Hlavní obsah

Metro ve mně vzbudilo údiv nad dokonalostí techniky, vrací se k první jízdě pamětník

Na dárek, který dostal od svého staršího bratra k 9. narozeninám, 59letý Jiří Cysař dodnes nezapomněl. Sourozenci si užili jízdu pražským metrem jen pár dní po velkolepém zahájení provozu prvního úseku mezi tehdejší Sokolovskou, dnešní Florencí, a Kačerovem. Ten slouží od května 1974.

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Metro v Praze poprvé vyjelo 9. května 1974.

Článek

„Jelikož jsem měl 17. května narozeniny, brácha mě asi týden poté, co metro otevřeli, vzal s sebou na projížďku celé trasy,“ vrací se o pět desítek let zpátky Cysař s tím, že podobné nadšení, jaké zažil tehdy, mu přinesl snad jen let letadlem s rodiči.

Vzpomíná, jak v něm nový dopravní prostředek vyvolal obrovský údiv nad dokonalostí techniky.

„Bylo to úžasné, hotová science fiction. V době, kdy v Praze jezdily tramvaje bez dveří, parní vlaky, mi metro přišlo úplně jako z kosmu,“ líčil s úsměvem Novinkám a Právu svoje zážitky z dětských let.

Praha má rozhodnout o konci Nových Holešovic, může však hrozit škoda

Domácí

Hoši vystoupili na každé stanici, důkladně si ji prohlédli, a jeli zpátky. Cysař pamatuje, jak moc ho zaujala třeba zastávka Vyšehrad, nadzemní, prosklená, s krásným výhledem. Jezdící schody, další novinku, která dala leckomu zabrat, takže zpočátku u nich museli cestujícím pro jistotu asistovat zdravotníci, prý zvládali zcela hravě.

Ale přiznává, že měl velký strach z jízdy Nuselským mostem, který spojuje Prahu 2 a 4. Vydržel mu doteď.

„Já se celý život bojím výšek. Je to zvláštní pocit, když jedete tubusem a pod vámi téměř padesátimetrová hloubka,“ vysvětlil.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Jiří Cysař si nenechal ujít zahájení výstavy k půl století metra ve střešovickém Muzeu MHD.

Dobře mu nedělala ani později cesta linkou B, která byla zahloubená pod Vltavou. „Bál jsem se jezdit pod vodou, protože tenkrát říkali, že kdyby se něco stalo, zavřou tunelová vrata, a já měl strach, že se utopíme,“ podotýká.

Přál by si metro na letiště

Nicméně i tak má metro v oblibě. „Bez něj by Praha nemohla fungovat, stejně jako bez tunelového komplexu Blanka,“ míní rodilý Pražák, který dnes žije ve středočeských Řevnicích. Podzemní spojení i tak využívá, neboť pracuje v metropoli.

Co se budoucnosti týče, těší se na linku D, jež povede mezi centrem města a Písnicí, nebo na okružní trasu E. Ta má propojit všechny trasy a nabídnout rychlé spojení okrajovějších částí bez nutnosti jet přes centrum. Praha nápad představila před dvěma lety.

„To už ale nezažiju,“ krčí rameny Cysař, který by si přál ještě metro na letiště a nějaký nadzemní úsek podobný německému S-Bahn.

Z historie pražského metra

První úsek pražského metra byl otevřen 9. května 1974 v 9 hodin a 19 minut, jako připomínka 29. výročí osvobození Prahy Rudou armádou. Při první jízdě byl podáván hostům dezert ve tvaru metra, který pro tuto příležitost navrhl a vyrobil státní podnik Pekárny Michle. Dezert si získal takovou popularitu, že v téměř nepozměněné formě je stále v prodeji.

Padesát let slaví nejen pražská podzemní dráha, ale i sladké metro

Historie

Patrně prvním návrhem na výstavbu podzemní dráhy v Praze byla iniciativa pražského obchodníka Ladislava Rotta z roku 1898. Čtyři podzemní tratě pak zamýšleli roku 1926 Vladimír List a Bohumil Belada. Intenzivněji se na přípravě nového dopravního prostředku začalo pracovat v 60. letech, kdy se doprava rapidně zhoršovala. Zvítězila podpovrchová tramvaj, která měla vést z hlavního nádraží přes Nuselský most na Pankrác. Výstavba začala v roce 1966, zanedlouho však bylo na základě průzkumu sovětské komise zjištěno, že systém metra odděleného od tramvaje by byl efektivnější, takže se rozestavěné úseky musely ještě přestavovat. S otevřením se počítalo roku 1970, zpoždění způsobená nedostatkem zkušeností prodloužila stavbu do roku 1974.

Generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski u příležitosti oslav zve v sobotu 4. května na Den otevřených dveří v Depu Kačerov. Upozornil např. i na středu 8. května, kdy na trase C vyjedou čtyři historické soupravy. A 9. května Centrum architektury a městského plánování v Praze 2 promítne historické filmy ze 70. let do současnosti, chybět nebude krátká diskuze o budoucnosti. Podrobný program oslav přibližuje stránka metroslavi.cz.

Metro bez řidičů. Pražský dopravní podnik vypsal tendr za 86 miliard

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám