Článek
Nejedná se přitom jen o zprostředkovatele, ale i o stále licencované dodavatele. Jeden z nich, firma se sídlem v Praze, už dostal pokutu, nejprve čtyřmilionovou a poté dvoumilionovou, ale funguje dále a vehementně se brání, pokud se o něm jen někdo zmíní, byť jsou úřadem jeho neférové postupy podrobně zdokumentovány.
Senior špatně slyšel, ale to je nezastavilo
„I mezi licencovanými subjekty stále najdeme černočerné ovce. Zatím to ale nesmíme o nich napřímo říct, dokud není pravomocné rozhodnutí,“ potvrdil Právu mluvčí ERÚ Michal Kebort. Navíc se děje to, že i když úřad licenci jedné firmě zabaví, narazí pak na stejné lidi u jiného dodavatele a opět následují řízení a pokuty.
I mezi licencovanými subjekty stále najdeme černočerné ovce
V jednom z případů pán XY volajícímu obchodnímu zástupci dané firmy opakovaně sdělil, že špatně slyší a je po mrtvici. To však volajícího nezviklalo a své otázky seniorovi trpělivě několikrát opakoval, aby získal, co potřeboval.
Dotazovaný senior tak několikrát v odpovědi použil slovo „asi“, a když mu zástupce firmy sdělil, že mu veškeré podklady budou zaslány poštou spolu s ostatními informacemi, reagoval slovem „ano“.
Na otázku, zdali souhlasí s takto uzavřenou smlouvou, odpověděl muž, že nestačí vnímat. Přesto se stal zákazníkem firmy, i když nechtěl, a už mu chodily faktury.
Smlouvu lze zpětně vypovědět |
---|
Lidé se od letoška mohou nepoctivým prodejcům energií lépe bránit. |
Od ledna platí novela energetického zákona, která mj. umožňuje při telefonickém uzavření smlouvy její vypovězení bez postihu, a to do 15. dne od zahájení dodávek. |
Novela rovněž zavádí nový druh podnikání, a to zprostředkovatele v energetice. Znamená to, že se každý z nich musí registrovat u ERÚ. |
Tato povinnost začne platit od července. Lidé si pak na webových stránkách ERÚ mohou ověřit, že zprostředkovatel má řádnou licenci. |
Jiný občan na dotaz zástupce téže firmy, zda rozuměl všemu, co bylo v hovoru řečeno, vyslovil podezření, zda nejde o nepravost.
Zástupce ho ubezpečil, že ne, a ještě jednou se ho dotázal, zda rozuměl všemu, co mu řekl, na což volaný reagoval slovy: „Rozuměl, a na shledanou, mějte se.“ Firma to neváhala vyhodnotit jako uzavření smlouvy po telefonu, ačkoliv to dotyčný nechtěl.
Šéf ERÚ: Chceme mít páku na nefér dodavatele
Beze slov zavěste
U energo šmejdů se manipuluje i se záznamy. ERÚ v bezmála dvou desítkách konkrétních případů zdokumentoval, že daná firma ve svém informačním systému zaznamenala, že smlouvy uzavřela se zákazníky v místě obvyklém pro její podnikání. Jenže to nebyla pravda, odehrálo se to jen po telefonu, a navíc takto podivně.
Z popsaných případů vyplývá jedno: pokud vám někdo volá a nabízí levnější energie, nejbezpečnější je hovor beze slov rovnou ukončit. Nic si nenechávejte vysvětlovat, nezabředejte do série dotazů, odpovědí, vysvětlování.
Finanční poradna: Jak se bránit nefér praktikám dodavatelů energií
Pokud si člověk chce najít lepší cenovou nabídku, může se podívat na stránky dodavatelů nebo si nechat vytvořit návrhy v zákaznickém centru. Není třeba jednat narychlo po telefonu.
Jde totiž o to, že šmejdi, a to nejen v energetice, pak telefonní hovor vydávají za uzavřenou smlouvu. Občanský zákoník ve znění platném od roku 2014 principiálně umožňuje uzavřít smlouvu po telefonu nebo prostřednictvím e-mailu, tedy bez podpisů. Podmínkou ovšem je, že z kontextu komunikace vyplývá, že zákazník směřoval k uzavření objednávky. A v tom je ona habaďůra. Hra se slovíčky o to, kdo čemu rozumí a na co vlastně odpovídá.
Filutové toho zneužívají, a nemusí jít jen o nabídky na dodávky energií. Volají menším firmám nebo i veřejným institucím a nabízejí jim zanesení do jakéhosi seznamu či mapy a zeptají se, zda tomu dotyčná osoba rozumí.
Ta odpoví ano, v domnění, že jde o pochopení nabídky, jenže se to bere jako souhlas s nabídkou, tedy uzavření smlouvy.