Článek
Ve většině případů banky klientům nastavují standardní limity na platebních kartách při založení účtu. Ty se mnohdy liší jak podle typu karty, kterou si klient k účtu sjedná, tak podle jeho bonity, zůstatku či obratu na účtu. "Standardní výši limitů nastavujeme podle typu jednotlivých karet a typu účtů, ke kterým jsou karty vydávány," uvedl pro Právo Jan Holinka z České spořitelny.
Pokud vám nastavený limit nebude vyhovovat, můžete pochopitelně požádat o individuální limit. Omezeni jste pouze jeho maximální výší, která u většiny bank dosahuje i několikasettisícové výše.
Většina bank si za změnu účtuje poplatek
I přesto, že můžete s výší limitu manipulovat prakticky bez omezení, mějte na paměti, že za každou změnu si mnohé z bank naúčtují poplatek. Pohybuje se od několika korun (Česká spořitelna: 6 korun za změnu přes internetové bankovnictví - IB) až do několika stovek korun (LBBW Bank: 200 korun za expresní změnu).
Zdarma je změna limitu u Air Bank, Equa banky, Fio (prostřednictvím IB), GE Money Bank, Komerční banky (prostřednictvím IB), mBank, Sberbank (pro internetové transakce) a Zuno.
Výše poplatků za změnu limitu u platební karty | |
---|---|
Banka | Poplatek (v Kč) |
Česká spořitelna | 6 (IB), nebo 30 |
ČSOB | 20 |
Fio banka | 30 (pobočka) |
Komerční banka | 14 (expresní linka), nebo 59 (pobočka) |
LBBW Bank | 20, nebo 200 (expresní změna) |
Raiffeisenbank | 50 |
Sberbank | 70 |
UniCredit Bank | 100 |
Zdroj: banky |
Nebudete-li si pamatovat, kolik jste již z daného limitu vyčerpali peněz či kolik vám ještě zbývá, máte u většiny bank možnost zjistit si potřebné informace ve svém IB. Můžete také zavolat operátorovi call centra či zajít na pobočku.
Stejné možnosti máte i tehdy, budete-li chtít svůj stávající limit změnit. Prakticky všechny banky vám to umožní jak v IB, tak přes call centrum či na pobočce. Pouze na pobočce provedou jakoukoliv změnu limitu ještě v LBBW Bank a v UniCredit Bank.
Upravit výši limitu můžete jak na delší období, tak i dočasně jen pro určité období či jen kvůli konkrétní vyšší platbě. "Limity si mohou klienti měnit dle potřeby, bez omezení. Mohou si například povolit internetové platby a ihned po zaplacení změnit limit zase na 0 korun," uvedla pro Právo Markéta Dvořáčková z Equa banky.
Změna limitu je u mnoha bank provedena okamžitě, maximálně během několika hodin (GE Money Bank). Klienti České spořitelny si počkají do druhého dne, pokud si limit změnili na pobočce. Stejně tak od následujícího dne mají nový limit klienti Komerční banky, LBBW bank, Sberbank či UniCredit Bank. Pokud klient LBBW Bank nechce den čekat, má možnost požádat o expresní změnu do jedné hodiny za dvousetkorunový poplatek.
Limity platebních karet: denní, týdenní i měsíční
Doba, po kterou vám nastavený limit běží, je převážně denní či týdenní. Pokud máte například týdenní limit, máte většinou kalendářní týden (pondělí až neděle) na jeho vyčerpání. Pokud tedy příslušný limit vyčerpáte již na počátku týdne, pro další bezhotovostní platby či výběry z bankomatu budete mít kartu zablokovanou.
Limity platebních karet
- Denní: Česká spořitelna, Fio, GE Money Bank, mBank, Sberbank (elektronická karta), UniCredit Bank, Zuno
- Týdenní: Air Bank, ČSOB, Poštovní spořitelna, Equa banka, Fio, Komerční banka, LBBW Bank, Raiffeisenbank, Sberbank (embosovaná karta), UniCredit Bank
- Měsíční: mBank, Zuno
Zdroj informací: banky
Limity platebních karet mají téměř všechny banky oddělené. To znamená, že si můžete nastavit buď tři samostatné limity - pro výběr z bankomatu, platbu kartou u obchodníka a platbu kartou na internetu (například u České spořitelny), nebo samostatné limity pro platby kartou (na internetu a u obchodníka) a pro výběr z bankomatu (například u Air Bank).
Pouze ČSOB, Poštovní spořitelna a UniCredit Bank mají limity společné. To znamená, že se platby kartou a výběry z bankomatu sčítají do jednoho limitu. Má-li například klient limit na týden 20 tisíc korun a zaplatí kartou dražší zboží třeba za 18 tisíc korun, může si v daném týdnu z bankomatu vybrat již jen dva tisíce korun.