Článek
Zlevněné zboží je pro Češky skutečně atraktivní, ukázal průzkum agentury STEM/MARK pro společnost dm drogerie markt. Pouze šest ze stovky oslovených žen uvedlo, že slevám odolat dokáže. Spontánnímu nákupu v obchodě tak nepodlehnou a zlevněné produkty, které aktuálně nepotřebují, si pořídí jen výjimečně.
Je to v akci, do košíku s tím
Na druhou stranu ale téměř dvě třetiny oslovených Češek v akcích často nakoupí i zboží, které sice obvykle používají, v daný moment je ale nepotřebují.
Ovšem každá čtvrtá žena nakupuje ve slevách i zboží, které běžně nepoužívá a jediným motivem k nákupu je pro ni právě sleva.
„Slevy jsou pro zákazníky velkým lákadlem a někdy – často vlivem časového presu – je jim opravdu těžké odolat. Takové slevové akce jsou ale zpravidla vykoupeny užitkem, který prodejci přinesou. Někteří obchodníci je nabízejí výměnou za osobní údaje. Jiní pak spoléhají na to, že zákazníkovi v košíku nezůstane pouze jeden produkt a v obchodě utratí větší obnos, než původně zamýšlel,“ vysvětlil chování některých nakupujících marketingový konzultant Radek Škornička.
Čas jsou peníze
Téměř tři z pěti oslovených žen v průzkumu přiznaly, že je slevové akce zajímají a zcela záměrně je aktivně vyhledávají. V případě mladších žen do 29 let se takto chovají dokonce dvě třetiny z nich.
I tak si ale zhruba polovina Češek uvědomuje, že je pro ně mnohem důležitější časová úspora než možnost nakoupit nějaké zboží levněji. Preference úspory času pak pozvolna roste s věkem. Podle výsledků průzkumu ženy sice rády nakupují v akcích, nejsou ale ochotny tomu podřizovat svůj volný čas.
Zboží ve slevě spontánně koupí především mladší ženy (55 procent). Zástupkyně starší generace si nákup akčního zboží spíše předem naplánují (52 procent).