Článek
V souvislosti se současnými vzpomínkovými akcemi k 80. výročí konce druhé světové války je Kouřilův letecký plán nabitý k prasknutí. Někdy má i čtyři letecké ukázky v různých částech republiky denně. Mezi jednotlivými místy pak přelétává ve svém Gustavovi - stíhačka je kopií verze G2, proto získala toto pojmenování - i více než 150 kilometrů.
Přelet na Špilberkem i vzdušný souboj
„Jen jsem si bohužel vybral špatnou stranu. Původní profesí jsem letecký konstruktér a stavbou stroje jsem chtěl vzdát hold německým technickým inženýrům. Občas se na mě za ten hákový kříž na ocase stíhačky někdo mračí, ale už jsem si zvykl. Kdybychom měli v bojových ukázkách jen stroje spojenců, nemohli bychom dělat vzdušné souboje,“ řekl Kouřil Novinkám.

Pavel Kouřil v kopii německé stíhačky z druhé světové války
V sobotu v poledne jej v rámci vzpomínkových akcí na jižní Moravě nazvaných Krvavé jaro čeká přelet na brněnským hradem Špilberkem. O tři hodiny později již bude v Ostravě na další vzpomínkové akci.
Vyvrcholením letošních bitevních ukázek, při nichž není nouze o náročné akrobatické kousky, bude pro Kouřila v neděli ve 14:00 hodin v brněnské Černovické pískovně souboj s kolegou Milanem Bábovkou, který poletí v kopii sovětské stíhačky Jakovlev Jak 3.

Pavel Kouřil se svojí kopií německé stíhačky Messerschmitt Bf 109
Zatímco pod nimi vytvoří přes 200 nadšenců ve vojenských uniformách a s dobovou technikou hodinovou bitevní scénu, piloti budou zápolit mezi sebou na nebi.
„Chceme ukázat divákům boj mezi ustupujícím wehrmachtem a osvoboditeli. Letecký souboj bude pomyslnou třešničkou na dortu. Určitě má smysl si tyto události připomínat. Nesmíme zapomenout na to, že za naši svobodu zaplatili miliony lidí svými životy,“ uvedl pořadatel akce Ivan Vystrčil.
Gustava dostal po havárii jako vrak
Kouřil začal už jako kluk létat na větroni. Později se stal leteckým konstruktérem, pracoval ve společnosti Let Kunovice a dnes staví malé sportovní letouny. Zájem o vojenskou historii, samozřejmě spojenou s aviatikou, jej přivedl až k tomu, že si pořídil Messerschmitt Bf 109.

Kopie německé historické stíhačky před startem
Původně tento stroj postavil konstruktér Tomáš Podešva se svým otcem. Kopie stíhačky pak skončila v Německu, kde se s ní její tehdejší majitel zřítil. Pilotovi přímo za letu upadla vrtule a při tvrdém přistání zničil předek stroje a ulomil jedno z křídel. Pád ale přežil.

Pavel Kouřil se svým strojem
„Tehdy jsem dostal torzo stíhačky, které jsem celé přestavěl. Letoun jsem prodloužil o 25 centimetrů. Musel jsem zvětšit kabinu pilota, vyměnit podvozek, měnil se motor a velké množství součástek. Vlastně s oním původním strojem už toho můj Gustav nemá moc společného,“ doplnil Kouřil.

Před výjezdem z hangáru
Akrobatickým kouskem je už jen to, když se souká se svými 186 centimetry do pilotní kabiny.
Letoun má ve svém hangáru v Syrovicích na Brněnsku, odkud od roku 2020 létá na vzpomínkové akce po ČR, do Rakouska až po Maďarsko a Slovensko.