Článek
Češi vnímají drahé kovy zejména jako investiční nástroj pro uchování hodnoty. Všímají si ale i sbírkového potenciálu, který zlatou minci či medaili zhodnocuje nad rámec ceny kovu, ukázal průzkum agentury STEM/MARK pro Českou mincovnu.
Desetina Čechů má doma zlatou cihličku a stejný podíl lidí i zlatou investiční minci. A právě zlatou minci si lidé nejvíce spojují s investicí, každý šestý oslovený si ji již někdy koupil, především pak za účelem zhodnocení peněz.
Do kterých aktiv je aktuálně rozumné investovat
„Na příkladu zlatých mincí v posledních letech vidíme, že si je lidé pořizují spíše z investičních důvodů a jako ochranu před inflací. Sbírky si tvoří jen čtvrtina těch, kdo cihličky, mince či medaile nakupují. Velmi oblíbenou minci Český lev si koupilo o mnoho více prvozákazníků, než u takovýchto výjimečných edic bývalo dříve obvyklé. Lidé, kteří chtějí hlavně zhodnocovat, si tak kromě zlatých cihliček kupují i mince, kde je nad rámec ceny kovu i značný sběratelský potenciál,“ doplnil obchodní ředitel České mincovny Aleš Brix.
Pro investici do zlata a dalších drahých kovů se více než polovina lidí (56 procent) rozhodla sama, pětině to doporučil bankéř či finanční poradce, šestina lidí dala na rady přátel či rodiny a čtyři lidé ze sta se pro investici do zlata rozhodli na základě reklamy.
Zlato je z drahých kovů nejvíce preferované, což zmínily téměř tři pětiny lidí. Pět procent oslovených by jako investici volilo stříbro a šest procent pak platinu. Ovšem každý třetí respondent se rozhodnout nedokázal.
Anketa
Více než tři čtvrtiny lidí považují investici do zlata za bezpečnou.
Téměř polovina má v drahých kovech uloženo do 50 tisíc korun, třetina do 150 tisíc korun, desetina pak dokonce přes půl milionu korun.
Lidé pro pořízení zlata preferují nejčastěji kamenné obchody, což v průzkumu uvedly dvě pětiny oslovených. Pětina upřednostňuje on-line nákup a čtvrtině na místě nezáleží.