Článek
Tyto nejprestižnější karty opravňují jejich vlastníky k čerpání nejrůznějších výhod. Při splnění určitých podmínek mohou klienti černé karty využívat bez poplatků. Například musí za rok přes kartu utratit danou minimální částku, zpravidla v řádu statisíců korun, nebo musí na kontě dlouhodobě držet sumu, jež se může pohybovat i nad hranicí jednoho miliónu Kč.
První černé karty se na českém trhu objevily zhruba před třemi lety. Od té doby si je pořídily už desítky tisíc klientů.
Mezi prémiovými kartami asociace MasterCard je nejvýš do černa tónovaná karta MC World Elite. „Z pohledu hierarchie produktů MasterCard je pomyslným rollsroycem ve světě placení, se všemi službami a benefity, které karta držiteli nabízí. Dříve toto postavení měla karta MC Gold,“ uvedl pro Právo Matouš Michněvič ze společnosti MasterCard Europe.
Bonitní klienti si tuto kartu podle něj velmi oblíbili hlavně pro nabízené exkluzívní služby, jako je například osobní asistent na telefonu, který dokáže zařídit nákup letenek, rezervaci ubytování, ale také zajistit lékařskou péči.
Počet prémiových karet rychle roste
„Barva karty je v tomto případě rozhodnutí banky, nikoli klienta. V současné době ji vydává Friedrich Wilhelm Raiffeisen, ČSOB a připravujeme spuštění tohoto produktu i v dalších bankách,“ informoval Michněvič.
Platební karta je podle něj jedním z mála pojítek klienta s bankou, a proto banky začaly využívat platební karty pro odlišení se od konkurence a k udržení klíčových klientů.
„I proto počet prémiových karet (zlatých, černých atd.) v posledních dvou až třech letech dramaticky roste,“ dodal Michněvič s tím, že počet prémiových karet MasterCard v ČR se za poslední dva roky téměř zečtyřnásobil na bezmála 400 tisíc. Svou roli přitom hraje i fakt, že zlaté karty jsou nyní proti dřívějšku dostupnější pro větší okruh lidí.
Podle Marcela Gajdoše, regionálního manažera společnosti Visa Europe pro Česko a Slovensko, rostou prémiové karty rychleji v oblasti kreditních karet, tedy karet, jimiž člověk platí zboží, které teprve následně splácí.
„V současné době přitom pozorujeme trend, kdy držitelé karet projevují zvýšený zájem o karty černé barvy. Jejich držitelům imponují svou jednoduchostí a elegancí zároveň. Navíc je to skutečně originální karta, kterou zatím nevlastní příliš mnoho lidí,“ uvedl Gajdoš.
Prémiové karty včetně zlatých se i podle něj obecně těší velké oblibě zejména díky množství výhod, které nabízejí. „Obchodníci, kteří tyto karty přijímají, na druhé straně profitují z toho, že držitel prémiové karty má vyšší útratu v porovnání s kartou běžného typu,“ poznamenal manažer karetní asociace VISA.
Prémiové karty už nejen pro bohaté
Prémiové karty podle něj již nejsou doménou pouze bohatých. Banky dnes tyto karty nabízejí širšímu segmentu klientů než dříve. Lidé také mají lepší přehled o kartách a jejich výhodách, a vyžadují proto i karty prémiové.
„Co se týká výhod, na základě průzkumu, který Visa Europe uskutečnila v rámci České republiky a Evropy, vyplývá, že na prémiových kartách si zákazníci nejvíce váží funkcí spojených s bezpečností karty,“ uvedl Gajdoš.
Ocení je hlavně lidé, kteří hodně cestují
Také podle něj jsou stále populárnější i další služby, zejména tzv. „concierge“ (domovník) – což může být například pojištění asistenčních služeb, jako jsou služby osobního asistenta nebo zdravotní asistence.
Nebo program Priority Pass, díky kterému lze využívat služeb VIP letištních salónků, získat cestovní pojištění či zajímavé slevy u obchodníků. Tyto exkluzivní výhody ocení zvláště lidé, kteří často cestují do zahraničí.
„Za jednu z nejprestižnějších karet považuji například kartu Visa Infinite od České spořitelny, v níž je zahrnuta debetní i kreditní varianta, služby concierge, pojištění či letištní salónky. Podobného typu je i karta Visa Platinum od Komerční banky, která nabízí podobné služby,“ dodal Gajdoš. Obě karty mají černou barvu.
Zvýšený zájem o černé karty potvrzují i jednotlivé banky. „Ze sdělení našich privátních klientů bankéřům víme, že s ohledem na prestiž preferují černé karty, z jejich pohledu zlaté karty už nejsou „in“ – jsou přežitkem. Elegance a nenápadnost má pro ně větší význam,“ řekla Právu mluvčí České spořitelny Helena Matuszná. Jako alternativu k prémiové černé kartě banka nabízí i kartu bílou.