Článek
Dosud neveřejné záběry uvolnilo až letos v prosinci Edwardsovo letecké středisko v Kalifornii, kde se také tato nehoda v roce 1963 odehrála.
Yeagerovu nehodu mohli lidé vidět ztvárněnou v americkém hraném filmu Správná posádka (1983), autentické záběry jsou ale přece jen něco jiného.
Jak připomíná agentura Reuters, pilotovi a pozdějšímu brigádnímu generálovi se málem stal osudným tréninkový let. Nadzvukový stroj Lockheed NF-104A byl právě zkonstruován primárně pro účely výcviku.
S upraveným typem tohoto letounu se Yeager pokoušel zmíněného 10. prosince 1963 překonat sovětský výškový rekord 34,5 kilometru, jenže jeho „Starfighter“ se ve výšce přes 30 kilometrů nad zemským povrchem dostal do ploché vývrtky, ze které se již nebylo možné vymanit.
Pilot se sice na poslední chvíli z letounu katapultoval, při nouzovém opouštění neovladatelného letadla ovšem došlo k chybě vystřelovacího sedadla a k zapálení gumového těsnění přetlakové přilby. Ačkoli Yeager utrpěl na částech obličeje a krku popáleniny třetího stupně, k létání se opět vrátil.
Jaká je vlastně jeho historie?
Říjen 1947: překonání rychlosti zvuku
Chuck Yeager se zapsal do dějin letectví 14. října 1947: je oficiálně prvním, kdo překonal rychlost zvuku, a to pomocí experimentálního raketového letounu Bell X-1. Nikdo před ním zvukovou bariéru nezdolal ve vodorovném a plně řízeném letu.
Yeager, první člověk, který letěl rychleji než zvuk, se narodil 13. února 1923. Podle zpravodajské stanice CNN za svůj život pilotoval více než 200 typů vojenských letounů.
V onom roce 1947 dosáhl v nadmořské výšce okolo 13 kilometrů v raketovém letounu Bell X-1 rychlosti 1127 kilometrů v hodině. Letadlo nicméně neumělo samo vzlétnout, do vzduchu je vynášel bombardér B-29.
Až ve výšce 2,5 kilometru si Yeager do stroje přelezl a o další 3,5 kilometry výše se Bell X-1 ocitl sám ve vzduchu. Pilot postupně zapínal čtyři raketové motory. Ručička rychloměru se blížila k okraji stupnice, která končila hodnotou mach 1 (rychlost zvuku). Nakonec ji překonala.
Ve zmíněné výšce 13 kilometrů letěl stroj rychlostí 1127 km/h, tedy mach 1,06. Právě pro tento účel byl pokusný letoun zkonstruován. Tvar připomínal projektil, v materiálech amerického vesmírného úřadu NASA stojí, že jako vzor pro tvar trupu posloužil náboj do kulometu.
Na Yeagerovo prvenství si činil nárok německý pilot Hans Guido Mutke. Tvrdil, že zvukovou bariéru překonal 9. dubna 1945 s letadlem Messerschmitt Me 262 Schwalbe, toto tvrzení se však často zpochybňuje.
Také George Welch údajně překonal zvukovou bariéru 1. října 1947 v letadle North American XP-86 Sabre. Mohlo se tak stát ale jen při střemhlavém letu a na krátkou chvíli. Me 262 ani XP-86 totiž nemohou překonat rychlost zvuku při vodorovném letu v jakékoli letové hladině.
Záhada zmizelé pilotky Amelie Earhartové je zřejmě po 80 letech vyřešena
Yeager na sebe poprvé upozornil už jako stíhač za druhé světové války, když si vyvzdoroval přímo u nejvyššího velitele, generála Dwighta Eisenhowera, znovunasazení do akcí. Při jednom z prvních letů ho totiž v březnu 1944 nad Francií sestřelili a on se poté s pomocí odbojářů dostal zpět do Británie. Takoví letci měli zakázáno létat do bojů.
V 50. letech se Yeager vrátil k stíhačům, prošel velitelskými pozicemi v Německu a jihovýchodní Asii, létal i ve vietnamské válce. Uniformu odložil roku 1975. Podílel se na financování programů pro mladé piloty, trénoval i astronauty, členy programu Apollo, jehož úspěšným cílem bylo přistání lidí na Měsíci a jejich návrat na Zemi.
Thank you for all the fun! @VictoriaYeage11 & I enjoyed the day & meeting everyone https://t.co/qaJdY0JufT
— Chuck Yeager (@GenChuckYeager) 8. prosince 2019
Yeagerovi je nyní 96 let, stále se zajímá o letectví a pravidelně přispívá na svůj twitterový účet.