Hlavní obsah

Zboží skladem by mělo být ihned k dispozici

Novinky, bab

Časté stížnosti spotřebitelů se týkají nejasností v deklarované dostupnosti zboží na webových stránkách českých e-shopů. Největší problémy přitom vyvolává často užívané slůvko „skladem“. Aktuální průzkum mezi e-shopy ukázal, že slíbené termíny dodání dodržují, přesto však neodkládejte nákupy dárků na poslední chvíli.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Kamenem sváru mezi zákazníky a provozovateli e-shopů je často termín dodání zboží. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí nakupujícího informuje, že zboží skladem v jeho řeči znamená, že jej má očekávat nejdříve za 14 dní.

To ovšem neodpovídá představě spotřebitele, který očekával, že zboží si bude moci vyzvednout ještě tentýž den nebo nejpozději den následující.

„Slůvko skladem by mělo signalizovat, že zboží může být co nejdříve po objednání k dispozici na kamenné pobočce nebo jej může obchodník bezprostředně po objednání odeslat na adresu zákazníka. Informace o stavu skladu by měla být neustále aktualizována. A pokud je starší, mělo by být viditelně uvedeno, jak je informace stará. Zákazník by se měl také dozvědět, do kolika hodin může zboží objednat, aby bylo v daný den ještě odesláno,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Průzkum mezi e-shopy

dTest provedl v předvánočním období průzkum mezi e-shopy, aby zjistil, jak informují o termínech dodání zboží, a hlavně zda je dodržují. Pro všechny e-shopy připravil stejný nákupní košík, který zahrnoval chytrý mobilní telefon, flash disk, paměťovou kartu pro mobilní telefon či fotoaparát a také nabíječku do auta.

Do průzkumu bylo zařazeno 12 e-shopů: Alza.cz, Mall.cz, Mironet.cz, Czc.cz, Electroworld.cz, Datart.cz, Okay.cz, Tsbohemia.cz, Euronics.cz, Kasa.cz, B2c.cz a Expert.cz.

„Výsledky průzkumu nás mile překvapily, všechny e-shopy dodržely slíbený termín dodání,“ uvedl Zelený.

Byť v průzkumu dopadly všechny e-shopy dobře, je třeba si uvědomit, že s blížícími se vánočními svátky může docházet při expedici a následné dopravě zboží ke zpožděním. Neodkládejte proto nákup dárků na poslední chvíli.

Pokud k takové situaci dojde a s nákupem dárku pospícháte, je dobré si raději před objednáním s prodejcem potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení.

„Potřebujete-li zboží dodat do určitého data, sdělte to prodejci už při objednávce. Bude-li z ní vyplývat, že na pozdějším termínu dodání nemáte zájem, jedná se o tzv. fixní smlouvu, která zanikne, pokud obchodník nedodá zboží včas. Odpadá tak starost s vracením zboží, které by třeba přišlo až po Štědrém dni,“ doporučil Zelený.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám