Článek
„České ženy jsou do slevového nakupování rozhodně zapálenější než muži. Nakupují častěji, sledují aktuální nabídky, hodnotí je a diskutují o nich,“ říká Tomáš Bátrla, spoluzakladatel Vykupto.cz. Server zaznamenal i mnohem vyšší počet ženských fanoušků na svých facebookových stránkách. Podle Bátrly tak ženy zjevně rády zůstávají informované a zásobované aktuálními slevovými nabídkami, které jsou pro ně také zdrojem inspirace.
Ženy vedou v nakupování i na serveru Seznam.cz Tip, kde zaznamenali zhruba 55procentní podíl žen a 45procentní podíl mužů.
„Rozdělení nakupujících dle pohlaví je u každé kategorie jiné. Všeobecně se dá říci, že ženy jsou v převaze,” uvedla pro Právo Jana Zahradníčková z portálu Slevomat.
Ženy utratí více, muži mají vyšší jednotlivé útraty
Početní převaha žen se projevuje i v celkových tržbách, kdy ženy nechají na slevových serverech třikrát více peněz než muži. Nicméně rok od roku na nich muži utrácejí vyšší částky.
„V loňském roce jsme dokonce poprvé v historii zaznamenali průměrnou útratu vyšší u mužů než u žen. Tento trend potvrzují i čísla od začátku letošního roku,“ zmínil Tomáš Bátrla. Zatímco v roce 2010 byla průměrná roční útrata jedné ženy o 230 korun vyšší než útrata muže, v loňském roce už zaplatil v průměru jeden muž o 130 korun více než žena. Průměrná částka, kterou utratil na slevovém serveru Vykupto.cz muž, překročila v loňském roce 2150 korun.
„Výrazné rozdíly mezi pohlavími v průměrných útratách nezaznamenáváme. Zároveň sledujeme rovnoměrný podíl nakupujících u jednotlivých kupónů. Například kupóny v relacích od 500 do 1000 korun si koupilo 27 procent lidí a kupóny v relacích od 1001 do 2000 korun a od 2001 do 5000 korun si pořídil shodný počet zákazníků – 28 procent,” uvedl pro Právo Jaroslav Baka, manažer Seznam.cz Tip.
Průměrná částka, kterou lidé utratili v roce 2012 na serveru Slevomat, je 720 korun.
Ženy se soustředí na módu, muži na zážitky
Výše zaplacených částek u obou pohlaví je dána především tím, za jaký sortiment a za jaké služby ženy i muži utrácejí. „Zatímco v hledáčku žen jsou často módní doplňky či vychytávky do domácnosti, muži se zaměřují spíše na dražší nabídky, jako jsou například víkendové pobyty či delší dovolené,“ upřesnil Tomáš Bátrla z Vykupto.cz.
Slevové akce na módní doplňky, zdraví, krásu, věci pro děti či bytové doplňky jsou doménou žen i na dalších slevových serverech. Muži také více utrácejí za slevové vouchery do restaurací, barů, za elektroniku i zážitkové akce.
Ženy platí bankovním převodem, muži kartou
Bankovní převod je stále nejoblíbenějším způsobem placení za objednané slevové vouchery. Například zákazníci Seznam.cz Tip ho používají zhruba u tří čtvrtin plateb.
Servery Vykupto.cz i Slevomat zaznamenaly rozdíly ve způsobu placení za slevové nabídky i mezi muži a ženami. „Ženy používají mnohem častěji platbu bankovním převodem, zatímco u mužů je poměr mezi oběma způsoby plateb výrazně vyrovnanější. Ženy využívají bankovní převod ve více než 70 procentech případů, muži pouze v necelých 59 procentech,” přiblížil Bátrla.
„Muži více uskutečňují platby on-line kartou, naopak ženy preferují bankovní převod. Stejně tak muži více využívají koncept opakované platby, kdy si platební brána pamatuje údaje o kartě,” zmínila Zahradníčková.