Článek
Do začátku listopadu musely všechny banky implementovat zákonné novinky. Ne pro všechny jde o velké změny. Nulový poplatek za blokaci karty nebo výpisy zdarma jsou již dnes v některých bankách samozřejmostí.
Zneužití platební karty
Další změny se budou týkat situace, kdy vám někdo ukradne platební kartu nebo ji někde ztratíte. Ročně dochází k mnoha případům zneužití platebních karet. Jen za první čtyři měsíce loňského roku bylo hlášeno celkem 2 506 případů neoprávněného držení platebních karet se škodou ve výši 15,8 miliónu korun. Když vám platební kartu ukradnou nebo ji ztratíte, je důležité ji co nejdříve zablokovat. Včasnou blokací značně snížíte nebezpečí jejího zneužití.
Od listopadu by si už žádná banka neměla účtovat poplatek za tuto blokaci. Ten se u embosovaných karet většinou pohybuje kolem 2 000 korun. U elektronických bývá v řádu stokorun. Některé banky, jako třeba Raiffeisenbank, tento poplatek zrušila již letos od července.
Klient zaplatí škodu do 150 eur, v zákoně je ale chyba
Pokud by se přesto stalo, že s kartou někdo cizí zaplatí v obchodě nebo na internetu ještě před tím, než ji zablokujete, část škody vám zaplatí banka. Vy budete muset hradit škodu jen maximálně do výše 150 eur, tedy zhruba čtyři tisíce korun, zbytek ukradených peněz vám banka vrátí. V případě, že by banka nezablokovala kartu, když jste nahlásili její ztrátu, zaplatí vám celou škodu.
Žádné náhrady se však nedočkáte, pokud budete podvádět a krádež karty předstírat nebo když se dopustíte hrubé nedbalosti. Hrubou nedbalostí se myslí, že budete nosit PIN ke kartě uložený v peněžence nebo dokonce napsaný na kartě. Dalším příkladem hrubé nedbalosti může být například sdělování PIN třetím osobám.
Podle zákona navíc není jasné, zda se spoluúčast 150 eur vztahuje na všechny transakce provedené od okamžiku krádeže, nebo zda se účtuje za každou transakci zvlášť. Většina bank se hodlá uplatňovat pro ně výhodnější variantu, tedy účtovat spoluúčast za každou transakci zvlášť.
Výpis zdarma minimálně jednou měsíčně
Banky budou muset každého klienta zdarma informovat o všech pohybech na jeho účtu alespoň jednou měsíčně. Minimálně jednou za měsíc vám tedy od banky přijde podrobný výpis z vašeho účtu, kde uvidíte, co jste ten měsíc utratili v obchodech, kolik jste vybrali z bankomatu, jaký byl účet za telefon, splátka hypotéky nebo jak velká vám přišla výplata.
Zákon ale neříká, jakou formu musí takový výpis mít. Od písemných výpisů banky upouští ve prospěch elektronických výpisů, které posílají e-mailem.
"Klienti už papírové výpisy ani sami nevyžadují. Elektronické výpisy mají stejnou váhu jako papírové, jsou akceptovány soukromými i státními institucemi a lépe se také archivují,“ upozorňuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.
Po 12 měsících zrušení účtu zadarmo
Další poplatek, kterému se od listopadu budeme moci vyhnout, je poplatek za zrušení účtu. Některé banky jej stále ještě ve svých cenících mají. Díky novému zákonu nebude moci banka naúčtovat tento poplatek nikomu, kdo u ní měl účet aspoň 12 měsíců.
Peníze o den dříve
Další významnou novinkou je zrychlení platebního styku o jeden den. Na výplatu proto nyní budete čekat maximálně dva dny místo současných tří. "Cesta peněz je v současnosti v různých bankách různě dlouhá. K vyššímu standardu patří platby on-line, tedy okamžitě,“ dodal Kofroň z Raiffeisenbank. Některé banky tak ale činí pouze jednou denně.
Pokud těsně minete tuto lhůtu, mohou vaše platby čekat na odeslání téměř 24 hodin. Nějakou dobu se pak peníze zdrží v clearingovém centru České národní banky, které nepracuje přes noc nebo o víkendech, a teprve potom přijdou do banky toho, komu peníze posíláte. Neznamená to však, že v ten okamžik jsou peníze připsány na účet příjemce. Některé banky den nebo dva počkají, než peníze na účty svých klientů připíšou. Mezi tím s nimi mohou pracovat, aniž by klientům za to vyplácely úrok.