Článek
„Zdravotní nebo jiné komplikace můžou před odjezdem na dovolenou potkat každého a investice do pojištění storna v řádu několika stovek korun u zájezdu v hodnotě několika desítek tisíc se rozhodně vyplatí,“ upozornil Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny (ERV).
Pokud budete muset dovolenou zrušit, počítejte s tím, že cestovní kancelář nebo ubytovací zařízení či letecká společnost vám naúčtují stornovací poplatky. Jejich výše je různá, liší se jak podle poskytovatele služby, tak podle toho, jak dlouho před odjezdem dovolenou zrušíte. Může se stát, že storno poplatky se budou rovnat i plné ceně zájezdu.
Pojištění storna jako součást cestovního pojištění
Pokud si kupujete zájezd, letenku, lodní či vlakový lístek nebo třeba ubytování v hotelu dlouho dopředu, rozhodně se vám vyplatí myslet i na pojištění storno poplatků. Pojišťovny ho nabízejí jako součást cestovního pojištění, samostatně si jej můžete sjednat u ERV.
Abyste mohli v případě naúčtovaných storno poplatků požadovat pojistné plnění od pojišťovny, musíte dodržet nejzazší termín pro sjednání pojištění. Každá z pojišťoven ho má nastavený jinak. Nejjednodušší to budete mít v případě, budete-li si kupovat zájezd u cestovní kanceláře, prakticky všechny vám s uzavřením smlouvy nabídnou i sjednání cestovního pojištění včetně pojištění storna u pojišťovny, s níž mají smlouvu.
Nejzazší termín pro sjednání a uhrazení pojištění storno poplatků | |
---|---|
Pojišťovna | Termín |
Allianz | nejpozději den po zaplacení zájezdu |
AXA | nejpozději do 14 dnů od zakoupení zájezdu nebo první rezervace individuálně plánované cesty (1) |
Česká podnikatelská pojišťovna | nejpozději v den celkového uhrazení objednané cesty nebo služby |
Česká pojišťovna | nejpozději v den uhrazení plné ceny zájezdu |
ČSOB Pojišťovna | nejpozději do tří pracovních dnů od uzavření smlouvy o zájezdu nebo poskytnutí cestovní služby |
ERV Evropská pojišťovna | v cest. kanceláři – nejpozději při uhrazení celkové ceny samostatně – nejpozději do tří pracovních dnů po úhradě celkové ceny zájezdu či první služby související s cestou (2) |
Generali | nejpozději v den zaplacení poslední splátky, resp. plným zaplacením cesty |
Kooperativa | nejpozději do tří pracovních dnů od zakoupení cestovní služby |
Slavia pojišťovna | mezi datem kalkulace pojištění a datem odjezdu musí být 15 a více dní |
UNIQA | nejpozději následující den po zaplacení poslední splátky za zájezd nebo plné výše zájezdu |
Zdroj: pojišťovny; Poznámky: (1) v případě sjednání zájezdu méně než 30 dní před odjezdem, připojištění se musí uzavřít v týž den; (2) v případě sjednání zájezdu méně než 15 dní před odjezdem, pojištění se musí uzavřít v týž den |
Pokud cestujete tzv. na vlastní pěst a služeb cestovní kanceláře nevyužijete, můžete si společně s uzavřením cestovního pojištění pojistit i storno poplatky, které by po vás například požadovali v hotelu za zrušené ubytování nebo v letecké společnosti za vrácené letenky.
„Je možné pojistit se pro případ storna, i když si klient neobjednává zájezd přes cestovní kancelář, ale zajišťuje si cestu sám. Pojištění se vztahuje na tyto cestovní služby: zájezd, ubytování, doprava (letenka, jízdenka na vlak, přeprava na lanovce či vleku), pronájem obytného vozu, pronájem automobilu, plavidla nebo sportovního vybavení apod.,” doplnil pro Právo Milan Káňa z Kooperativy.
Některé pojišťovny (kromě pojišťoven AXA, Česká podnikatelská a Slavia) vám pojistí i storno poplatky v případě zájezdů či individuální turistiky v České republice. „Pojištění storna cesty je možné využít i u tuzemských dovolených. Podmínkou je sjednání pojištění zavazadel a úrazového pojištění," uvedla pro Právo Ivana Buriánková z České pojišťovny.
Spoluúčast klienta 20 procent
Zrušit zájezd můžete z jakéhokoliv důvodu, aby vám ale pojišťovna proplatila storno poplatky, musí být váš důvod pro zrušení předmětem pojištění. Těmi hlavními jsou vážné onemocnění, úraz či úmrtí blízkého příbuzného. Před sjednáním pojištění si rozhodně přečtěte pojistné podmínky, u jednotlivých pojišťoven se totiž liší.
Pojištění se také vztahuje na případy, kdy zrušíte zájezd či jinou cestovní službu kvůli nemoci blízké osoby (manžel/ka, děti, rodiče).
Pozorně se seznamte i s výlukami z pojištění, kvůli nimž byste od pojišťovny nemuseli dostat žádné peníze. „Pojištění se nevztahuje na škodné události vzniklé například z důvodu úrazu nebo akutního onemocnění, které existovalo v okamžiku sjednání pojištění, či pokud klient nemohl čerpat dovolenou, nedostal vízum nebo zmeškal odjezd nebo byl ze zájezdu nebo cestovní služby vyloučen a podobně,” uvedl pro Právo Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.
Počítejte ale s tím, že pojišťovna vám nevrátí všechny storno poplatky, které vám cestovka za zrušení zájezdu naúčtovala. Vaše spoluúčast je 20 procent, u pojišťovny AXA pak 10 procent. Tzn., že od pojišťovny dostanete proplaceno 80 procent, resp. 90 procent z naúčtovaného storna.
Cena pojištění se odvíjí od ceny zájezdu
Pouze Allianz nemá nastavenu maximální částku ceny zájezdu, kterou vám pojistí. U ostatních pojišťoven však s ní počítejte.
Maximální částka, kterou pojišťovny pojistí | |
---|---|
Pojišťovna | Limit (v korunách) |
Allianz | neomezeně |
AXA | 300 tisíc |
Česká podnikatelská pojišťovna | 50 tisíc na osobu |
Česká pojišťovna | 64 tisíc na osobu v ČR – 8 tisíc na osobu |
ČSOB Pojišťovna | 1,5 miliónu |
ERV Evropská pojišťovna | 300 tisíc |
Generali | 50 tisíc |
Kooperativa | 75 tisíc na osobu |
Slavia pojišťovna | 25 tisíc |
UNIQA | 80 tisíc na osobu 300 tisíc na celou smlouvu |
Zdroj: pojišťovny |
Cena pojištění se odvíjí od celkové ceny zájezdu. Například u Generali a UNIQA zaplatíte 1,5 procenta z ceny zájezdu, u Allianz pak 2,9 procenta, u ČSOB Pojišťovny, Kooperativy a ERV to budou tři procenta.
Pokud tedy váš zájezd bude stát 50 tisíc korun, výše pojištění storno poplatků vás například u ERV, ČSOB a Kooperativy přijde na 1500 korun, u Allianz na 1450 korun a u Generali a UNIQA na 750 korun.