Hlavní obsah

Karikaturista František Bidlo: Všemi milovaný „vyvolenec smíchu“

František Bidlo (1895–1945) vstoupil do dějin ve 20. letech 20. století jako jeden z nejvýraznějších autorů politických kreseb. Ve třicátých letech ho mnozí kritici označovali dokonce za prvního a nejvýznamnějšího politického karikaturistu. Slovní doprovod kreseb nepovažoval za nejdůležitější, bavilo jej hlavně hledisko výtvarné.

Foto: Reprofoto Bidlova čítanka, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1959

František Bidlo jako tramp stvořil postavu pana Paďoura.

Článek

Franta, jak mu říkali přátelé, karikoval politiky, poměry, fašismus a ilustroval knihy. A vedle toho miloval bohémy. Byl povídavý, otevřený a měl rád drsné vtipy. V životě to ovšem lehké neměl…František Bidlo (1895–1945) vstoupil do dějin ve 20. letech 20. století jako jeden z nejvýraznějších autorů politických kreseb. Ve třicátých letech ho mnozí kritici označovali dokonce za prvního a nejvýznamnějšího politického karikaturistu. Slovní doprovod kreseb nepovažoval za nejdůležitější, bavilo jej hlavně hledisko výtvarné.

Narodil se 3. září 1895 jako nejmladší z pěti dětí na pražských Vinohradech. Otec pracoval jako bankovní sluha, maminka dělala domovnici. Bidlovi žili skromně – v přízemním bytě na rohu Polské a Krameriovy ulice měli jen kuchyň a pokoj.

Celé nejvyšší patro v domě, vybavené jen úzkými pokojíčky, si najímaly prostitutky, což chlapce fascinovalo a nadchlo.

Franta byl velmi fixován na maminku, přísného a despotického otce rád neměl.

Jan Otto: Snu stát se nakladatelem zasvětil celý život

Historie

Živý chlapec plný elánu se s partou dalších uličníků pral v blízké Gröbovce s vršováky, úhlavními nepřáteli. Jít na jejich území představovalo velké nebezpečí, a tak když v létě Franta s kamarády chodil k Záběhlicím chytat rybičky a salamandry, museli obejít nepřátelskou oblast přes Nuselské schody.

Jako dobráci se ovšem neprojevovali.

Podle pamětníků: „Podobá se pravdě, že se Frantova parta nechovala ke svým úlovkům jako členové Spolku pro ochranu zvířat.“ Po čtyřiceti letech se Franta ptal na besedě dětí: „Jestlipak jste už nafukovaly krysy? Že ne! To nemáte žádné mládí!“

V roce 1906 nastoupil do primy gymnázia v Hálkově ulici. Učení jej nebavilo, raději si kreslil. Jeden jeho spolužák vzpomínal, jak jistý profesor Horák při výkladu Vojny a míru poukazoval na tendenční zobrazení Napoleona. Frantu to nebavilo, a tak maloval: veliký profesor Horák držel protektorsky ruku nad Napoleonem a přitom zuřivě kopal do Tolstého zadnice. František netoužil po ničem jiném než stát se karikaturistou.

Kreslil klobouky i pozvánky

Otec ale hodlal udělat z úhořovitého synka bankovního úředníka.

To se mu nevedlo. Syn s přáteli, místo aby se učil, chodil do kavárny Union a Tůmovka a poté lezl domů oknem. Výsledek – na konci druhého roku propadl z osmi předmětů. Rozzuřený otec jej potom poslal do Vídně na učení ke kloboučníkovi.

Své malířské ambice začal Franta uskutečňovat po velké válce, kdy pracoval u pana Weisse. Mimo výrobu klobouků mu kreslil pozvánky na slavnostní schůze a emblémy na prodejní sáčky. Po večerech nepřestával kreslit, ale ani flámovat. Černooký, černovlasý Bidlo měl rád pivo, prostá jídla a biograf. Divadlo nemusel, zato kina jej přitahovala.

Foto: Wikimedia Commons

Kresba s názvem Fiakr z let kolem roku 1920

V roce 1925 začaly jeho kresby vycházet pravidelně v levicových časopisech, například v Trnu či Tvorbě, v Rudém právu či Avantgardě.

Patřil k silně levicově zaměřeným intelektuálům.

O tři roky později skončil s kloboučnictvím nadobro a začal se živit jako karikaturista. A oceňovali jej.

Dělal si psinu i z kamarádů

V Tvorbě v roce 1930 chválil Frantu Adolf Hoffmeister, který si obecně stěžoval na úroveň české karikatury: „Člověk, který má odvahu, vkus a techniku, je Bidlo. Je dnes sám, který kreslí karikatury v pravém slova smyslu. Jedním bidlem ovšem nezachráníme potopenou loď z vírů českých mlýnů.“

Čech ve stopách Philease Fogga

Historie

Vedle kreslení si Bidlo rád poseděl s kamarády. Jedním z jeho nejoblíbenějších se stal básník František Halas. Ten se v roce 1930 přestěhoval z Brna do Prahy a usadil se v domku paní Čápové za žižkovskou vozovnou. Tam jej Bidlo navštěvoval a chodili spolu do vinárny Moravěnka. V té době měl Halas už známost s Libuší Rejlovou, zvanou Buňka. Ta na Bidla vzpomínala ráda.

Věděl, jak člověk touží po odlevujícím smíchu, a tak si ustavičně vymýšlel v hovoru věci, převracel je na hlavu a nešetřil nikoho

Poprvé jej uviděla v roce 1929 v Národní kavárně v Praze. Seděl vedle Halase, Jindřicha Štyrského a Jaroslava Ježka. Libuše bydlela v Brně a nejezdila za Halasem příliš často. Přesto ji překvapila slova, která k ní Bidlo prohodil: „Už jste tu zas? Včera tu byla ta druhá, támhle kojila v koutě.“ Všichni se smáli, jen Libuše vyjeveně zírala.

Později o Bidlovi napsala: „Myslím, že viděl všechno jinak než druzí lidé, protože poznal hned, kde něco chybělo, kde něco bylo nakřivo. Dělal si psinu z nejlepších kamarádů. Věděl, jak člověk touží po odlevujícím smíchu, a tak si ustavičně vymýšlel v hovoru věci, převracel je na hlavu, že i při lásce a úctě, kterou často v srdci skrýval k lidem, kteří ji zasluhovali, nešetřil nikoho.“

Libuše si s Halasem především dopisovala. Básník odloučení velmi těžce nesl. Zvlášť krušný byl pro něj rok 1931, kdy dívka zůstala na čas studijně v Paříži. Halas jí tam posílal tesklivé lístečky, které podepisovali všichni jeho kamarádi. Bidlo na jeden lístek připsal: „Buňko, tak sme si na Vás vzpomněli a Franta příde po neděli k nám zase na bramborový knedlíky s patřičnejma masama.“

Halas nenosil frak

Paní Bidlová totiž byla vynikající kuchařka proslavená skvělými omáčkami s „patřičnejma masama“. František Bidlo strašně rád kreslil právě Halase s jeho kudrnatou hlavou a maličkým nosánkem. Scházeli se téměř denně – v Moravěnce nebo u Paukertů. František Halas se oženil s Buňkou až 11. července 1936.

Ferdinand Peroutka: Nesnášel manželství, ale oženil se třikrát

Historie

Bidlo na svatbu nemohl přijet, tak poslal alespoň dopis: „Františku, všechny tady udivilo to překotné stachanovské tempo, s jakým ses vrhl do těch svateb, je a panuje všeobecné mínění, že jsi mohl ještě deset let počkat. Kreslil jsem Vás do Literárních novin, a abych Tě trochu nasral, tak jsem udělal svědkem Nezvala. Jinak je tu vylidněno, v Metru sedí jen několik nezmarných marxistů, kteří by jeli ven, ale říkají, že nemohou, protože tam není kavárna.“ Tenkrát se totiž Nezval s Halasem velice pohádal kvůli literatuře. Bidlo oba básníky na svatbě oděl do fraku.

Libuše Halasová později vzpomínala: „Frak na sobě Halas nikdy neměl – kromě toho, který mu daroval Emil Artur Longen v roce 1925, když jel Halas do Paříže. Ten frak mu byl tak velký, že mu kalhoty sahaly z podpaždí a kabát uzavíral knoflík velký jako u klauna. Byly to tehdy jeho jediné šaty, ale v Paříži se na to nehledí, je-li člověku čtyřiadvacet let.“

Když se Halasovi narodilo dítě, nakreslil oba se skleničkou ve vinárně. „Chlasči, ale doma nic neříkej!“ napsal pod malůvku

Po svatbě Bidlo často navštěvoval manžele Halasovy v jejich bytě v Praze v Kouřimské ulici 14 na Vinohradech. Halas měl v pokoji ručně vyrobené křeslo, takzvané křesýlko, psané s tvrdým „y“ právě proto, že bylo bytelné a z tvrdého dřeva. V něm Bidlo sedával a kreslil. V říjnu 1937 se Halasovi narodil syn František.

Mami, skoč tam!

Po narození malého Halase Bidlo hned nakreslil karikaturu – ve vinárně Moravěnka sedí Halas se sklenkou vína, proti němu se v židličce ve stejném rozpoložení kývá mimino. Pod kresbu připsal: „Chlasči, ale doma nic neříkej!“

Foto: Reprofoto Bidlova čítanka, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1959

Jedna z karikatur o Františku Halasovi a jeho synkovi

Manželé Halasovi docházeli často do Bidlova bytu. Nebyli sami. Pamětník Karel Strniště vzpomínal na své návštěvy u Bidlových, kde si „paní Bidlová natírala nohy žitnou“: „Asi měla revma nebo co. A Franta jí vždycky huboval: ,Nech už toho, co já budu pít!‘ A nejkratší věta, kterou Franta doma říkával, byla: ,Mami, skoč tam!‘ A když tohle řekl matce, paní Bidlová už beze slova šla ven pro dvě čtvrtky červeného vína.“

Přes všechno bohémství Bidlo pilně kreslil.

Nepotrestaní vrazi: Příběhy velitelů ghetta Terezín

Historie

Pořádal výstavy, ilustroval knihy, stal se odpovědným redaktorem satirického Simplicissima, bojujícího především proti nacismu. A trampoval.

Otec pana Paďoura

Bidlo byl tramp tělem i duší. Každou neděli jezdil pod stan u Pyšel nebo na Rybárnu u Prosečnice vyzbrojený kusem masa a pytlíkem brambor. S předáky trampů se seznámil v kloboučnictví pana Weisse v Celetné ulici, kde si trampové dávali šít rázovité pokrývky hlavy.

On sám také nosil širák. V roce 1928 stvořil na stránkách novin pana Vlastimila Paďoura a jeho paní, zavilé odpůrce trampů. Projevovali se prudérně, pitomě a zbaběle.

Vytvořil i řadu nelítostných karikatur, které vydával v časopise Tramp, v Trnu a Rudém večerníku.

Foto: Reprofoto Bidlova čítanka, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1959

Bidlo na trampu (první zleva) si užívá doušek s přáteli v roce 1929.

Zvlášť jej pobouřily události z roku 1931, roku pro český tramping kritického.

Dne 9. dubna 1931 totiž vydal zemský prezident Kubát zákon, který vyhlašoval zákaz sprostých popěvků pod pokutou, a stejně vystupoval „proti společnému táboření osob různého pohlaví ve stanech a chatách, vyjímaje tábory rodinné“.

Českoslovenští piloti uspěli v největší letecké bitvě

Historie

Znamenalo to jasný útok proti trampům. Přitom se u nás trampovalo už od roku 1919 a český tramping se stal hnutím, které nemělo v Evropě obdoby. Ale nyní mohl tramp za noc strávenou s dívkou v jednom stanu zaplatit až 5000 korun či odsedět si 14 dní ve vězení. Většinou ale nakonec úřady vyžadovaly pokutu do sta korun.

Trampové se samozřejmě bouřili. A zvlášť za ně bojoval Franta Bidlo.

Koupání jen v zimníku

Bidlo například nakreslil krojované trampy národního demokrata Karla Kramáře a lidovce Jana Šrámka, jak kráčejí na Boží tělo do svého útulného srubu ve Stromovce. Kubátův zákon ironicky doplnil: „Mužové se smějí koupat pouze v zimníku, úborem k masírování bude výhradně smoking, porodnice budou vyzvány důvěrným rozkazem, aby používaly k rozmnožování lidstva výhradně čápů.“

V lednu 1945 jej sebralo gestapo kvůli udání, že u Procházků prohlásil: „Po válce bude Hitler vozit kolečko na stavbě Stalingradu.“

Trampské hnutí se nakonec udolat nepodařilo, trampovalo se vesele dál a dál trampoval i Franta Bidlo.

Foto: Reprofoto Bidlova čítanka, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1959

Slavná Hitlerova karikatura z roku 1934

Všechno přerušila druhá světová válka.

Bidlo nesměl za druhé světové války uveřejňovat své kresby. Místo toho kreslil pro přátele – dostával za to potraviny. V lednu 1945 jej sebralo gestapo, kdosi jej udal, že v automatu U Procházků prohlásil, jak to bude vypadat po válce: „Hitler bude vozit kolečko na stavbě Stalingradu.“ Bidla přepravili do Terezína.

Dostal tam skvrnitý tyf a difterii.

„Pana doktora zastřelili“. Gestapo chtělo lidem popravou spisovatele Vančury nahnat strach

Historie

Pátého května 1945 jej bratr Václav a spisovatel Jaromír John odvezli z Terezína na Bulovku. Na záchranu bylo pozdě. Ve středu 9. května v půl sedmé ráno Bidlo zemřel.

Dvaadvacátého května se s ním za účasti mnoha přátel loučil František Halas. Ten mu také napsal na náhrobek: „Partyzán kresby, vyvolenec smíchu, svědomí, soudce lidu svému daný, ubitý Němci leží tady v tichu František, Franta všemi milovaný.“

Bidlový karikatury napadaly fašismus

  • Radikálně levicový umělec měl na mušce především maloměšťáctví a nacismus.
  • V polovině 20. let zobrazil diktátora Mussoliniho doprovázeného na záchod svou věrnou gardou.
  • Německého ministra propagandy Goebbelse zase nakreslil jako mistra v pojídání chřestu – jediný byl schopný dát si chřest do úst napříč –, jindy jej zpodobnil jako krysu nebo šakala.
  • Hitlera zase vykreslil jako běsnícího maniaka s revolverem v každé ruce.

Výběr článků

Načítám