Článek
Poté, co o případu informovalo Právo, tak na zpravodajském serveru Novinky.cz i v redakční poště začali čtenáři volat po tom, aby se zákazníci spojili a podali hromadnou žalobu. Právo tedy zjišťovalo, zda tito stěžovatelé mají před zákonem vůbec nějakou šanci, a zjistilo, že téměř nulovou.
Rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), který ústy svého mluvčího pravil, že firma zákon neporušila, by sice mohl přezkoumat a teoreticky zvrátit Nejvyšší správní soud, jenže je otázkou, zda by se měl v českých zákonech u této záležitosti vůbec čeho chytit.
„Klienti s hromadnou žalobou šanci nemají. Pokud poplatek nezaplatí, tak mohou být vůbec rádi, jestliže firma naopak nezažaluje je s cílem to od nich vymáhat. Tak je v podstatě nastavená legislativa,“ potvrdili Právu nezávisle na sobě dva soudci, kteří se zabývají obchodním právem. Jejich názor sdílí i další renomovaný právník.
Pár opatrných právníků-optimistů z pohledu klientů by se ale přece jenom našlo. „Myslím, že určité možnosti obrany, postavené na tom, že zákazník byl klamán, by se v tom přece jenom najít daly,“ míní pražský advokát Adam Batuna.
Čtenáři v redakční poště poukazují, že nabídka firmy byla v podstatě jako veřejný příslib. „ČTÚ může nařídit provedení změny všeobecných podmínek, tak aby klienti nemuseli platit další poplatky, jsou-li klamáni,“ napsal Právu právník Lukáš Korych.
Hra o slovíčka
Jenže tak jednoduché to není; hraje se o každé slovíčko. Třeba tvrzení firmy a ČTÚ, že odstoupení zákazníka je bez sankce. Z hlediska zákona to pravda je, ale v praxi nikoliv. Klienti, pokud se novým podmínkám nepodvolí, totiž znehodnotí zařízení za několik tisíc.
Provozovatel Skylinku, v Lucembursku registrovaná M77 Group, společně s ČTÚ argumentují, že firma splnila zákonné povinnosti, tedy minimálně měsíc předem o zavedení poplatku zákazníky informovala s tím, že mohou bez dalšího finančního plnění odstoupit.
Klienti rozezleni
„Je rozhodnutí zákazníka, zda nové podmínky akceptuje. Pokud ne, může odstoupit,“ hájí závěry ČTÚ jeho mluvčí František Malina. Ví, o čem mluví, neboť donedávna v podobných sporech s klienty hájil coby mluvčí zájmy firmy UPC, dnes rovněž prošetřovanou ČTÚ.
I tento fakt, že za úřad, který by měl být nezávislý, veřejně mluví člověk, který donedávna tvrdě obhajoval telekomunikačního poskytovatele, se stal terčem ostré kritiky čtenářů.
Bouřlivá debata se strhla také na Facebooku. Skylink zde tvrdí, že příjem programů bude i po zavedení servisního poplatku bezplatný. „Vždy jsme prohlašovali, že bez poplatků je příjem programů, a to stále platí. Nabídka Gratis zůstává bezplatná. Poplatek, který zavádíme, je za služby spojené s příjmem satelitní televize,“ uvedl na Facebooku Skylink.
„Srovnáte-li podmínky satelitní televize Skylink či CS Link s jinými platformami, zjistíte, že i po zavedení poplatku poskytujeme stále nejvýhodnější služby,“ reagoval Skylink.
Problém ale je, že lidé do satelitu a přijímacího zařízení Skylink pod příslibem programů zdarma bez časového omezení investovali několik tisíc, a firma si při nabízení přitom nevyhradila možnost, že časem i toto možná zpoplatní. Když nyní klienti s poplatkem nesouhlasí, nezaplatí ho, ale prvotní investici tak zcela zmaří.
Postoje Čechů, kteří na to reagují tak, že se vrátí k anténám, sílí. Jak vyplynulo z bleskové ankety Práva na Novinkách.cz, které se účastnilo přes 54 tisíc čtenářů, antény skutečně stále vedou. Používá je přes 36 % diváků. Necelých 34 % využívá satelit a kabelovku necelých 20 %.