Článek
„Prostřednictvím jeho příběhu teď chceme veřejnosti připomenout památku tohoto pilota a také vyprávět o jiných tragických událostech, které se staly v Brně a byly spojeny s druhou světovou válkou a osvobozením,“ řekl Novinkám ředitel Muzea města Brna Zbyněk Šolc.
Podrobnosti o životě poručíka prozradí nová výstava Poslední let W. L. Kigginse na brněnském Špilberku.
Sestřelen po zničení cisteren s palivem
Kiggins byl členem 308. perutě 31. stíhací skupiny amerického letectva. Na poslední let se vydal 11. října 1944, kdy odletěl z italského San Severa bombardovat německá letadla na letiště v Prostějově. Po úspěšném útoku se objevil u letiště v Brně-Slatině, kde měla své stroje Luftwaffe.
Poručík zamířil na nedaleké nádraží, kde zničil čtyři vagonové cisterny plné pohonných látek pro německá letadla. Když se od nádraží vzdaloval, zasáhla však jeho stroj německá protiletecká obrana. Letoun se vzňal a záhy se jako hořící pochodeň zapíchl do pole.
Trosky byly odklizeny a pilot pochován. Jeho ostatky byly po druhé světové válce převezeny do Toleda v Ohiu.
Dunkerque obléhali Čechoslováci
Letoun se po zásahu zřítil mezi Tuřanský les a osadu Malá Slatinka, kde zůstal zapomenut. Až v roce 2007 jej objevil tým historiků. Hledání bylo náročné.
Nejprve se pátračům nedařilo. „Rozhodli jsme se, že se důkladně zeptáme místních, zda neví, kam stroj dopadl. A skutečně se nám podařil malý zázrak,“ uvedl tehdy šťastný amatérský historik Ivo Koukola. Při pátrání nejprve detektor kovů nalezl náboj.
„Bylo to naprosto nečekané. Vzpomínám si, jakou jsme měli z tohoto nálezu velkou radost. A pak přišly další,“ vzpomíná na událost vedoucí historického oddělení Moravského zemského muzea v Brně Jan Břečka. Připomněl, že do hledání se zapojila i známá dvojice historiků Vlastimil Schildberger starší a mladší (otec a syn), kteří se podrobně věnovali druhé světové válce.
Torzo letadla našli díky pamětnici
Na místo dopadu si k velkému překvapení všech vzpomněla pětasedmdesátiletá seniorka z Malé Slatiny, která byla po desetiletích schopna určit, kde jako děvče viděla, jak letoun spadl. Podařilo se jí to, přestože celá oblast se od války do zahájení hledání zcela změnila.
Historici a nadšenci tehdy zapojili do hledání nejen detektory kovů, ale i bagr. V hloubce okolo 1,7 metru našli přední části stroje. Z nich je největší 70 kilogramů těžký reduktor, který přenášel pohyb na vrtuli. Kromě nejrůznějších drobností se našla kulka z kulometu, střep z čelního plexiskla, různé krytky a spínače. Výstava o Kigginsovi vypráví i příběh o hledání jeho stroje.
Výstava bude k vidění do 17. listopadu 2024. Muzeum jí zahájí celou sérii akcí, kterou připravuje na příští rok k 80. výročí od ukončení druhé světové války.