Článek
„Cestovní rychlost vlaků na železničních koridorech se dnes pohybuje kolem devadesáti až sta kilometrů v hodině. Například z Prahy do Brna se dostanete za dvě a půl hodiny a o tři hodiny se zkrátila cesta z Prahy do Košic. SC Pendolino Košičan ji urazí za sedm a čtvrt hodiny,“ informoval mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský.
„Trasu z hlavního města do Ostravy ujede pendolino pouze za tři hodiny rychlostí kolem 120 km/h,“ dodal. Méně času než před třiceti lety stráví lidé i na dalších trasách. Třeba jízda z Prahy do Hradce Králové je o dvacet minut kratší a cesta po Podkrušnohorské magistrále z Ústí nad Labem do Chebu se zkrátila o hodinu.
České dráhy chtějí vlaky na rychlost až 230 km/h. Aby mohly jezdit v Německu
Naopak před třiceti lety dokázala pouze nejrychlejší Slovenská strela těsně prolomit cestovní rychlost 80 km/h. Průměrná rychlost většiny ostatních expresů a rychlíků se běžně pohybovala jen kolem padesáti až šedesáti kilometrů v hodině.
Podstatně vzrostly také komfort a nabídka spojů. „V roce 1989 ujely expresy a rychlíky tehdejších ČSD v celém Československu 31 milionů kilometrů, zatímco letos to bude jen na území České republiky více než 41 milionů kilometrů,“ vyčíslil Šťáhlavský.
Utrum pro kuřáky
S nostalgií však na staré časy vzpomínají kuřáci. Ti měli v roce 1989 v rychlících a expresech kuřácké vozy. Dnes jsou všechny spoje ČD i ostatních dopravců nekuřácké. Co se ale bohužel nezměnilo, jsou častá zpoždění vlaků.
Zásadní změnou pro urychlení dopravy v ČR má být výstavba vysokorychlostních tratí, které umožní rychlost vlaků až 320 kilometrů v hodině. Příprava projektů těchto speciálních tratí sice pokročila, ta první mezi Prahou a Brnem se však začne stavět nejdříve v roce 2025.