Článek
Nejnižší náborové příspěvky se pohybují v jednotkách tisíc korun, u kvalifikovanějších pozic dosahují vyšších desítek tisíc. Nejvyšší zaznamenaný příspěvek letos činil podle personální agentury Grafton Recruitment 250 tisíc korun.
Náborové příspěvky se častěji objevují u specializovaných nebo výrazně nedostatkových pozic, jako jsou například programátoři v oboru informačních technologií (IT) nebo svářeči, elektromontéři či lakýrníci ve výrobě.
„Podle informací od našich klientů se zavedení náborového příspěvku osvědčilo, lidé se začali více zajímat jak o pracovní nabídky, tak i o inzerující společnosti,“ uvedl Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group.
Firmy neplatí přesčasy, stěžují si zaměstnanci
A dodal: „I když se kandidáti nerozhodují o přijetí nabídky jen na základě náborového příspěvku, je to přínosný nástroj.“
Nejčastěji se náborový příspěvek vyplácí na závěr zkušební doby, v některých případech to však může být až po půlroce, nebo dokonce po roce.
V případě větších částek může být vyplácen i postupně. Bývá primárně vázán na pokračování pracovního poměru po zkušební době, někdy také na spokojenost s prací zaměstnance.
Záleží na regionu a pozici
Výše náborového příspěvku se liší dle regionů i jednotlivých odvětví a pozic.
Zatímco v Ústeckém nebo Jihomoravském kraji se tyto příspěvky obvykle pohybují do deseti tisíc korun, v Ostravě nebo Jihlavě činí nejčastěji třicet tisíc. V Praze pak nejsou výjimkou ani příspěvky ve výši sto tisíc.
Nižší částky jsou častěji nabízeny ve výrobě, naopak u technickohospodářských nebo IT pracovníků se mohou vyšplhat výrazně výš.
Ochota nechat se naočkovat kvůli zaměstnání je velká
„Příspěvek se pro kandidáty stává motivací zejména ve chvíli, kdy jeho výše odpovídá minimálně jednomu čistému měsíčnímu platu. Velmi však záleží na konkrétním odvětví. Pro pracovníky ve výrobě je obvykle motivující částka od dvaceti tisíc korun, v IT je to pak od třiceti tisíc výše,“ doplnil Malo.
Ve srovnání s předchozími lety výše příspěvku roste, v některých pražských firmách došlo dokonce k jeho zdvojnásobení.
„Uchazeči o práci berou příspěvek většinou jako vítaný benefit, zatím jsme nezaznamenali, že by si o něj přímo říkali. Jde tedy spíše o nástroj, který pomáhá upoutat pozornost kandidáta, sám o sobě ale k přestupu nebo k vybrání právě nabídky firmy, která náborový příspěvek poskytuje, nepřesvědčí,“ dodal Malo.