Hlavní obsah

Zrušili vám zájezd kvůli pandemii? Na co máte právo

Mnozí zákazníci cestovních kanceláří, kterým byl zrušen zájezd kvůli koronavirové pandemii, upřednostňují vrácení peněz. Cestovní kanceláře však místo toho nabízejí změnu termínu zájezdu nebo poukaz na jiný zájezd. Ve spolupráci s odborníky ze spotřebitelské organizace dTest přinášíme přehled případů, kdy je tento postup možný.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Nový zákon zabývající se opatřeními ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru na cestovní ruch se snaží zachovat rovnováhu mezi oprávněnými zájmy cestovních kanceláří a jejich zákazníků. Dotkne se zájezdů, které se měly uskutečnit v období od 20. února do 31. srpna 2020.

Poukazy místo vrácení peněz

„Novinkou je zavedení takzvané ochranné doby a vydávání poukazů na jiný zájezd, které je možné nabízet klientům místo vrácení peněz za zrušený zájezd. Pokud v období do 31. srpna 2020 dojde ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit zákazníkovi poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu,“ uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Zároveň dodala, že vystavené poukazy budou rovněž pojištěné pro případ úpadku cestovní kanceláře.

Aerolinky se zdráhají vracet peníze za nepoužité letenky

Koronavirus

Po dobu, kdy bude platit ochranná doba (do 31. srpna 2021), nemůžete za zrušený zájezd po cestovní kanceláři požadovat vrácení peněz. Máte však nárok po na náhradní zájezd ve stejné nebo i vyšší kvalitě. V případě, že vám kancelář nevyhoví ani do 30 dnů od vznesení vašeho požadavku, musí vám vrátit peníze.

Pokud však cestovní kancelář o náhradní zájezd nepožádáte, případně nevyužijete její nabídky náhradního zájezdu, musí vám vrátit veškeré uhrazené platby, a to nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby, tedy do 14. září 2021.

Koho se týkají výjimky

Zákon zároveň určuje skupiny zákazníků, na které se vztahují výjimky a mohou tedy poukaz odmítnout a cestovní kanceláře jim poté musí vrátit peníze.

„Mezi tyto skupiny patří osoby se zdravotním postižením, uchazeči o zaměstnání, těhotné ženy, osoby čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, osoby starší 65 let, osamělí rodiče pečující o nezaopatřené dítě a zaměstnanci, kteří nemohli po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele,“ doplnila Hekšová.

Možnost odmítnout poukaz na zájezd se týká i škol a školských zařízení, které jsou zapsané v rejstříku škol a školských zařízení.

Zákon pamatuje i na zákazníky, kteří zrušili zájezd z jiných důvodů, než jsou mimořádné či neočekávané okolnosti v místě pobytu nebo cesty, a zaplatili již storno poplatky. Mohou tak po cestovní kancelář požádat o vydání poukazu na zájezd v hodnotě nejméně deseti procent zaplacených storno poplatků.

Související články

Výběr článků

Načítám