoun opravdu poletí, konají se po jeho dokončení experimentální lety. Petr Mára je jeden z pilotů, který dokáže ukočírovat Blériot, věrnou kopii letadla, s kterým se proslavil Jan Kašpar.

Ku příležitosti oslav Kašparova letu se přelet zopakuje. Tentokrát se ale poletí pouze ve výšce 150 metrů a nepoletí se nad Prahou. Pilot tak může kdykoliv přistát. Letoun je ultralehký, skoro plachtí, přistávací dráhu má tedy extrémně krátkou.

Zajímavosti 13. května

Svátek: Servác

Počasí: 1,9°C (1876)

             30,8°C  (1945)

Významné události:

1950 konaly se první závody vozů Formule 1, a to ve Velké Británii.

1958 byl patentován suchý zip.

1981 byl spáchán atentát na papeže Jana Pavla II., papež byl pouze zraněn.

Významná narození:

1717 Marie Terezie, česká a uherská královna.

1928 Édouard Molinaro, francouzský režisér a scénárista (Honba na muže, Oscar, Můj strýc Benjamin, Klec bláznů).

1935 Jan Saudek, slavný český fotograf.

1939 Harvey Keitel, americký herec (Špinavé ulice, Taxikář, Pulp Fiction, Thelma a Louise, Země policajtů, Lovci pokladů).

1944 Petr Hapka, český hudební skladatel a zpěvák (Potměšilý host, V penziónu Svět, Citová investice, Mohlo by tu být líp).

1965 Jaromír Bosák, český sportovní komentátor a novinář, pro Českou televizi komentuje fotbalové přenosy.

1966 Lenka Černá, česká házenkářka, na LOH 1988 v Soulu obsadila s družstvem Československa 5. místo, stříbro na MS 1986.

1986 Robert Pattinson, britský herec (Twilight Sága, Voda pro slony).

Počasí organizátorům nedělá starosti, let se uskuteční, i kdyby pršelo. Odstartuje se v pátek 13. května kolem sedmé hodiny z Kunětického letiště u Pardubic a přistát by Mára měl před devátou hodinou na závodišti ve Velké Chuchli.

Související témata:

Výběr článků

Načítám