Hlavní obsah

Změny v povinném ručení: co se chystá a kdo by měl nově platit

Od konce roku zřejmě čeká povinné ručení řada změn. Mimo jiné se mají zvýšit minimální limity pro plnění škod, ale také zavede nutné pojištění třeba pro rychlejší elektrokoloběžky. Jejich majitelé tak budou muset sáhnout do svých peněženek. Počítá s tím novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, kterou v současnosti projednávají poslanci.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Povinnost pojistit se má nově dopadnout i na provozovatele elektrokoloběžek. (Ilustrační foto)

Článek

Změnit se má například to, kdo je odpovědný za pojištění vozidla. Nově to už nemá být vlastník vozidla, ale jeho provozovatel. To ale neznamená, že povinné ručení bude moci sjednat jen provozovatel. Stejně jako doposud bude moci pojištění sjednat i jiná osoba, která má potřebu ochrany před následky pojistné události, takzvaný pojistný zájem.

Co se ale stane, když lidé půjčí vozidlo svým dětem nebo využijí služby carsharingu, tedy sdíleného vozidla? „Panuje shoda, že pro postavení provozovatele vozidla je charakteristická určitá dlouhodobost, tedy je-li vozidlo krátkodobě pronajato nebo půjčeno, nájemce ani vypůjčitel se provozovatelem vozidla nestává,“ konstatovala advokátka Kristýna Novákova z AK Rödl & Partner.

Potomci tedy podle ní nic platit nemusí. Výjimkou je, pokud lidé dětem auto třeba darují „To by se staly již dlouhodobými provozovateli s vlastnickými právy,“ dodala.

Dopravci: Vyšší mýtné zdraží rohlíky či mléko

Ekonomika

Zvýšit se také mají minimální limity pojistného plnění v případě způsobených škod na zdraví, smrti nebo majetku. Ve všech případech z nynějších 35 milionů korun na 50 milionů korun. „Zvýšení je způsobeno inflací a rostoucími cenami materiálů a lidské práce. Navzdory tomu doporučujeme při uzavírání pojištění nastavit limit ideálně minimálně na sto milionů korun. Cena se už v tomto případě o tolik neliší a může se to vyplatit,“ říká Adam Kaška z finančně-poradenské společnosti FinGo.

Pojištění pro rychlé elektrokoloběžky

Novela také chce rozšířit okruh vozidel, za které je nutné ručení platit. Nově to budou ta, jejichž maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, respektive je vyšší než 14 km/h, pokud je provozní hmotnost vozidla větší než 25 kilogramů, a také přípojná vozidla. Za motorová vozidla se přitom považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Jde především o populární elektrické koloběžky či Segwaye.

„Počet všech nehod způsobených koloběžkami za posledních pět let vzrostl desetkrát, přičemž počet způsobený elektrokoloběžkami je více než dvojnásobný oproti běžným koloběžkám,“ okomentovalo to v důvodové zprávě k novele ministerstvo financí.

Odhadlo se, že počty škod způsobených nepojištěnými elektrokoloběžkami by mohly dosáhnout 210 až 430 případů ročně. Jejich výše by se mohla pohybovat až na 228 milionech korun.

Na červenou v protisměru. Policie v Brně natočila jízdu dvojice na elektrokoloběžce

Krimi

„Pokud vozidlo splňuje parametry dané zákonem, měl by si majitel povinné ručení sjednat. Naopak v případě, že se jedná o lehčí elektrickou koloběžku, povinnost neplatí a povinné ručení ani nelze zařídit. Ze zákona se jedná o kolo a podle toho je třeba vozítko provozovat,“ řekla Maťašeje. Elektrokola pak mají výjimku, ministerstvo za jejich hlavní pohon považuje lidskou sílu.

Klidní mohou být majitelé zahradních traktorů, platit nemusí. Tedy pokud s nimi neplánují vyjíždět třeba do lesa pro dřevo. Jakmile opustí vlastní pozemek, je zákon nekompromisní.

Anketa

Používáte elektrokoloběžku?
Ano, mám svou vlastní
9,3 %
Ano, ale jen sdílenou/vypůjčenou
1,7 %
Ne
89 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 11056 čtenářů.

Větší odpovědnost za škody

Úprava také upřesní odpovědnost pro případy, kdy řidič například nechá nebezpečně stát nepojízdné vozidlo, a vytvoří tak překážku. Škody se budou platit z jeho pojištění.

Nadále ale platí, že při hrubém porušování předpisů po řidičích bude pojišťovna vyplacené peníze vymáhat. „Je to třeba řízení pod vlivem alkoholu a drog, provozování auta bez technické prohlídky či úmyslná škoda,“ vypočítává Maťašeje. Platit ze svého bude také ten, kdo nemá řidičský průkaz, má zákaz řízení či řídí auto neoprávněně, například firemní vůz bez povolení.

Podle Dušana Šídla z Akademiepojištění.cz se může stát, že se rozšíří počet předmětů, za které se bude platit pojištění, i množství výluk. „Nárok pojišťoven je podmíněn příčinnou souvislostí mezi vznikem škody a porušením uvedené povinnosti. Například nepřezuté pneumatiky či propadlá STK tak ještě nestačí k tomu, aby pojišťovna neplnila,“ píše v časopise Opojištění.cz.

ČSOB Pojišťovna vloni vytvořila rekordní čistý zisk 2,1 miliardy korun

Ekonomika

V novém zákoně však podle Šídla příčinná souvislost mezi vznikem škody a nevyhovujícím technickým stavem vozidla nebo vozidlem, jehož technická způsobilost k provozu nebyla schválena, již uvedena není. „Oproti dnešnímu stavu tak už za vás pojišťovna nezaplatí, resp. bude po vás vymáhat, například i škody, které způsobíte vozidlem s poškozeným osvětlením, prasklým či poškozeným čelním sklem, poškozenou karoserií, špatnými či ojetými pneumatikami,“ uvedl Šídlo.

Konec zelené karty

Lidé také podle návrhu nově nebudou už muset mít v peněžence či přihrádkách auta takzvanou zelenou kartu jako doklad o pojištění. Policisté při kontrole jednoduše využijí online evidenci. A kontrolovat ji mohou i bez zastavování.

„Pozor ale při cestách do zahraničí. Tam bude zelená karta stále potřeba,“ řekla mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje. Tato změna by ale měla začít platit až od července příštího roku.

Novelu zákona ještě musí schválit poslanci a senátoři a podepsat prezident.

Kompromisní Euro 7 znamená zlepšení. Náklady ale budou vysoké, zní z automobilek

AutoMoto

Výběr článků

Načítám