Článek
dTest prověřil ceníky operátorů, aby zjistil, jak jsou modré a bílé linky zpoplatněné. U každého operátora je to trochu jinak.
„Ceny se pohybují od 1,30 do 5,50 korun za minutu za volání na modré linky a od dvou do 6,70 korun za minutu za volání na bílé linky,“ uvedl právní poradce dTestu Miloš Borovička.
Hovory na modré a bílé linky navíc žádný z operátorů nezapočítává do volných minut. „V této souvislosti jsme nedávno vyzvali 14 největších klasických i virtuálních operátorů, aby se zdrželi protiprávního jednání ve věci ochrany práv spotřebitelů a začali volání na barevné linky účtovat stejně jako volání na pevné linky a započítávat je do volných minut,“ upozornil vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.
Cena volání na barevné linky | ||
---|---|---|
Operátor | Modrá linka - předčíslí | Bílá linka - předčíslí |
81, 83, 843, 844, 845, 846, 855 | 840, 841, 842, 847, 848, 849 | |
O2 | vnitrostátní sazba dle příslušného tarifu | vnitrostátní sazba dle příslušného tarifu |
T-mobile | 1,30 Kč/min | 2 Kč/min |
Vodafone | 4,58 Kč/min | 5,59 Kč/min |
Air Telecom | 4,72 Kč/min | 5,45 Kč/min |
Bleskmobil | 2,50 Kč/min | 2,50 Kč/min |
Mobil.cz | 4,03 Kč/min | 4,84 Kč/min |
Tesco Mobile | 2,50 Kč/min | 2,50 Kč/min |
RWE Mobil | 4,03 Kč/min | 4,84 Kč/min |
Studentfone | 4,58 Kč/min | 5,59 Kč/min |
Kaktus | 4,03 Kč/min | 4,84 Kč/min |
Oskarta | 4,58 Kč/min | 5,59 Kč/min |
PREmobil | 4,03 Kč/min | 4,84 Kč/min |
SAZKAmobil | 4,58 Kč/min | 5,59 Kč/min |
Gorila mobil | 2,50 Kč/min | 2,50 Kč/min |
ČEZ | jako do všech sítí | jako do všech sítí |
Centropol Telecom | 5,50 Kč/min | 6,70 Kč/min |
Zdroj: dTest |
Polovina dodavatelů energií používá barevnou linku
Budete-li po telefonu například reklamovat vyúčtování elektřiny či plynu, ohlásit pojistnou událost či třeba poruchu vodovodu, zadarmo to nebude. Za takový hovor můžete zaplatit desítky i stovky korun.
„Pokud dojde k poruše či pojistné události, bývá zákazník rozrušený. I kdyby věděl, že za volání na barevné linky zaplatí více než za volání na pevné linky, nemá čas se tím zabývat. Překvapilo nás proto, že z 27 dodavatelů elektřiny a plynu hned 14 využívá zpoplatněnou barevnou linku jako kontaktní číslo pro zákazníky. Někteří z nich využívají tyto linky i pro ohlašování poruch. To samé dělají i některé vodárny,“ popsal Lukáš Zelený jeden z problémů zjištěných v průzkumu telefonních čísel, která různé typy společností používají pro kontakt se zákazníky.
Bílé a modré linky využívají také všichni doručovatelé zásilek zařazení do průzkumu dTestu. Zvláštní přístup zvolila Česká pošta, která uvádí, že dotazy na poštovní služby mají zákazníci směřovat na bílou linku. Na poštovní podmínky se ale mají dotazovat na zelené lince, která je zdarma (předčíslí 800).
„Taková praxe může být matoucí. Málokterý spotřebitel ví, kam se má správně obrátit,“ upozornil Zelený.
Příjemně naopak překvapily větší obchodní řetězce, které až na jednu výjimku pro zákazníky zřídily zelenou linku zdarma. Do průzkumu dTest zařadil také 12 větších českých e-shopů. Ty dopadly hůře, hned čtyři z nich, konkrétně Datart, Kasa, Mall a Tchibo, používají pro kontakt se zákazníky modrou či bílou linku.