Článek
Z kamenné prodejny si zakoupené zboží nejčastěji odnesete sami. Ale při jeho pořizování na internetu během objednávky musíte vyřešit i dopravu zboží k vám domů, případně na jiné odběrové místo.
Pokud má přepravu zboží, resp. jeho dodání zákazníkovi, na starosti prodejce, odpovídá za stav zakoupeného výrobku až do okamžiku, kdy jej převezmete. Proto i poškození způsobené dopravcem jde na vrub prodejce.
Přehledně: Jak nenaletět nepoctivému e-shopu
Zákazník sice při převzetí často podepisuje prohlášení, že balík přišel nepoškozený, tím ale potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Bude-li tedy přebíraný balík v neporušeném stavu, nemusí to platit o zboží, které obsahuje. Je ale pochopitelně zjevné, že poškozený balík není vhodné přebírat.
O poškození zboží prodejce urychleně informujte
Pokud po rozbalení balíku zjistíte, že zboží je poškozené, prodejci to oznamte co nejdříve, aby mohl požadovat náhradu škody po dopravci.
„Jinak se vystavujete riziku, že budete třeba i jen částečně nést odpovědnost za škodu, která prodejci vznikne vaší nečinností,” upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Jak dále doporučila, stav zboží byste pro prodejce měli zdokumentovat například fotografiemi. „Někteří lidé dokonce pořizují videozáznam převzetí zboží, včetně celého rozbalování,” dodala.
Peníze nelze vždy vrátit
Poškozené zboží můžete také u prodejce reklamovat. Pokud budete požadovat vrátit peníze, nemusíte vždy uspět. Prodejce vám vyhoví jen tehdy, není-li možné bezplatné odstranění vady nebo výměna za nový kus. Počítejte i s tím, že prodejce má na vyřízení reklamace 30 kalendářních dní.
Přehled nejčastějších omylů při reklamacích
V případě zakoupení zboží v e-shopu, podle zákona tzv. na dálku, můžete do 14 dnů od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu.
Ovšem je to možné jen tehdy, pokud se nejedná o některou z výjimek stanovených zákonem – například o rychle se kazící zboží, výrobky upravené či vyrobené vám na míru nebo ty, které nelze vrátit z hygienických či zdravotních důvodů. U těch vám zbývá pouze uplatnění reklamace.
Přepravu si zajistil zákazník
Jiná situace nastane, pokud jste si dopravu zajistili sami, nezávisle na prodávajícím. Reklamovat zboží u prodejce z důvodu jeho poškození nebo kvůli tomu odstoupit od smlouvy v takovém případě nelze.
„Prodejce totiž za zboží odpovídá pouze do okamžiku předání k dopravě. Reklamaci vadného dodání je tak třeba řešit s dopravcem, stejně jako když posíláte balík sami,“ uvedla Hekšová.
Posíláte zboží? Dobře ho zabalte
V posledních letech výrazně roste prodej a nákup zboží mezi lidmi na tzv. online tržištích. Může se ale stát, že kupující se na prodejce obrátí se zprávou, že mu zboží dorazilo poškozené či rozbité.
Je proto nanejvýš důležité, aby prodávající zboží vždy pečlivě zabalil, především pak v případě, jedná-li se křehký materiál. Při domáhání se náhrady škody mu totiž nepomůže, že si sjednal a zaplatil doručení zásilky v režimu „křehké“. Některé společnosti dokonce výslovně vylučují z dopravy křehké věci, čímž důležitost zabalení ještě vzroste.
Stejně tak vám nemusí být nic platné ani sjednání pojištění, pokud zásilku řádně nezabalíte.
Na reklamaci u dopravce je jen několik dní
S reklamací poškozené zásilky u dopravce se rozhodně nevyplatí otálet. Stanoví si totiž své lhůty, které zpravidla činí jen několik málo dní.
„Pokud dopravce nevyhoví reklamaci k vaší spokojenosti, tedy jste přesvědčeni o tom, že jste zboží zabalili správně, nebo například nesouhlasíte s výší náhrady škody, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad, který je příslušný k dozoru nad poštovními službami,“ doporučila Hekšová.
Upozornila i na to, že učinit tak musíte do jednoho měsíce ode dne doručení k vyřízení reklamace nebo ode dne, kdy měla být reklamace vyřízena. „Zda byla zásilka řádně zabalena a jak došlo k jejímu poškození, v případě pochybností zjišťuje soudní znalec. Ten může být ostatně osloven již během reklamace u dopravce,” dodala.