Článek
Mezi nimi je i pražské IF Café, které se již v době jarního uzavření svých čtyř provozoven rozhodlo, že svým zákazníkům osladí život právě alespoň prostřednictvím nového e-shopu.
Po dobu letních měsíců se vedení kaváren intenzivně připravovalo na možnost, že přijde druhá vlna epidemie a s ní související omezení. Díky tomu nyní IF Café i přes vládní opatření nabízí dezerty v online cukrárně a ve dvou pobočkách si je mohou zákazníci vybrat i osobně. Volnější režim pak kavárny využijí i pro plánovanou změnu názvu a další inovace. Jednou z letošních novinek bude i nabídka vánočního cukroví.
Koronavirus posílil chuť Čechů nakupovat on-line
„Na jaře jsme chtěli online cukrárnu spustit hlavně rychle. Přes léto jsme ale měli dostatek času vychytat všechny mouchy a z aktuálního e-shopu jsme nadšení,“ popsal Právu zakladatel a majitel kaváren IF Café Jan Ševěček.
Zákazníci si objednávku mohou vyzvednout osobně v jedné z poboček, nebo mohou zvolit rozvoz kurýrem po Praze.
Více než dva z pěti on-line zákazníků nakupují v e-shopech pravidelně
Výdejová okénka pro jídlo i módu
Od uzavření prostor restaurací či kaváren zůstalo oproti polovině září v provozu zhruba 43 procent podniků, upozornil na konci října poskytovatel pokladních systémů, společnost Dotykačka. Podle její analýzy mají slibnou šanci na záchranu před krachem především restaurace, bistra či kavárny provozující výdejní okénka.
Krize naučila Čechy kupovat módu online
Ta ale začaly po říjnovém zavření využívat třeba i některé brněnské obchůdky s módou. Vedle toho vymýšlejí novinky, šijí nové kolekce a zboží nabízejí přes web a sociální sítě. Stanovenou dobu, ve které vydávají objednávky, mají například v obchodě a módní dílně Reparáda. Podobně to funguje v obchodě značky Wolfgang v centru Brna.
„Třikrát týdně je možné si objednávky osobně přijít vyzvednout, navíc jsme zavedli poštovné zdarma. Stále pokračujeme v šití nových kolekcí,“ prohlásila manažerka obchodu Viktorie Kaštánková.
Začali vína posílat poštou
Na inovace sázejí ale i podnikatelé v dalších zasažených odvětvích. Například mikulčická rodinná firma Bartoník, spojená s vinařstvím, fungovala vždy v těsném kontaktu se zákazníky. Jenže její přímé distribuční kanály už v březnu narušila opatření proti šíření koronaviru. Firma proto musela hledat cesty v digitalizaci svého kontaktu se zákazníky.
„Naše vína a výrobky tradičně rozvážíme našim zákazníkům přímo,“ popsal sklepmistr Jakub Bartoník. „Museli jsme ale najít způsob, jak nabídnout bezkontaktní platby. Kromě platby převodem jsme přidali i možnost zaplatit kartou. Tím jsme usnadnili předání zboží i v době omezení,“ doplnil.
Vinařství navíc rozšířilo možnosti svého internetového obchodu a začalo svá vína zasílat i poštou.