Článek
Ukázal to projekt České spořitelny Životní etapy mapující životy Čechů, který se nyní zaměřil na skupinu mladých lidí a na to, jak prožívají svátky zamilovaných.
Rozkvetlé jarní sady a louky nejspíše zamilované páry svádějí k tomu, aby svátek lásky, který již tradičně připadá na 1. května, pojali méně komerčně než únorového Valentýna. Naznačují to i data projektu.
Například za klasické dárky k Valentýnu, šperky, utratili přes 1,5 miliónu korun, tedy téměř dvakrát více než za šperky k 1. květnu (801 tisíc korun).
Mezi mladými gentlemany nejhlouběji sáhnou v květnu do peněženky muži na jihovýchodě, kde za šperk utratí v průměru téměř 700 korun. Naopak muži z jihozápadu a severozápadu republiky vydají za šperky nejméně, a to zhruba 250 korun.
Nejvíce za květiny utratí Pražané
Také útraty za květiny jsou na Valentýna podstatně vyšší. V únoru za ně lidé kartou zaplatili celkem 595 tisíc korun, zatímco 1. května jen 325 tisíc korun.
Nejštědřejší jsou v květnu mladí muži na jihovýchodě republiky a ve středních Čechách, kteří za květinu utratí v průměru 289 korun, respektive 286 korun. Naopak nejméně, v průměru 114 korun, jsou do květiny ochotni investovat mladíci na Moravskoslezsku. Výrazně nejvíce však za květinu utratí mladí muži z Prahy, přijde je na 519 korun.
„Květina je tradiční dárek k svátku zamilovaných a obecně platí, že na Valentýna lidé za tento symbol lásky utratí přibližně dvakrát více než na Máchův 1. máj,“ řekla Monika Hrubá z ČS.
Romantická večeře láká hlavně na Valentýna
Mnozí mladí během zamilovaných svátků vyrážejí i do restaurací a za zábavou. Romantickou večeři si lidé dopřávají ve větší míře na Valentýna, kde za jídlo v restauracích zaplatí 4,58 miliónu korun oproti 3,62 miliónu korun v květnu.
Zato kina či divadla mladí Češi navštěvují o obou svátcích zhruba ve stejném počtu a za kulturní zážitky utratí zhruba 1,4 miliónu korun v únoru, a 1,25 miliónu korun na 1. máje.