Článek
„Tuto pozici bude v rámci našeho občanského sdružení zastávat 57letý poslanec Stanislav Berkovec (hnutí ANO), jenž s námi dlouhodobě spolupracuje na kultivaci českého trhu s ojetými vozy,“ sdělil v úterý Luděk Kortus ze sdružení Věci automobilové.
Cílem ombudsmana je nalézat taková řešení sporných reklamací, která budou akceptovatelná pro zákazníky i jednotlivé autobazary. Lidé se na něj mohou obracet prostřednictvím formuláře na webové adrese www.veciautomobilove.cz.
„Podmínkou pro prošetření podnětu bude zaslání veškeré potřebné dokumentace, včetně kopie kupní smlouvy a písemné komunikace s daným autobazarem,“ upřesnil Kortus.
Zarážející poznatky
Z dlouhodobého průzkumu, v němž toto občanské sdružení sledovalo na základě veřejně dostupných zdrojů činnost 498 autobazarů, vyplynuly skutečně zarážející poznatky. Právní záruku na původ vozu a číslo karoserie totiž poskytuje jen 42,7 procenta autobazarů. Registr dlužníků při výkupu vozidel prověřuje sedm procent a garanci, že tachometr nebyl ve voze přetočen, dává 38,5 procenta prodejců ojetin.
Oslabení koruny zdražuje i ojetiny
„Naprostá většina obchodníků prověřuje vozy přijímané do prodeje pouze zběžně. Podvodníci se snaží na trh umístit auta se stočeným tachometrem, po závažné nehodě, nebo dokonce s padělanými doklady. Pochopitelně vyhledávají právě ty autobazary, kde je vstupní kontrola nedokonalá. Zákazníci by tedy neměli slepě vybírat ojetý vůz podle nejnižší ceny,“ upozorňuje Kortus.
Oslabení koruny v důsledku měnových intervencí České národní banky se zatím projevilo jen na cenách ojetin dovážených ze zahraničí. Ty nyní v autobazarech podle průzkumu serveru Sauto.cz zdražily v průměru o šest až osm procent.
Tuzemský trh s ojetými vozy by měl přesto letos vykázat mírný růst. „Čím dál tím větší skupina řidičů totiž preferuje nákup ojetého vozu ve stáří tři až čtyři roky před nákupem vozu nového,“ řekl ČTK marketingový ředitel Auto ESA Filip Kučera.