Článek
Do té doby přitom počet kreditek stoupal raketově – v letech 2003 až 2008 se podle statistik Sdružení pro bankovní karty (SBK) zvýšil téměř osmkrát. Ještě před šesti lety bylo v ČR jen 172 tisíc kreditních karet.
„Klienti uvažují racionálně. Obávají se, že nebudou schopni úvěr z kreditní karty splácet. Za současné ekonomické situace dává mnoho lidí přednost debetním kartám a chce se spolehnout jen na vlastní prostředky na běžných účtech,“ řekl Právu výkonný ředitel SBK Roman Kotlán.
V ČR je 9,1 miliónu platebních karet
Za další důvody úbytku kreditních karet označil jejich častější rušení kvůli rostoucímu nesplácení úvěrů, a s tím související oslabení tendence bankéřů vnutit je klientům za každou cenu. „Svědčí to i o tom, že si banky uvědomují současná rizika a svoji odpovědnost,“ dodal Kotlán.
Počet debetních karet vzrostl proti tomu za poslední rok o 190 tisíc kusů. Celkem je tak v Česku už 9,1 miliónu platebních karet.
Řada lidí teď podle bankéřů už nechce žádat o novou kreditní kartu poté, co jim vyprší platnost staré karty. Někdo však nechce čekat ani na to a karty se zbaví ihned, jakmile mu to situace umožní. „Čekáme na daňový přeplatek na začátku příštího roku, abychom konečně splatili úvěr z kreditní karty, a hned potom ji půjdeme bance vrátit,“ potvrdila Právu například třicetiletá čtenářka z Prahy.
Česká spořitelna, největší vydavatel platebních karet v zemi, registrovala ke konci září 493 tisíc kreditních karet, což je o 99 tisíc méně než před rokem. „Některé kreditní karty z portfolia nebyly klienty využívány, proto jim nabízíme pro ně vhodnější produkt, například kontokorent nebo půjčku,“ sdělila Právu mluvčí banky Kristýna Havligerová.
Šetří se i na poplatcích za výběr z bankomatu
Propad trhu nyní zmírňují některé menší peněžní ústavy, které v posledních letech získaly nové klienty i díky poměrně vstřícné poplatkové politice.
„O nějaké expanzi kreditních karet v nejbližší době se teď ale asi nedá hovořit,“ podotkl Kotlán.
Banky podle něj nicméně mohou negativní trend časem zlomit třeba i pomocí nových funkcí kreditních karet či zvýhodněním věrnostních programů.
Krize nutí lidi měnit své chování i při využívání dalších zpoplatněných služeb bank. Češi například podle statistik SBK více proti dřívějšku využívají karty přímo k placení u obchodníků na úkor výběrů hotovosti z bankomatů.