Článek
Franta, jak mu říkali přátelé, karikoval politiky, poměry, fašismus a ilustroval knihy. A vedle toho miloval bohémy. Byl povídavý, otevřený a měl rád drsné vtipy. V životě to ovšem lehké neměl…František Bidlo (1895–1945) vstoupil do dějin ve 20. letech 20. století jako jeden z nejvýraznějších autorů politických kreseb. Ve třicátých letech ho mnozí kritici označovali dokonce za prvního a nejvýznamnějšího politického karikaturistu. Slovní doprovod kreseb nepovažoval za nejdůležitější, bavilo jej hlavně hledisko výtvarné.
Narodil se 3. září 1895 jako nejmladší z pěti dětí na pražských Vinohradech. Otec pracoval jako bankovní sluha, maminka dělala domovnici. Bidlovi žili skromně – v přízemním bytě na rohu Polské a Krameriovy ulice měli jen kuchyň a pokoj.
Celé nejvyšší patro v domě, vybavené jen úzkými pokojíčky, si najímaly prostitutky, což chlapce fascinovalo a nadchlo.
Franta byl velmi fixován na maminku, přísného a despotického otce rád neměl.
Jan Otto: Snu stát se nakladatelem zasvětil celý život
Živý chlapec plný elánu se s partou dalších uličníků pral v blízké Gröbovce s vršováky, úhlavními nepřáteli. Jít na jejich území představovalo velké nebezpečí, a tak když v létě Franta s kamarády chodil k Záběhlicím chytat rybičky a salamandry, museli obejít nepřátelskou oblast přes Nuselské schody.
Jako dobráci se ovšem neprojevovali.
Podle pamětníků: „Podobá se pravdě, že se Frantova parta nechovala ke svým úlovkům jako členové Spolku pro ochranu zvířat.“ Po čtyřiceti letech se Franta ptal na besedě dětí: „Jestlipak jste už nafukovaly krysy? Že ne! To nemáte žádné mládí!“
V roce 1906 nastoupil do primy gymnázia v Hálkově ulici. Učení jej nebavilo, raději si kreslil. Jeden jeho spolužák vzpomínal, jak jistý profesor Horák při výkladu Vojny a míru poukazoval na tendenční zobrazení Napoleona. Frantu to nebavilo, a tak maloval: veliký profesor Horák držel protektorsky ruku nad Napoleonem a přitom zuřivě kopal do Tolstého zadnice. František netoužil po ničem jiném než stát se karikaturistou.
Kreslil klobouky i pozvánky
Otec ale hodlal udělat z úhořovitého synka bankovního úředníka.
To se mu nevedlo. Syn s přáteli, místo aby se učil, chodil do kavárny Union a Tůmovka a poté lezl domů oknem. Výsledek – na konci druhého roku propadl z osmi předmětů. Rozzuřený otec jej potom poslal do Vídně na učení ke kloboučníkovi.
Své malířské ambice začal Franta uskutečňovat po velké válce, kdy pracoval u pana Weisse. Mimo výrobu klobouků mu kreslil pozvánky na slavnostní schůze a emblémy na prodejní sáčky. Po večerech nepřestával kreslit, ale ani flámovat. Černooký, černovlasý Bidlo měl rád pivo, prostá jídla a biograf. Divadlo nemusel, zato kina jej přitahovala.
V roce 1925 začaly jeho kresby vycházet pravidelně v levicových časopisech, například v Trnu či Tvorbě, v Rudém právu či Avantgardě.
Patřil k silně levicově zaměřeným intelektuálům.
O tři roky později skončil s kloboučnictvím nadobro a začal se živit jako karikaturista. A oceňovali jej.
Dělal si psinu i z kamarádů
V Tvorbě v roce 1930 chválil Frantu Adolf Hoffmeister, který si obecně stěžoval na úroveň české karikatury: „Člověk, který má odvahu, vkus a techniku, je Bidlo. Je dnes sám, který kreslí karikatury v pravém slova smyslu. Jedním bidlem ovšem nezachráníme potopenou loď z vírů českých mlýnů.“
Čech ve stopách Philease Fogga
Vedle kreslení si Bidlo rád poseděl s kamarády. Jedním z jeho nejoblíbenějších se stal básník František Halas. Ten se v roce 1930 přestěhoval z Brna do Prahy a usadil se v domku paní Čápové za žižkovskou vozovnou. Tam jej Bidlo navštěvoval a chodili spolu do vinárny Moravěnka. V té době měl Halas už známost s Libuší Rejlovou, zvanou Buňka. Ta na Bidla vzpomínala ráda.
Věděl, jak člověk touží po odlevujícím smíchu, a tak si ustavičně vymýšlel v hovoru věci, převracel je na hlavu a nešetřil nikoho
Poprvé jej uviděla v roce 1929 v Národní kavárně v Praze. Seděl vedle Halase, Jindřicha Štyrského a Jaroslava Ježka. Libuše bydlela v Brně a nejezdila za Halasem příliš často. Přesto ji překvapila slova, která k ní Bidlo prohodil: „Už jste tu zas? Včera tu byla ta druhá, támhle kojila v koutě.“ Všichni se smáli, jen Libuše vyjeveně zírala.
Později o Bidlovi napsala: „Myslím, že viděl všechno jinak než druzí lidé, protože poznal hned, kde něco chybělo, kde něco bylo nakřivo. Dělal si psinu z nejlepších kamarádů. Věděl, jak člověk touží po odlevujícím smíchu, a tak si ustavičně vymýšlel v hovoru věci, převracel je na hlavu, že i při lásce a úctě, kterou často v srdci skrýval k lidem, kteří ji zasluhovali, nešetřil nikoho.“
Libuše si s Halasem především dopisovala. Básník odloučení velmi těžce nesl. Zvlášť krušný byl pro něj rok 1931, kdy dívka zůstala na čas studijně v Paříži. Halas jí tam posílal tesklivé lístečky, které podepisovali všichni jeho kamarádi. Bidlo na jeden lístek připsal: „Buňko, tak sme si na Vás vzpomněli a Franta příde po neděli k nám zase na bramborový knedlíky s patřičnejma masama.“
Halas nenosil frak
Paní Bidlová totiž byla vynikající kuchařka proslavená skvělými omáčkami s „patřičnejma masama“. František Bidlo strašně rád kreslil právě Halase s jeho kudrnatou hlavou a maličkým nosánkem. Scházeli se téměř denně – v Moravěnce nebo u Paukertů. František Halas se oženil s Buňkou až 11. července 1936.
Ferdinand Peroutka: Nesnášel manželství, ale oženil se třikrát
Bidlo na svatbu nemohl přijet, tak poslal alespoň dopis: „Františku, všechny tady udivilo to překotné stachanovské tempo, s jakým ses vrhl do těch svateb, je a panuje všeobecné mínění, že jsi mohl ještě deset let počkat. Kreslil jsem Vás do Literárních novin, a abych Tě trochu nasral, tak jsem udělal svědkem Nezvala. Jinak je tu vylidněno, v Metru sedí jen několik nezmarných marxistů, kteří by jeli ven, ale říkají, že nemohou, protože tam není kavárna.“ Tenkrát se totiž Nezval s Halasem velice pohádal kvůli literatuře. Bidlo oba básníky na svatbě oděl do fraku.
Libuše Halasová později vzpomínala: „Frak na sobě Halas nikdy neměl – kromě toho, který mu daroval Emil Artur Longen v roce 1925, když jel Halas do Paříže. Ten frak mu byl tak velký, že mu kalhoty sahaly z podpaždí a kabát uzavíral knoflík velký jako u klauna. Byly to tehdy jeho jediné šaty, ale v Paříži se na to nehledí, je-li člověku čtyřiadvacet let.“
Když se Halasovi narodilo dítě, nakreslil oba se skleničkou ve vinárně. „Chlasči, ale doma nic neříkej!“ napsal pod malůvku
Po svatbě Bidlo často navštěvoval manžele Halasovy v jejich bytě v Praze v Kouřimské ulici 14 na Vinohradech. Halas měl v pokoji ručně vyrobené křeslo, takzvané křesýlko, psané s tvrdým „y“ právě proto, že bylo bytelné a z tvrdého dřeva. V něm Bidlo sedával a kreslil. V říjnu 1937 se Halasovi narodil syn František.
Mami, skoč tam!
Po narození malého Halase Bidlo hned nakreslil karikaturu – ve vinárně Moravěnka sedí Halas se sklenkou vína, proti němu se v židličce ve stejném rozpoložení kývá mimino. Pod kresbu připsal: „Chlasči, ale doma nic neříkej!“
Manželé Halasovi docházeli často do Bidlova bytu. Nebyli sami. Pamětník Karel Strniště vzpomínal na své návštěvy u Bidlových, kde si „paní Bidlová natírala nohy žitnou“: „Asi měla revma nebo co. A Franta jí vždycky huboval: ,Nech už toho, co já budu pít!‘ A nejkratší věta, kterou Franta doma říkával, byla: ,Mami, skoč tam!‘ A když tohle řekl matce, paní Bidlová už beze slova šla ven pro dvě čtvrtky červeného vína.“
Přes všechno bohémství Bidlo pilně kreslil.
Nepotrestaní vrazi: Příběhy velitelů ghetta Terezín
Pořádal výstavy, ilustroval knihy, stal se odpovědným redaktorem satirického Simplicissima, bojujícího především proti nacismu. A trampoval.
Otec pana Paďoura
Bidlo byl tramp tělem i duší. Každou neděli jezdil pod stan u Pyšel nebo na Rybárnu u Prosečnice vyzbrojený kusem masa a pytlíkem brambor. S předáky trampů se seznámil v kloboučnictví pana Weisse v Celetné ulici, kde si trampové dávali šít rázovité pokrývky hlavy.
On sám také nosil širák. V roce 1928 stvořil na stránkách novin pana Vlastimila Paďoura a jeho paní, zavilé odpůrce trampů. Projevovali se prudérně, pitomě a zbaběle.
Vytvořil i řadu nelítostných karikatur, které vydával v časopise Tramp, v Trnu a Rudém večerníku.
Zvlášť jej pobouřily události z roku 1931, roku pro český tramping kritického.
Dne 9. dubna 1931 totiž vydal zemský prezident Kubát zákon, který vyhlašoval zákaz sprostých popěvků pod pokutou, a stejně vystupoval „proti společnému táboření osob různého pohlaví ve stanech a chatách, vyjímaje tábory rodinné“.
Českoslovenští piloti uspěli v největší letecké bitvě
Znamenalo to jasný útok proti trampům. Přitom se u nás trampovalo už od roku 1919 a český tramping se stal hnutím, které nemělo v Evropě obdoby. Ale nyní mohl tramp za noc strávenou s dívkou v jednom stanu zaplatit až 5000 korun či odsedět si 14 dní ve vězení. Většinou ale nakonec úřady vyžadovaly pokutu do sta korun.
Trampové se samozřejmě bouřili. A zvlášť za ně bojoval Franta Bidlo.
Koupání jen v zimníku
Bidlo například nakreslil krojované trampy národního demokrata Karla Kramáře a lidovce Jana Šrámka, jak kráčejí na Boží tělo do svého útulného srubu ve Stromovce. Kubátův zákon ironicky doplnil: „Mužové se smějí koupat pouze v zimníku, úborem k masírování bude výhradně smoking, porodnice budou vyzvány důvěrným rozkazem, aby používaly k rozmnožování lidstva výhradně čápů.“
V lednu 1945 jej sebralo gestapo kvůli udání, že u Procházků prohlásil: „Po válce bude Hitler vozit kolečko na stavbě Stalingradu.“
Trampské hnutí se nakonec udolat nepodařilo, trampovalo se vesele dál a dál trampoval i Franta Bidlo.
Všechno přerušila druhá světová válka.
Bidlo nesměl za druhé světové války uveřejňovat své kresby. Místo toho kreslil pro přátele – dostával za to potraviny. V lednu 1945 jej sebralo gestapo, kdosi jej udal, že v automatu U Procházků prohlásil, jak to bude vypadat po válce: „Hitler bude vozit kolečko na stavbě Stalingradu.“ Bidla přepravili do Terezína.
Dostal tam skvrnitý tyf a difterii.
„Pana doktora zastřelili“. Gestapo chtělo lidem popravou spisovatele Vančury nahnat strach
Pátého května 1945 jej bratr Václav a spisovatel Jaromír John odvezli z Terezína na Bulovku. Na záchranu bylo pozdě. Ve středu 9. května v půl sedmé ráno Bidlo zemřel.
Dvaadvacátého května se s ním za účasti mnoha přátel loučil František Halas. Ten mu také napsal na náhrobek: „Partyzán kresby, vyvolenec smíchu, svědomí, soudce lidu svému daný, ubitý Němci leží tady v tichu František, Franta všemi milovaný.“
Bidlový karikatury napadaly fašismus
- Radikálně levicový umělec měl na mušce především maloměšťáctví a nacismus.
- V polovině 20. let zobrazil diktátora Mussoliniho doprovázeného na záchod svou věrnou gardou.
- Německého ministra propagandy Goebbelse zase nakreslil jako mistra v pojídání chřestu – jediný byl schopný dát si chřest do úst napříč –, jindy jej zpodobnil jako krysu nebo šakala.
- Hitlera zase vykreslil jako běsnícího maniaka s revolverem v každé ruce.