Článek
Mnohé průzkumy naznačují, že stále více Čechů si nakupování v e-shopech oblíbilo a zůstane mu věrno i po odeznění pandemie koronaviru a otevření kamenných obchodů.
Obliba online nakupování v Česku roste, lidé si na něj zvykli
Lidé si pochvalují především možnost nakoupit kdykoliv, stejně tak úsporu času. Ovšem i přes nesporné výhody internetového nakupování je třeba zůstat obezřetný, seznámit se například s obchodními podmínkami prodejce. Zákon práva nakupující v e-shopech chrání.
Na odstoupení od smlouvy je 14 dní
Vzhledem k tomu, že jste zboží zakoupili tzv. distančním způsobem, tedy na dálku, máte podle zákona nárok je bez udání důvodu do 14 dnů vrátit. Někteří prodejci dokonce zákazníkům nabízejí i delší lhůty na vrácení. Pokud to prodejce přislíbí, je také povinen to dodržet.
Zákonných minimálně 14 dní máte bez ohledu na to, jakým způsobem jste zboží převzali. Nehraje roli, jestli vám ho předal kurýr, nebo jste si ho vyzvedli v kamenné prodejně e-shopu.
O tom, že budete zboží vracet, resp. že odstupujete od smlouvy, prodejce písemně upozorněte. Na odeslání zboží máte dalších 14 dní.
Zboží musíte vrátit nepoškozené
Pokud se rozhodnete zboží vrátit, nesmíte je používat, nijak upravovat, natož poškodit. Pokud ale například u oblečení odstraníte jen visačku, e-shop by měl zboží přijmout zpět.
Přehledně: Jak nenaletět nepoctivému e-shopu
Jestliže ale odstraníte obal, který plnil hygienickou funkci, počítejte s tím, že možnost odstoupit od smlouvy mít nebudete.
Také v případě, že si zboží nějakým způsobem upravíte, a i v zákonné lhůtě se rozhodnete je vrátit, s odstoupením od smlouvy nepochodíte.
Na vrácení peněz 14 dní
Prodejce je povinen vám peníze vrátit do 14 dnů. Musí vám vyplatit všechny finanční prostředky, které od vás obdržel, a to stejnou cestou, jakou je od vás přijal, pokud se však nedohodnete jinak. Ovšem poštovné za vrácení zboží už platíte vy.
V případě, že tak neučiní, písemně ho na vrácení dlužné částky upozorněte. Pokud nebude ani poté reagovat, je vhodné dále postupovat právní cestou, tedy zaslat mu tzv. předžalobní výzvu. V ní je třeba přesně upřesnit výši částky, kterou má vrátit, shrnout veškeré skutečnosti týkající se vašeho řádného odstoupení od smlouvy a zároveň ho upozornit, že nevrátí-li v určité době dlužnou částku, obrátíte se na soud.
Kdy využít chargeback
Za zboží jste už během objednávky zaplatili, avšak zboží stále nedorazilo, a prodejce na vaše výzvy nereaguje. Můžete odstoupit od smlouvy, případně kontaktovat Českou obchodní inspekci kvůli porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Můžete také využít tzv. chargeback, tedy zpětnou platbu. Podmínkou však je, že jste za zboží zaplatili platební kartou. O zpětnou platbu požádáte svou banku, která obrazně řečeno stáhne částku od banky prodejce, pokud neprokáže, že zboží doručil. K žádosti o chargeback je vhodné přiložit veškeré dokumenty, kterými svůj požadavek podpoříte (například komunikaci s prodejcem). Banky sice nejsou povinny klientům vyhovět, nicméně ve většině případů jim vycházejí vstříc.
Reklamace
Při převzetí zboží nejste ze zákona povinni je zkontrolovat, i když to odborníci doporučují. Pokud to neučiníte, při případném poškození zboží nemůže prodejce reklamaci odmítnout s odůvodněním, že jste si zboží řádně nezkontrolovali.
Podle zákona se po dobu prvních šesti měsíců od převzetí zboží předpokládá, že za jeho poškození odpovídá prodejce, nemůže-li prokázat opak. A k tomu mu rozhodně nestačí váš podpis na předávacím protokolu, upozorňuje spotřebitelská organizace dTest.
Finanční poradna: Jak správně reklamovat či vrátit zboží
Reklamované zboží také nemusíte předávat v originálním obalu. Zároveň nejste povinni předávat reklamované zboží i s dalšími příslušenstvími. Pokud například reklamujete vadu na mobilním telefonu, nemusíte prodejci předat i nabíječku či třeba sluchátka.
Podle zákona se na zboží vztahuje dvouletá záruční doba. Platí i pro zboží pořízené v e-shopu. Prodejce musí reklamaci včetně odstranění vady vyřídit nejpozději do 30 dnů ode dne jejího uplatnění, pokud se nedohodnete na delší lhůtě.