Článek
Jak ukazují statistiky pojišťoven, Češi za hranicemi nejčastěji havarují v Německu, přes které vede velká část hlavních tahů do Alp.
Nejčastějšími závadami, se kterými se v zahraničí setkávají, jsou poruchy motoru či defekty pneumatik. Než na cestu vyrazí, by tedy lidé kromě sjednání cestovního pojištění neměli zapomenout řádně pojistit i vozidlo. Náklady na opravu v zahraničním servisu mohou udělat pořádný vítr v rodinném rozpočtu.
Například právě v Německu se v roce 2018 průměrná škoda při pojistné události spojené s dopravní nehodou vyšplhala na 111 tisíc korun.
Kolik stojí průměrná pojistná událost v oblíbených zimních destinacích | |
---|---|
Slovensko | 64 012 Kč |
Itálie | 76 197 Kč |
Rakousko | 76 285 Kč |
Francie | 91 317 Kč |
Německo | 111 208 Kč |
Zdroj: ČSOB Pojišťovna |
Každý řidič by měl své vozidlo na dlouhou cestu do zimních letovisek připravit. Samozřejmostí je povinná výbava a dobrý technický stav vozidla.
Alkohol na sjezdovce i na silnici
Zapomínat byste neměli ani na opatrnou, bezpečnou a ohleduplnou jízdu. A to ani tehdy, když se budete třeba jen pár kilometrů od sjezdovky vracet k hotelu.
Řidiči vracející se ze sjezdovek vozem zpět do místa, kde jsou ubytovaní, si občas neuvědomují, že čaj s rumem či jiný alkoholický nápoj, kterým se zahřáli během přestávky v bufetu, z nich ještě před cestou do hotelu či penzionu nevyprchal.
Alkohol za volantem může být na zasněžených či namrzlých cestách zvláště nebezpečný, nezodpovědní řidiči navíc kromě zdraví a ztráty řidičského průkazu riskují i značnou finanční újmu. Škodu způsobenou autem řízeným pod vlivem omamných látek totiž pojišťovna nemusí uhradit.
Pravidla si nastudujte dopředu
Na dodržování silničních pravidel si musí lidé v zahraničí dávat zvlášť velký pozor i proto, že se policisté leckdy zaměřují právě na cizince.
„Nejčastějším prohřeškem českých řidičů v zahraničí je nedodržování rychlosti. Důležité je také nezapomenout si zjistit rozdíly v předpisech jednotlivých zemí, přičemž samostatnou kapitolu zde představuje povinná výbava vozidla,“ upozornil Libor Budina z Autoklubu České republiky.
Důležité je proto si specifika jednotlivých zemí nastudovat dopředu. „Z pohledu silničních kontrol bývají nejdůslednější v Rakousku, kde mají i stanoveny jedny z nejvyšších sankcí,“ připomněl Budina. Právě Rakousko přitom patří mezi země, kam Češi vyrážejí nejčastěji. Řidiči by si zde měli dávat pozor mimo jiné na to, zda mají všechny věci v autě správně upevněné.
K cestě do zahraničí patří také dálniční známky a poplatky. V některých zemích se kromě toho platí zvláštní poplatky i na mostech či v tunelech, v Itálii pak dokonce i ve vybraných zónách některých měst. Nebo například v Rakousku policie požaduje poplatek přibližně 40 eur, pokud je přivolána k menším dopravním nehodám.
Asistenční služba je nezbytná
Součástí povinného ručení a havarijního pojištění jsou i služby asistenční společnosti. Jejich rozsah se však u jednotlivých pojistitelů může lišit. Ne každé pojištění pokrývá například odtah vozidla z cizí země, což přitom může vyjít na desítky tisíc korun.
Kolik stojí v průměru odtah vozidla z vybraných zemí EU | |
---|---|
Slovensko | 25 000 Kč |
Rakousko | 25 500 Kč |
Německo | 31 000 Kč |
Francie | 69 500 Kč |
Itálie | 75 000 Kč |
Zdroj: ČSOB Pojišťovna |
„Kdo jezdí častěji a na delší vzdálenosti, měl by si pořídit širší rozsah asistenčních služeb, který zajistí právě i odtah vozidla zpět domů,” upozornil Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.
„Rozsáhlejší asistenční služby pro vozidla po dobu cesty v zahraničí lze sjednat i v rámci cestovního pojištění,“ dodal.